• Hemulia

Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?

Jag lyckas inte googla mig till ett vettigt svar på min fråga men vet att många på familjeliv är hjälpsamma och duktiga! =)

Min fråga gäller arbetstider och ersättningar, jag ska givetvis prata med min chef/bemanningsansvarig men frågar ändå här innan jag träffar dom nästa gång. Jag jobbar som sjuksköterska. 

Så här är det:
    Denna vecka skulle jag ha varit ledig måndag (idag) och jobbat tis-fre. På förmiddagen ringde de från jobbet och berättade att det krisade (det fanns ingen sjuksköterska) och att de ville att jag skulle byta och jobba idag (måndag) och istället vara ledig imorgon (tisdag), vilket jag till sist gjorde. 

Till min fråga - vilken typ av ersättning gäller för detta? Eftersom jag fick byta dag antar jag att det inte var en beordring. Jag stod dock näst på tur för beordring och hade jag sagt nej nu hade de helt enkelt fått beordra in mig istället för att jag gick med på det. 
    Förskjuten arbetstid gäller tydligen inte om man informeras om bytet samma dag och då återstår till sist övertid, vilket jag har svårt att se det som då jag inte överstiger mina timmar.

Vilken ersättning har jag egentligen rätt till?
    Jag kan vara snäll och ställa upp när det krisar utan att göra en stor grej av det men just idag hade jag ett riktigt slitigt arbetspass utan rast eller pauser för vare sig toalett eller att äta, därför vill jag se till att jag får rätt typ av ersättning för slitet.  

• Svar på tråden Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?
  • Hemulia
    Micke skrev 2012-10-23 00:38:31 följande:
    §22 i ert avtal reglerar beredskap. 

Var kan jag hitta detta? Finns det i länken som ligger tidigare i tråden?
  • Scream2
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:39:40 följande:
    Vill ni ha ren statistik på det hela så har två personer beordrats in sen jag började arbeta i juni. 

Så det är snittet för hela året då! Så det var inga före det och det blir inga mer i år?
  • Micke
    Hemulia skrev 2012-10-23 00:40:16 följande:
    Var kan jag hitta detta? Finns det i länken som ligger tidigare i tråden?
    Ja. 
  • Hemulia
    Scream2 skrev 2012-10-23 00:40:17 följande:

Så det är snittet för hela året då! Så det var inga före det och det blir inga mer i år?
    Det var det säkerligen, men jag vill bara ge er en bild av att det inte händer till vardags vilket ni verkar tro trots att jag förklarar att det inte är så. 
    Återigen, beordringar i sig var inte mitt problem utan min fråga i denna tråd var vad jag har rätt till för det som hände idag - inget annat.
    Micke skrev 2012-10-23 00:41:02 följande:
    Ja. 
    Ska läsa på imorgon och hänvisa min chef dit =)

• Olympia

Vad ts beskriver är ett byte.
    Därför utgår ingen ersättning.

Låt nu detta bli en läxa och ring inte upp jobbet någon mer gång. 

• jennifer88
    Olympia skrev 2012-10-23 06:53:52 följande:
    Vad ts beskriver är ett byte.
    Därför utgår ingen ersättning.

Låt nu detta bli en läxa och ring inte upp jobbet någon mer gång. 

Precis. Hade TS helt enkelt sagt att det passar henne bättre att ha kvar sitt pass och inte vilja byta hade chefen fått ringa till nästa, och sen nästa osv. Hade ingen velat hade de tvingats ta til beodring och möjligen hade TS då tvingats jobba men med exta ersättning.
  • Scream2
    jennifer88 skrev 2012-10-23 09:26:49 följande:

Precis. Hade TS helt enkelt sagt att det passar henne bättre att ha kvar sitt pass och inte vilja byta hade chefen fått ringa till nästa, och sen nästa osv. Hade ingen velat hade de tvingats ta til beodring och möjligen hade TS då tvingats jobba men med exta ersättning.

Nope, det minsta det är, det är förskjuten arbetstid, MEN det ska annonseras dagen innan senast och det utgår ersättning enligt länken ovan. Vem byter hon med? Sig själv...Iom att det är chefen som initierar så utgår det VISST ersättning!
  • Cadencee

Har inte läst hela tråden, enstaka inlägg. Jag är själv inte så insatt i sånt här men den information jag fått (från mamma som är fastanställd undersköterska i kommunen) är att saknas det folk ringer man först till vikarierna som finns på avdelningen/huset sedan bemanningen. Dock är det inte alltid bemanningen kan och då får man beordra in en ordinarie. Vet inte hur det blir med ersättning förutom att iallafall när det är helg är det kvalificerad övertid vilket blir dubbel lön eller dubbel tid om man tar ut det i timmar istället.

• JA77

TS, er beordringslista - hur funkar det i praktiken? Om det är din tur att beordras men du sitter på en middag, har tagit två glas vin. Vad händer då? Undrar vad facket säger om beordringslista!

• Hemulia
    JA77 skrev 2012-10-23 12:33:14 följande:
    TS, er beordringslista - hur funkar det i praktiken? Om det är din tur att beordras men du sitter på en middag, har tagit två glas vin. Vad händer då? Undrar vad facket säger om beordringslista!
    Om jag sitter och har druckit ett glas vin, är bortrest, har en tågbiljett bokad osv så kan jag givetvis säga nej. Med alkohol i kroppen får du inte ens komma in och jobba oavsett om du vill. 

