• anemon1

Suppleant i äkta mannens företag - har jag laglig rätt till inkomsterna?

Hej,

Någon som vet vilka rättigheter man har som suppleant i ett företag som äkta hälften registrerat (AB). Har inte sett röken av några inkomster. Har jag laglig rätt till detta. Vi har inte en bra relation från början och står inför en skilsmässa.    

• Svar på tråden Suppleant i äkta mannens företag - har jag laglig rätt till inkomsterna?
  • anemon1
    Virriga Vera skrev 2012-10-22 12:56:25 följande:
    Suppleant är man i en styrelse och det är ju inte alls självklart att man uppbär ett styrelsearvode. Några inkomster har du inte rätt till om du inte är anställd.
    Ok, ett par som ingått äktenskap med varandra har alltså inte genom detta faktum, rätt till de inkomster förvärvas till hushållet? Det är upp till den som registrerat firman att dela med sig om han vill?
  • Kjell2

Ett AB delar i huvudsak ut pengar på två sätt, som lön och arvode  till anställda och styrelsen enligt vad man kommit överrens om. Har man inte avtal om t ex arvode som supplenat så blir det inget.

Samt som aktieutdelning till aktieägare. Så har det skett en aktieutdlening och du äger aktier har du rätt att få pengar inte annars.

Skiljer ni er kommer de aktier din man äger ingå i bodelninge om inte annat är avtalat genom  t ex äktenskapsförord.

• anemon1
    Kjell2 skrev 2012-10-22 14:51:09 följande:

Ett AB delar i huvudsak ut pengar på två sätt, som lön och arvode  till anställda och styrelsen enligt vad man kommit överrens om. Har man inte avtal om t ex arvode som supplenat så blir det inget.

Samt som aktieutdelning till aktieägare. Så har det skett en aktieutdlening och du äger aktier har du rätt att få pengar inte annars.

Skiljer ni er kommer de aktier din man äger ingå i bodelninge om inte annat är avtalat genom  t ex äktenskapsförord.

Klart och tydligt, tack för svar/ts
Svar på tråden Suppleant i äkta mannens företag - har jag laglig rätt till inkomsterna?