• Anonym (Fundersam)

Misslyckad sterilisering?

Hur pass vanligt är det egentligen? Har fått för mig att det inte är speciellt vanligt att operationen misslyckas. Min man gjorde den här operationen för 8 månader sedan, eftersom vi gemensamt kommit fram till att vi definitivt inte ville ha fler barn. Före operationen pratade läkaren med oss och påpekade att man skulle iaktta försiktighet under dom första tre månaderna pga. att det kunde finnas några "aktiva" spermier kvar, sen efter dom tre månaderna skulle det vara bara att tuta och köra som vi båda förstod det ;)

Sen efter några veckor skulle han lämna sitt första spermieprov, i luckan när han lämnar informerar dom att om dom skulle hitta några livsdugliga ska dom höra av sig. Veckorna går och vi hör ingenting, tror då att allting är grönt och vi kanske kan chansa  bara vi är försiktiga, så vi har sex (avbrutet) Och tycker att det borde vara lugnt med tanke på att även om det ska finnas nån livsduglig kvar så borde det vara lugnt eftersom han inte kom i mig, jag har heller aldrig haft särskilt lätt för att bli gravid.

Några veckor senare drar symtomen igång och jag tror inte det är sant, i samband med det ringer läkaren och bekräftar att spermieprovet visat levande spermier. Graviditetstestet bekräftar mina misstankar. Jajamen, gravid igen. Jag funderade på abort men valde sen att behålla barnet och nu när vi haft tid att smälta nyheten så ser vi nästan fram emot det trots allt.

Men själva grejen är att nu, 8 månader efter operationen tyder allt på att operationen misslyckats, därav den oplanerade graviditeten. Antagligen skulle inget ha hänt om bara operationen fungerat. Nån som har nån som helst aning vad vi kan ha för rättigheter i detta kaos? Mycket tankar som snurrar omkring numera :)       

• Svar på tråden Misslyckad sterilisering?
  • Azi

Alla operationer kan misslyckas, det måste de väl ändå ha berättat för er?
    Och att ni blev gravida kan ni inte belasta läkaren för, eftersom det fortfarande finns aktiva spermier i 3 månader så hade ni ju blivit gravida även om operationen lyckats. Ett enstaka prov är inte nog för att bekräfta att alla aktiva spermier är borta. NI valde att chansa och det kan ni inte belasta någon för.

~*rabiat*~
  • Anonym (Fundersam)

Jo det är ju också ett alternativ, fast för min del kvittar det om dom gör om den eller inte eftersom den här graviditeten blev lite mer än vi kunde hantera så i nuläget håller vi på att separera. Finns som ingen återvändo, trots att vi båda glädjs åt bebisen klarar vi inte att fortsätta tillsammans längre.
    Vi vet ju självklart att det var dumt att ha sex innan dom tre månaderna hade gått, men lusten tog över för en sekund ;) När man levat ett halvår i celibat och bara väntat på operation. Och hade någon slags preventivmedel ens varit möjligt hade vi nog aldrig valt något så drastiskt som sterilisering. Får väl se hur detta slutar helt enkelt. Jag går ut som den stora förloraren i slutändan, utan make och med tre barn i släptåg. Hur mycket jag än älskar dom så kommer det definitivt inte att bli lätt.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2012-10-23 10:11:14 följande:
    Pengarna tillbaka tror jag inte på men de borde väl rätta till felet... Min man betalde bara vanlig besöksavgift för sin sterilisering dvs 140:-

Har hört att det är så i vissa kommuner, tänk om vi ändå haft så tur. 7000:- var inget som vi direkt hade i bakfickan utan vi var tvungen låna för att ens ha råd :(
  • Anonym (Västmorsa)
    mortilltre skrev 2012-10-23 10:00:47 följande:
    Oj då. Trodde knappt det hände sånt!

Såklart det händer, men risken är liten och man tänker "det händer inte mig". Jag har gjort en lyckad sterilisering, enligt samtliga läkare jag talat med, men blivit gravid ändå(mf). Min kropp har läkt, säger de.
    Anonym skrev 2012-10-23 10:03:50 följande:

Dom får vcäl göra om steriliseringen utan kostnad tycker jag... ring o prata med dom.
    Ny operation borde de absolut erbjuda, det är det enda jag blivit erbjuden.
    Anmälde till Patientförsäkringen, men man får inte ut något för att op. "ej givit önskat resultat" och "sveda och värk" ansågs inte tillräckligt illa för att överskrida självrisken.

