Anonym (Osäker) skrev 2012-10-30 07:44:01 följande:
Hej!
Jag hoppar in här jag också även fast vi inte gjort någon riktig utredning. Men jag kan kanske stötta lite under väntan!
Jag är överviktig, så jag får ingen landstingsfinansierad utredning, så vi funderar på en privat. Även om vi skulle få via landstinget så är det inte mycket att hurra för när man bor i Västerbotten :/ Sämsta vården för barnlösa i hela landet. Men det är en helt annan historia :P
Vi har inte riktigt bestämt oss angående utredning än. Det är bland annat pengarna, här kostar det 5000 kr för en utredning. Sen har vi inte egentligen försökt så länge, om man ser till antalet möjliga befruktningar istället för år med försök. Vi har försökt sedan feb 2011. Jag gick ett par månader med oregelbunden mens innan den försvann helt. Efter fyra månader sökte jag hjälp och fick diagnosen PCOs. De tog lite prover, de mesta var normalt förutom testosteronet. Fick provera för att starta blödning och blev hemskickad. De gör inget mer om man är överviktig. Efter proverakuren + ca 10 kg viktnedgång fick jag spontanmens och också ägglossning! Ägglossningen är bekräftad med blodprov hos privat gyn och jag har haft hyfsat regelbunden cykel sedan dess (10 månader).
Jag trodde att allt skulle vara ok när ägglossningsproblemen var ute ur bilden, men det verkar ju som att det är något mer fel förutom min PCOs. Å andra sidan är det under dessa nästan två år egentligen bara kanske 10-12 gånger som det varit möjligt med befruktning.
Men det är i alla fall så frustrerande och jobbigt att gå runt och inte veta vad som är fel. Jag tror det skulle vara lättare om man fick en diagnos. Då skulle man i alla fall kunna ta reda på fakta kring det och hur man kan lösa problemen.
Hur pass överviktig måste man vara för att inte få det finansierat av landstinget? jag har ca 7kg övervikt och ska på möte om ev. utredning om två veckor... :s