Vad skulle hyresnämnden säga? Andrahand
Jag hyr en lägenhet i andra hand med tillstånd från föreningen, alltså "vitt". Den är på 34 kvm och ligger i Solna i ett attraktivt läge som har nära till det mesta.
Det jag betalar i hyra är 6000 kr/mån exkl el och vatten (det är iof en kostnad på ca 300kr/kvartal så inga större summor). Jag vet att hyran hyresvärden betalar är ca 2400/mån. Jag vet också att det tillkommer kostnader för lån och dylikt för hyresvärden, men enligt hyresnämnden behöver jag inte ta hänsyn till lånekostnader när jag undrar om jag har sk skälig hyra.
Till en början var lägenheten fullt möblerad, sen fick jag veta att hyresvärden skulle behöva sin säng, soffa, matbord/stolar, en byrå samt hälften av köksservisen och kom och hämtade sakerna några veckor senare. På ett sätt var det bra, då jag fick samla på mig mina egna saker till den dagen jag kan köpa eget, på ett sätt ruttet att bryta kontraktet på det sättet. Jag frågade om hyran kunde sänkas en aning och fick ett nej till svar eftersom "det är många som söker boende" i stort sett lika med "passar det inte så får du väl flytta".
I de här 6000 inkluderas bredband, parkering samt tv-licens. Parkeringen kostar ca 200 kr/mån, bredbandet ca 300-400 kr/mån och tv-licensen 519 kr/kvartal.
Jag är också mycket medveten om hur bostadsmarknaden ser ut idag och vilka hyror folk vill ha för sina andrahandslägenheter så jag kanske borde vara nöjd och tacksam?
Jag har läst på hyresnämndens hemsida men där finns inte konkreta exempel och jag ville höra här med någon om de haft med hyresnämnden att göra, eller mer koll på vad som är rätt? Har jag rätt att kräva tillbaka pengar? Jag har aldrig gått bakom ryggen på hyresvärden heller utan tagit alla frågor direkt med henne vilket jag tycker är bäst. Men eftersom jag redan frågat om sänkning av hyran och fått nej så frågar jag vidare.
Tack till den som orkat läsa :) kom gärna med lite feedback.