Jag kan fortfarande inte se vad som är värre med att gå efter en lista (med syftet att inte samma person ska beordras varje gång utan att det ska fördelas någorlunda lika för alla) mot att man vid behov ska lyckas klura ut en person ur hela personalstyrkan att ringa in.  
  • jassikan

Finns det ett kollektivavtal/avtal kring sådana här händelser?

Om inte så har man ingen laglig rätt till extra betalning oavsett om det handlar om övertid.

Många, särskilt inom adm., får jobba övertid utan extra ersättning då och då. Det anses ofta vara en del av jobbet och därmed medberäknat i den totala månadslönen (att man ska ställa upp då och då). Å andra sidan får man då komp. som man förhoppningsvis kan ta ut någon annan gång.
    Förekommer även på arbetsplatser med kollektivavtal. 

I det här fallet låter det spontant bara som ett byte, dvs ingen extra ersättning.    

• Hemulia
    jassikan skrev 2012-10-23 22:17:30 följande:
    I det här fallet låter det spontant bara som ett byte, dvs ingen extra ersättning.    

Men det knäppa är ju i så fall att om jag fått veta det i söndags istället för igår, några få timmar innan passet, så hade jag fått ersättning i form av förskjuten arbetstid. Nu var det inte ett dygn innan, som förskjuten arbetstid handlar om, utan med ännu kortare varsel - och då blir jag utan ersättning? 

Jag ser inte hur det möjligen kan stämma - att man inte får ersättning för att det är för kort varsel inför passet. Det borde ju snarare vara desto mer istället.  
  • Scream2
    jassikan skrev 2012-10-23 22:17:30 följande:
    Finns det ett kollektivavtal/avtal kring sådana här händelser?

Om inte så har man ingen laglig rätt till extra betalning oavsett om det handlar om övertid.

Många, särskilt inom adm., får jobba övertid utan extra ersättning då och då. Det anses ofta vara en del av jobbet och därmed medberäknat i den totala månadslönen (att man ska ställa upp då och då). Å andra sidan får man då komp. som man förhoppningsvis kan ta ut någon annan gång.
    Förekommer även på arbetsplatser med kollektivavtal. 

Det finns SJÄLVKLART kollektivavtal (om dom nu inte varit så dumma så dom tecknat ett egets arbetstidsavtal lokalt, men såna ska vara uppsagda vid det här laget så vårdförbundet får en chans att teckna bättre avtal). Jag har länkat högre upp och iom att förskjuten arbetstid ska vara tillsagd senast en dag före så ska det här räknas som kval övertid och hon får ta kompdagen efter då hon skulle ha jobbat enligt schema.
  • Guld Nougat
    Hemulia skrev 2012-10-23 23:35:07 följande:
    Men det knäppa är ju i så fall att om jag fått veta det i söndags istället för igår, några få timmar innan passet, så hade jag fått ersättning i form av förskjuten arbetstid. Nu var det inte ett dygn innan, som förskjuten arbetstid handlar om, utan med ännu kortare varsel - och då blir jag utan ersättning? 

Jag ser inte hur det möjligen kan stämma - att man inte får ersättning för att det är för kort varsel inför passet. Det borde ju snarare vara desto mer istället.  

Fast du fick veta det några timmar innan och då du väl ersättning i form av förskjuten arbetstid. Jag vet att jag får det om jag får veta att jag måste byta några timmar innan, jobbar dock i Norge.
  • Hemulia

Jag har nu pratat med hon som ringde in mig som också är ansvarig för bemanning och diverse ersättningar hit och dit. Hon hade själv funderat på vad detta egentligen ska kallas och visste inte riktigt så vi forskar vidare i det hela, ska prata med chefen eller vår löneenhet. 

Hon höll i alla fall med mig om att någon typ av ersättning borde utbetalas med tanke på byte med kort varsel.

Själv har jag lärt mig, av flera andra på jobbet, att jag alltid själv ska säga att "då får du beordra mig" om någon ringer och ber mig jobba igen. Jag trodde ju ärligt talat (och blåögt) att det var den som ringer som förtydligar att "du beordras in".  

• Baryk
    Hemulia skrev 2012-10-23 23:35:07 följande:

Om liknande situationer händer på vår arbetsplats (kommunal bemanningsenhet) så matar vi in det i lönesystemet som förskjuten arbetstid på den dag man jobbade (dvs måndagen i ditt fall) och tar bort tisdagspasset som "anställds byte", dvs du får en rätt hög ersättning för de timmar du gjort på måndagen istället för på tisdagen.
  • education

"Jag kan vara snäll ock ställa upp när det krisar utan att göra en stor grej av det"

- Ledsen om jag går off topic här men är det inte JUST den här inställningen som gör att precis INGENTING tyder på att sjuksköterskor någonsin kommer att få en vettig lön med vettiga villkor och en vettigt tacksam arbetsgivare?

Visst ska man ställa upp! Men då ska man ha ersättning och tack för det! Tycker ni syrror att ni får det? Annars - lägg av att svara i telefonen och säg NEJ när man "borde vara snäll"! Hur annars hade ni tänkt att missnöjet skulle komma fram och bli ett PROBLEM för arbetsgivaren?!

Ber om ursäkt till TS om jag verkar hård och bitter och allt det där men jag är så trött på att så många verkar gå med på slaveriet...

Svar på tråden Beordring, förskjuten arbetstid eller övertid?