• Cmon baby

Vad skulle hyresnämnden säga? Andrahand

Jag hyr en lägenhet  i andra hand med tillstånd från föreningen, alltså "vitt". Den är på 34 kvm och ligger i Solna i ett attraktivt läge som har nära till det mesta.

Det jag betalar i hyra är 6000 kr/mån exkl el och vatten (det är iof en kostnad på ca 300kr/kvartal så inga större summor). Jag vet att hyran hyresvärden betalar är ca 2400/mån. Jag vet också att det tillkommer kostnader för lån och dylikt för hyresvärden, men enligt hyresnämnden behöver jag inte ta hänsyn till lånekostnader när jag undrar om jag har sk skälig hyra.

Till en början var lägenheten fullt möblerad, sen fick jag veta att hyresvärden skulle behöva sin säng, soffa, matbord/stolar, en byrå samt hälften av köksservisen och kom och hämtade sakerna några veckor senare. På ett sätt var det bra, då jag fick samla på mig mina egna saker till den dagen jag kan köpa eget, på ett sätt ruttet att bryta kontraktet på det sättet. Jag frågade om hyran kunde sänkas en aning och fick ett nej till svar eftersom "det är många som söker boende" i stort sett lika med "passar det inte så får du väl flytta".

I de här 6000 inkluderas bredband, parkering samt tv-licens. Parkeringen kostar ca 200 kr/mån, bredbandet ca 300-400 kr/mån och tv-licensen 519 kr/kvartal.

Jag är också mycket medveten om hur bostadsmarknaden ser ut idag och vilka hyror folk vill ha för sina andrahandslägenheter så jag kanske borde vara nöjd och tacksam?

Jag har läst på hyresnämndens hemsida men där finns inte konkreta exempel och jag ville höra här med någon om de haft med hyresnämnden att göra, eller mer koll på vad som är rätt? Har jag rätt att kräva tillbaka pengar? Jag har aldrig gått bakom ryggen på hyresvärden heller utan tagit alla frågor direkt med henne vilket jag tycker är bäst. Men eftersom jag redan frågat om sänkning av hyran och fått nej så frågar jag vidare.

Tack till den som orkat läsa :) kom gärna med lite feedback. 

• Svar på tråden Vad skulle hyresnämnden säga? Andrahand
  • Cmon baby

Det är alltså en bostadsrättslägenhet om man missat det.

the sweet is not as sweet without the sour
  • Marina80

Vad man gör är väl att kolla vad en liknande hyresrätt i samma område skulle kosta. 6000 låter ju högt för en liten etta men inte så extremt högt. 

• Lena

Kolla vad en hyresrätt i samma område och storlek kostar. Det plus 10% kan din kosta.

Vad din hyresvärd betalar i avgift till Bostadsrättsföreningen spelar ingen roll.

• Cmon baby

Ok, tack för svar, men det är bara bostadsrätter här? Jag har sett annonser i porten på sålda lägenheter eller såna som är till försäljning här, och en exakt likadan har en hyra på 2300-2500 kr.

• viseversa

Oj det låter som en väldigt hög hyra för en så liten lägenhet i Solna. Tycker du ska kolla upp vad lägenheterna runt om som är i samma storlek kostar.

• viseversa

Tror inte ens man får ta flera tusen i överpris när man hyr ut i andra hand. Var ju någon kändis för inte alls länge sen som fick på pälsen i media pga att hon lurat sin hyresgäst och tagit ut all för hög hyra för egen vinnings skull.

• Prime

Vår 2a i Solna kostar ca 5000 kr i mån, ca 60 kvm stor. Säg Max 4000 kr då för en etta, lite beroende på skick/standard och så.

• Prime

Är den nyrenoverad borde det ju kanske bli högre hyra, iofs..

• viseversa

Nej jag är INTE säker. Men det låter ju konstigt att man skulle kunna ta ut vad man vill utan att det är olagligt.

• Cmon baby

Den är i ganska gott skick, inte nyrenoverad men väldigt fräsch. Jag landar också på ca 4000 och jag skulle kunna klassa 4500 som en rimlig hyra iaf. Om ni betalar 5000 för 60 kvm så är det lite väl högt för mig då. jag måste understryka att jag vet mycket väl att jag inte skulle komma undan med så mycket mindre nån annanstans men vill ändå veta om jag kan vända mig till nämnden den dagen jag flyttar.

• Prime

Det skulle jag tro att du kan faktiskt. Hyran låter ganska hög, baserat på det du säger.

• Lena

4000 i hyra, 400 för möbler, 700 för övrigt som ingår gör att 5100kr blir rimligt för dig.

Bostadsrätter har avgifter inte hyror för ägaren.

• gavagai

Du kanske kan få rätt i sak, men det lär ju bli svårt att bo kvar då, så om du ska driva frågan, så är det nog bäst att göra det när du ändå tänkt flytta därifrån. Då kan du eventuellt få ersättning för det du betalat för mycket. Jag vet inte riktigt hur lång tid man kan få ersättning för. Kanske fråga hyresgästföreningen (om du är medlem) eller någon annan rådgivningsinstans. Här finns lite info: http://www.metro.se/metrojobb/ockerhyra-sa-far-du-tillbaka-pengarna/Objiiy!34512/

Svar på tråden Vad skulle hyresnämnden säga? Andrahand