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-10-23 10:16:25 följande:
    Jo det är ju också ett alternativ, fast för min del kvittar det om dom gör om den eller inte eftersom den här graviditeten blev lite mer än vi kunde hantera så i nuläget håller vi på att separera. Finns som ingen återvändo, trots att vi båda glädjs åt bebisen klarar vi inte att fortsätta tillsammans längre.
    Vi vet ju självklart att det var dumt att ha sex innan dom tre månaderna hade gått, men lusten tog över för en sekund ;) När man levat ett halvår i celibat och bara väntat på operation. Och hade någon slags preventivmedel ens varit möjligt hade vi nog aldrig valt något så drastiskt som sterilisering. Får väl se hur detta slutar helt enkelt. Jag går ut som den stora förloraren i slutändan, utan make och med tre barn i släptåg. Hur mycket jag än älskar dom så kommer det definitivt inte att bli lätt.

Fast graviditeten kan du ju inte skylla på en misslyckad sterilisering? ni låg ju oskyddat med varann fast läkaren hade sagt att ni inte skulle göra det? Lust? Det finns preventivmedel.. Menar du att det inte finns ett enda preventivmedel som ni kunnat använda? Och ni hade alla möjligheter att tex välja abort.

Pengarna tillbaka? Vad betalade ni? 300 kronor? 

Tre barn i släptåg?? Det finsn möjligheter att ge upp dom om det är så att det är dig övermäktigt att ha tre barn istället för två barn. 

Ta tag i dina/era problem istället för att leta efter saker att skylla era problem på.  
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Västmorsa) skrev 2012-10-23 10:19:07 följande:

Såklart det händer, men risken är liten och man tänker "det händer inte mig". Jag har gjort en lyckad sterilisering, enligt samtliga läkare jag talat med, men blivit gravid ändå(mf). Min kropp har läkt, säger de.

Ny operation borde de absolut erbjuda, det är det enda jag blivit erbjuden.
    Anmälde till Patientförsäkringen, men man får inte ut något för att op. "ej givit önskat resultat" och "sveda och värk" ansågs inte tillräckligt illa för att överskrida självrisken.

Lite trist att det ska vara så tycker jag, man har ju ändå betalat dyrt för att få operationen utförd, så nån slags pengarna tillbaka garanti borde ju vara det minsta dom kan erbjuda tycker man.
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-10-23 10:22:38 följande:

Lite trist att det ska vara så tycker jag, man har ju ändå betalat dyrt för att få operationen utförd, så nån slags pengarna tillbaka garanti borde ju vara det minsta dom kan erbjuda tycker man.

Varför kan dom inte göra om operationen??
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-10-23 10:22:38 följande:

Men fick ni ingen info innan om att operationen kunde misslyckas? 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2012-10-23 10:21:03 följande:

Fast graviditeten kan du ju inte skylla på en misslyckad sterilisering? ni låg ju oskyddat med varann fast läkaren hade sagt att ni inte skulle göra det? Lust? Det finns preventivmedel.. Menar du att det inte finns ett enda preventivmedel som ni kunnat använda? Och ni hade alla möjligheter att tex välja abort.

Pengarna tillbaka? Vad betalade ni? 300 kronor? 

Tre barn i släptåg?? Det finsn möjligheter att ge upp dom om det är så att det är dig övermäktigt att ha tre barn istället för två barn. 

Ta tag i dina/era problem istället för att leta efter saker att skylla era problem på.  
    Du tror att jag letar efter saker att skylla våra problem på? Inte alls, våra problem är våra problem. Jag sökte bara lite mer kunskap om misslyckade steriliseringar och om man har några rättigheter alls. Vi betalade inte 300:- utan 7000:- Och nog kommer jag att ro iland singellivet som trebarnsmamma, det är man ju helt enkelt tvungen till, den delen hade egentligen inget med detta att göra. Blir nog bra till slut hur som helst.
Svar på tråden Misslyckad sterilisering?