• Aria

Någon som vill följas åt under sprutbehandling?

Hej skriver denna tråd för er som, precis som mig, nyligen påbörjat eller ska börja med en sprutbehandling.
    Jag vet att det finns åtskilliga trådar om det men det känns inte riktigt som att man får utrymme i en tråd osm funnits en tid och där folk redan "känner" varandra så jag skapar min egen lilla tråd där ALLA får utrymme...

jag påbörjade en gonal-f behandling den 20 augusti som tyvärr höll på ända fram till den 1 oktober eftersom läkarna endast smyghöjde pga riskerna för överstimulering. Den 1 oktober tog jag ovitriella i syfte att få ÄL och den 15 oktober precis fick jag mens, har aldrig och brukar aldrig annars få mens så det var en liten chock att få mens så på klockan dag 15, men samtidigt är det bra för nu vet jag inför nästa gång hur många dagar jag ska vänta innan jag tar grav test innan visste jag ju inte. Min BIM är alltså exakt på 15 dagen efter ÄL sprutan...

jag har nu påbörjat en ny sprutbehandling och fick börja med en högre ingångs dos denna gång på 75 (sist fick jag börja på 37,5 och köra på det i 2 veckor vilket var totalt meningslöst) min reaktionsdos var dock 125mg, dvs den dosen som väckte blåsorna :)

på torsdag den 25 ska jag gå och kolla om blåsorna växt till sig eller ej :)
    kommer uppdatera och vore kul med nya vänner här :)

• Svar på tråden Någon som vill följas åt under sprutbehandling?
  • Rosen 76

Haj hej, började spruta 225 Gonal F i torsdags, första VUL igår, la till 0,25 orgalutran igår samt la till 150 Luveris idag...
    Så med andra ord 3 olika sprutor fr.o.m. Idag!
    Andra VUL sker på fredag och förväntat ÄP nästa vecka.
    Jag genomgår min 8:e ivf behandling just nu alltså!!
    36 år, inga barn sedan innan och har kämpar i ca 4 år!!!
    Följa gärna åt

• Aria

Rosen76 nä jag har inte börjat med ivf ännu fast läkaren föreslog det eftersom jag alldeles för många blåsor även för att vara en pcoare men jag avböjde eftersom jag vill försöka på egen hand först. Vad kul att du svarade i tråden och vi kan ju följas åt ändå :)

jag fick ju som sagt påbörja min andra gonalf behandling förra veckan och idag var jag på VUL, behandlingen avbröts eftersom jag hade tre mogna blåsor en på 31mm, en på 25mm+ och en på 18mm samt några på 14,

själv är jag lite frustrerad över att behandlingen avbryts enbart pga en blåsa för mycket eftersom gränsen går vid två blåsor. har du någon erfarenhet av så stora blåsor?

jag själv är 28 år gammal, sambo sedan 6 år och 8 månader tillbaka, har inte heller några barn och kämpat sedan februari (förstår nu hur lite det är om man jämför med den tid du kämpat)

jag tycker vi följs åt ändå det kommer bli en kul och personlig tråd :)

• Rosen 76

Nej, så stora blåsor har jag aldrig haft men å andra sidan så hade 2 blåsor varit helt för lite för ivf. Mina har legat på mellan 14-19 mm och från 9-20 blåsor...
    Jag har som sagt min andra VUL imorgon så så får vi se hur det ser ut nu! Känner mig totalt uppblåst i magen så det borde se bra ut
    Hur funkar set med sprutbehandling? Får äggblåsor och sedan försöker själva eller?

• Evina

Hej. Jag håller på med min första sprutomgång nu, ska in imorgon och titta hur äggen ser ut. Är på dag 9, det stretar lite i magen idag, tror att det är bra.

• Aria
    Rosen 76 skrev 2012-10-25 21:55:24 följande:
    Nej, så stora blåsor har jag aldrig haft men å andra sidan så hade 2 blåsor varit helt för lite för ivf. Mina har legat på mellan 14-19 mm och från 9-20 blåsor...
    Jag har som sagt min andra VUL imorgon så så får vi se hur det ser ut nu! Känner mig totalt uppblåst i magen så det borde se bra ut
    Hur funkar set med sprutbehandling? Får äggblåsor och sedan försöker själva eller?
    sprutbehandlingen funkar soms å att man börjar med en dos och så går man på vul var femte-sjunde dag för att kolla utvecklingen har man max två blåsor på ca 15-24mm så får man en ägglossningsspruta och så är det tänkt att man ska hem och "mysa" i tre dagar och hoppas på en befruktning

vad jag vet så funkar väl en vul som så att man tar olika medel och kör med ganska hårda och höga doser för att få igång så många blåsor som möjligt?

Jag tog min Ägglossningsspruta ikväll och så ska vi mysa hemma i tre dagar och hoppas på det bästa...

inom landstinget verkar det som att tvillingfödsel är en dödsdom, min läkare sa förra gången när jag hade två mogna blåsor att "lova att du tar din Äl spruta så fort du kommer hem annars kommer jag att förlora jobbet om det blir mer än ett barn"

hon jag träffa idag var ju chef på stället och var stenhård för att det då var två stora blåsor hon ville inte ens diskutera utan det var totalt avbryt på allt
  • Rosen 76

Så otroligt löjligt att de är så restriktiva gällande flerbarnsfödsel på landstinget... Det märkte jag också!
    Nu sätter jag in 2 embryo vid varje insättning och enligt mig är 2 barn definitivt bättre än inget!! Att de inte fattar

Varit på VUL nu... Gick bra och många fina blåsor på ca 16-19mm.
    ÄP på tisdag

• Aria

Rosen76 jo jag tycker de med hur kommer det sig att du får lägga in två ägg?
    Allt bottnar i ekonomi, flerbarnsfödsel är dyrare för landsting har inget med risker att göra, nog för att en flerbarnsfödsel innebär lite mer risker men inte i proportion till de restriktioner landstingen kör med, kvinnor föder tvillingar även i fattiga länder tex så föds ju fler tvillingar i afrika än någon annanstans utan att det för den sakens skull innebär jordens undergång..

tog test nyss och jag har ägglossning så jag kommer att köra på och hoppas på åtminstone en liten :9 förra gången fick jag mens exakt på BIm dagen så den 10 november har jag BIM :)

• Rosen 76

Evina: hur gick det på VUL idag?

Aria: jag tror det beror på alla mina hundra ivf försök som misslyckats att jag får välja 2 embryon. Vi fick själva välja så fort vi började på privat klinik! På landstinget var det inget val... Där sattes bara ett in.
    Inte för att det fått bättre med resultatet men lite måste det ju öka

Svar på tråden Någon som vill följas åt under sprutbehandling?