• Anonym

Ok att misshandla en blottare ?

Klart det inte är okej att misshandla någon, det dina polare gjorde var ju värre än blottaren. Misshandla en psyksjuk människa, fy fan....:(

Skrika, fota med mobilen och ringa polisen hade jag gjort däremot. 

• Anonym

Ehh, det är väl lika fel att misshandla nån som att blotta sig? 

• Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 08:47:40 följande:
    Men gäller detsamma en våldtäktsman? En överfallsvåldtäkt begås ju också av en psykiskt sjuk man och den allmänna uppfattningen i den andra tråden är ju att det är helt ok att slå honom sönder och samman.

Ponera att blottaren hade blottat sig utanför ett dagis istället för ett högstadie? Hade det varit ok att ge honom en läxa rent fysiskt då?
    Så du tror att han aldrig mer kommer att blotta sig om han får en snyting?  Gissningsvis blir han bara mer försiktig och blottar sig för ungar när ingen vuxen kan ingripa eller så blir det motsatsen och han tar med sig en kniv nästa gång för att försvara sig.
  • Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 08:47:40 följande:
    Men gäller detsamma en våldtäktsman? En överfallsvåldtäkt begås ju också av en psykiskt sjuk man och den allmänna uppfattningen i den andra tråden är ju att det är helt ok att slå honom sönder och samman.

Ponera att blottaren hade blottat sig utanför ett dagis istället för ett högstadie? Hade det varit ok att ge honom en läxa rent fysiskt då?
    Så man botar psyksjuka genom att slå dem? Ja, den uppfattningen förekom på medeltiden....
  • Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 08:52:45 följande:
    Definitivt inte om det finns en giltig anledning. En giltig anledning enligt mig är att skydda barn från blottare.
    Fast lagen har ju en lite annan uppfattning, så vad du tycker är inget som räknas.
  • Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 08:57:24 följande:
    Nej, man botar dem inte, men man stoppar dem tillfälligt i sitt sjuka beteende. Eller anser du att man skall låta dem hållas och ringa polisen som kommer dit  20 min senare då han inte är kvar?
    Menar du att du inte har modet att gå fram och skrika "Vad faan gör du???" , men är kapabel att banka ned personen? Jag är nog mer rädd för nån som du än en blottare om jag ska vara ärlig. 
  • Anonym

Hade garvat som alla andra elever på skolan :P
    Om möjligt filmat o lagt upp på youtube. 

• Anonym
    Anonym (ACAB) skrev 2012-10-22 09:10:39 följande:
    Det är en gammal myt som säkert är skapad av blottare själva för att de skall få vara ifred.
    Blottare begår ofta även andra typer av sexualrelaterade brott som ofredande (taffsande) och våldtäkt. 
    Du är väldig okunnig ang detta, så jag förstår att du är rädd för blottare. Det du skriver stämmer inte. Ta reda på lite fakta så ska du se att rädslan släpper och du slipper fundera på att fysiskt ge dig på andra människor.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 16:44:12 följande:
    TS. Om du ser en människa som begår ett brott som är straffbart med fängelse har du (och alla andra människor) rätt att göra ett så kallat "envarsgripande". Det gör du genom att gå fram till personen, tala om att han eller hon är gripen för vilket brott det nu må vara och sedan ringa polisen och tala om att du gjort ett envarsgripande, varpå polisen kommer ut och hämtar personen.

För att gripandet skall vara lagligt måste du ta personen på bar gärning, du kan inte i efterskott gripa en person som du sett begå ett brott vid ett tidigare tillfälle.

Om personen i fråga motsätter sig ditt gripande, till exempel genom att försöka springa därifrån, har du rätt att använda våld för att hålla honom eller henne på platsen tills polisen kommer dit. Tänk på att man inte får utöva uppenbart övervåld vid ett gripande.

Tänk på att det innefattar att du inte får göra fel i ditt tjänsteutövande.
    Om du sitter i parken och fikar och en muslim börjar be bredvid dig, alltså högljutt dvs. ofredar dig, har du rätt att gripa den mannen? Eller den högljudda ungdomen?
    Vad händer om du känner igen "blottaren" och han försvarar sig med våld? (Tips: här finns bara ett rätt och resten fel.)
    Övervåld är en annan sak men det brukar man frias från om man inte överdriver något oerhört. 
    Det samhällspolitiskt behov av att reda ut brottet måste stå i kontrast med våldet som får användas, det är A och O.
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-31 16:14:25 följande:
    Jag förstår inte vad som var otydligt med mitt inlägg?

Jag pratar om envarsgripande, det har inte med något tjänsteutövande att göra. Envar = var och en. Alla.

Envarsgripande får du göra vid brott som är straffbart med fängelse. Om du ser någon blotta sig för någon är det ofredande -vilket är straffbart med fängelse. Alltså får du göra ett envarsgripande.

Att sitta bredvid någon och be är inte straffbart med fängelse. Alltså får du inte göra ett envarsgripande i det läget.

Det spelar ingen roll om du känner igen blottaren sedan tidigare, för att få gripa måste det ske på bar gärning (eller "flyende fot"). Om han eller hon försvarar sig har du som sagt rätt att använda våld för att genomföra gripandet.

Inget är otydligt du verkar inte veta att ett envarsgripande innebär. Sluta tolka paragrafer utan ta dig tid att läsa innebörden istället. Du tar dig rätten att utföra en polisiär uppgift och du har samma regler att förhålla dig till. DET är problemet med att icke juridiskt kunniga gör ett envarsgripande. Precis som du.

Att sitta bredvid någon och störa denne är ofredande, det har fängelse i straffskalan som du själv säger. 

Känner du blottaren sen tidigare, så finns ingen anledning att gripa denne då polis gör det senare på dina uppgifter, blommar det ut i våld så är inte proportionerna som jag nämde tidigare acceptabla dvs. du har gjort fel. Du kan ju chansa men det blir lite som en biljettkontrollants dilemma och du är ingen kontrollant.
Svar på tråden Ok att misshandla en blottare ?