• Anonym

    Hur förklara separation för en 4-åring?

    Jag och min sambo ska separera.   Vi ska sälja vårt gemensamma hus och flytta till varsin lägenhet.
    Min sambo har en fyraårig son som bor hos oss varannan vecka, och vi har ett gemensamt barn på ett år.

    Nu är frågan hur vi ska förklara detta för fyraåringen?  
    Hur ska vi förklara på hans nivå, så att han förstår?  Vad ska vi ge för anledning till att vi inte ska bo tillsammans längre och flytta från huset?
    Vi har aldrig någonsin bråkat inför barnen, och utåt sett så har vi det rätt bra.  
    Anledningen till att vi ska dela på oss är att vi inte har några känslor för varandra längre, men detta går ju knappast att förklara för en fyraåring!

    Pojkens föräldrar separerade redan under graviditeten, så han har inte genomgått detta tidigare.

    Tack på förhand!
     

  • Svar på tråden Hur förklara separation för en 4-åring?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Självklart är det här en svår sak att förklara för en 4-åring. Men det som brukar vara bäst är att säga som det är på ett så konkret sätt som möjligt.
    "Vi ska flytta isär för att vi inte älskar varandra längre."  Att 4-åringen inte fullt ut förstår detta är självklart, men det viktiga för honom är att ni inte har slutat älska honom och kan visa det.
    Det komplicerar ju ytterligare att han inte är din son , så ni kommer väl i praktiken att separera på samma sätt som du gör med pappan. Eller kan ni ordna så att du även i fortsättningen kan ha en god kontakt med honom? Detta blir något som du och din sambo måste göra upp och hitta en bra lösning på.
    Det brukar hjälpa mycket för barn att de får se var pappa ska bo och var du ska bo i fortsättningen och prata om hur ni ska träffas.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur förklara separation för en 4-åring?