• minhalva

Mitt barn är rädd ,tips mottages tack

Hej!
    Mitt barn på 5 år är rädd vid läggdags och även på dagarna.Vid läggdags frågar hen flera gånger om jag är helt säker på att ingen kommer ta hen?Hen vill även vara säker på att inga tjuvar kommer hem till oss.

På dagarna kan hen även ställa de här frågorna och helst vill hen inte leka i sitt rum själv.Jag vet inte hur jag ska handskas med det här.Jag berättar att det kommer inte hända något sånt och att hon ska känna sig trygg för titta det har ju gått så bra andra dagar och nätter.Jag svarar varje gång hen frågar men känns som om jag behöver säga nåt mer.Hur ska jag hjälpa hen med dessa tankar och frågor som hen haft länge nu.Hen somnar i sitt rum med oss sittande bredvid och under natten kommer hen till oss och samsover.

Kan tilläggas att vi är en helt normal familj.Det har aldrig förekommit våld,missbruk eller hotfulla händelser i vårt liv.Vi har inga konflikter med andra eller med något men ändå är mitt barn så rädd.Snälla några kloka råd...

• Svar på tråden Mitt barn är rädd ,tips mottages tack
  • J90

Det är ju väldigt svårt sånt.

Kanske h*n kan innan läggdags få följa med och låsa ytterdörren, så att h*n känner själv att "nu är det ingen som kan komma in".

Ni kan gå på en rundtur h*n ser att det inte är någon annan än ni hos er.

Det fungerade i alla fall med bonusen, men alla barn är ju olika.

• Mormor2007

Försök att inte oroa dig så mycket utan fortsätt bara som du nu gör att svara bara på frågorna när de kommer. Det är helt normalt och inte alls ovanligt att barn i 4-5 årsåldern är rädda för allt möjligt. Spöken är till exempel väldigt vanligt att de är rädda för i den åldern. Det hör till barns utveckling och handlar om att de nu börjar bli så stora och förstår mer av omvärlden, och då blir saker och ting också läskigare, sånt som de inte förstod förut tränger sig nu på. Dessutom har din lilla säkert hört allt möjligt från kompisar, TV och liknande, och allt det ska barnet försöka sortera och förstå. När de sen blir lite större, omkring 6-7 år då har de utvecklas så mycket att det kan hantera det här på ett lugnare sätt.

• elinaehn

Det är helt naturlig fas. Fråga vad barnet behöver för att känna sig trygg. Sova på madrass på golvet hos er? Tänd lampa i sitt rum, att ni går med o tänder osv. Var tillmötesgående i det o tala om att många barn känner så här en tid ich sen går det över!

Svar på tråden Mitt barn är rädd ,tips mottages tack