Tvärt emot de andra här ovan tycker jag det tog jättelång tid i det offentliga!
Vi hade försökt i över 1 år och vi var över 35. Jag ringde och "anmälde" oss. Vi fick komma på ett första grundläggande besök efter nästan prick 3 månader (vårdgaranti...), mannen hade då lämnat spermaprov en vecka innan. På det besöket gick det igenom massa frågor och gjorde en vanlig gynundersökning på mig (kvinnan). Sen sade de att de ville göra en spolning av äggledarna för att se om de var öppna, och det var man tvungen att pricka in det i en cykel innan ägglossning. Vi blev kallade cirka 3 månader senare för spolning, men då hade min mens förskjutit sig lite så det var efter ägglossning och då ville de inte göra det, och vi fick vänta 2 månader till... Spolningen visade att det såg normalt ut, väl där verkade läkaren som gjorde spolningen tycka den undersökningen var "meningslös" eftersom vi ändå var så gamla att vi inte skulle vänta med att börja med IVF och spolning inte har nån visad effekt för spontan graviditet. Kändes kul och meningsfullt. Sen fick vi komma på ett till besök ("inför IVF") där de gjorde en ny gynundersökning och då såg de en liten muskelknuta (myom) i min livmoder som de ville göra en liten operation och titta på... (Varför de inte såg den första gången vet jag inte.) Så det var 3 mån väntan till på op. På op såg allt bra ut (muskelknutan var inne i livmoderväggen) så de tittade bara, gjorde ingenting. Sen 3 månaders väntan IGEN på "IVF-inskrivning", och väl där ny väntelista för äggplockstid (då höll jag på att bli tokig, trodde vi skulle få med oss sputor hem därifrån)... Väl vid äggplock nästan 3 månader senare (igen, många 3 månader) fick de ut 12 fina ägg, men inget befruktades tyvärr. (De kan inte säga varför.)
När detta var klart var det början av våren och de hade inga nya tider för äggplock förrän efter sommaren och då blev jag lite trött på offentliga vården.
Så jag kontaktade en privat klinik och jäklar vad det gick undan där! Nybesök efter 4 dagar, IVF behadling (korta programmet istället för långa) direkt vid nästa mens, äggplockning, fin befruktning och ET som blev en liten dotter! Jäklar vad jag är nöjd att jag tog kontakt med dem, men jag ångrar att jag inte gjorde det direkt!
(De tyckte inte muskelknutan var nåt att bry som om "den sitter ju i väggen" sade de direkt vid ultraljud utan att jag hade talat om att man sett det vid op...)
Så mitt råd är: om ni har råd - sök privat! Dessutom är det inte så himla dyrt, jämför med vad en resa till Thailand eller en ny bil kostar! Många privata kliniker erbjuder dessutom "bruttolöneavdrag" då man betalar med oskattade pengar så kostnaden blir i praktiken mycket lägre än om man hade betalat med skattade pengar.