• Jululla

Snabb hjälp ang kontrakt

HJÄLP!!
    Jag påbörjade ett nytt arbete som Taxichaufför, i form av provanställning i Mars detta år (03/12) och blev i samband med detta gravid.  Jag arbetade till mitten av Juli och blev därefter sjukskriven pga karpraltunnelsyndrom och har ej kunnat jobba mer.

Min chef har aldrig strulat utan skickat in allt till FK som hon ska osv.

Jag har fått beviljat graviditetspenning from 7/10 och föräldrapenningens storlek är bestämd utifrån inkomstuppgifter från detta yrke.
    Nu har det gått mer än 6 månader och eftersom jag aldrig hört något om uppsägning eller annat från min chef så blir jag automatiskt tillsvidareanställd?

Kruxet är ju det att hon ringer mig för 2 veckor sedan och säger att : "Eftersom du bara har arbetat ca 3 månader innan du blev sjukskriven så är det svårt att bestämma sig ang anställningen. Så jag har kollat med facket och man kan "pausa" din provanställning medans du är mammaledig. Så när du varit ledig klart så går du bara på provanställningen igen och arbetar de resterande 3 månader som är kvar. Det låter väl smart"

Jag undrar, kan hon verkligen göra så?! Då står ju inte jag på något kontrakt längre och riskerar att föräldrapenningen sänks drastiskt (eftersom jag då räknas som arbetslös)  och blir förmodligen återbetalningsskyldig på gravidpenningen.

För mitt kontrakt har ju fortlöpt om än jag varit sjukskriven  och man kan väl inte gå tillbaka i tiden och ändra ett kontrakt? Nu har det ju redan löpt ut och har som sagt inte hört ett dyft om uppsägning så då går man automatiskt på tillsvidare?
    Det står ju 2 veckors uppsägning från båda parter under provanställningen i mitt kontrakt. Hon är ju då skyldig att meddela mig senast 2 veckor innan kontraktet löper ut om jag Ej får fortsätta.
    Hon har tidigare sagt att jag arbetar mycket bra och kör in bra i dagskassan osv.

(Jag hade ju såklart kollat upp med facket med jag har gått ut ur mitt förra fack (IF METALL) och väntar på godkännande från Transportfacket om medlemskap så det blir några dagars glapp där.)

Det roliga är att det började en tjej samtidigt som mig som oxå visade sig vara gravid. Har nu pratat med henne igår och hon hade fått exakt samma telefonsamtal (vi har samma chef)  och även precis likadana sms som min chef skickat till mig.
    Känns ju väldigt seriöst...

Så jag struntar i att skriva på detta papper hon har så bråttom med ?  Hur gör djur!? vad ska jag säga till chefen?

• Svar på tråden Snabb hjälp ang kontrakt
Svar på tråden Snabb hjälp ang kontrakt