• 1005H

Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...

Usch, är lite ledsen och behöver bara skriva av mig.

Sonen går på förskolan 10-16 4 dagar i veckan. Från början hade vi satt tiderna 11-16 5 dagar i veckan men då sade personalen att han då skulle missa många aktiviteter som dom startar med kl 10, just därför bytte vi alltså tider till 10-16.

Idag var sonen extra glad när han skulle dit eftersom att de jobbar med teman och är uppdelade i grupper och tisdagar är hans grupps temadag då de gör något lite extra. Klockan 9.55 kommer vi fram men då är lokalerna helt tomma utöver en ensam pedagog som säger att resten av barnen precis gått ut genom dörren och att de skulle iväg på utflykt allihop och att sonen får vara kvar ensam enda fram till lunch!

Jag blev så himla ledsen och besviken, vi kom alltså 9:55 och de hade precis gått ut genom dörren - dom VET ju att han kommer till 10 men dom kunde alltså inte vänta på det? Fy så dåligt av dom! Hade det varit något speciellt dom skulle göra och det fanns en tid att passa (vilket jag ej tror var fallet, men ändå) så kunde dom ju meddelat oss igår att vi skulle komma någon minut tidigare idag.

Sonen sade bara "Alla barnen har gått..." och jag fick så ont i magen... Är detta verkligen ok? :( 

• Svar på tråden Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...
  • 1005H
    Karla79 skrev 2012-10-23 10:27:25 följande:
    Det är verkligen inte ok och du bör ta upp det med förskolechefen.
    Jo jag känner också att jag vill göra det, jag är bara så rädd att det ska skapa en dålig relation mellan pedagogerna och oss...vet inte hur jag ska få fram det utan att samtidigt säga att jag tycker att dom är fullkomligt dumma i huvudet som gör såhär! Kanske ska lugna ned mig innan jag ringer...
  • 1005H
    Lilla i skrev 2012-10-23 10:32:01 följande:
    Tycker inte heller att det är OK. Be om ett möte och ta upp problemet, tror ingen vill bli lämnad helt själv när alla andra gör ngt roligt. Ur deras synvinkel måste det ju oxå vara bättre att få med sig alla pedagoger ist för att lämna en som ska vara ensam med din son.
    Det värsta är att pedagogen som var kvar knappast var där för att ta hand om min son! De har alltid kvar en som förbereder maten, tar hand om disk etc, så det var det hon skulle göra, så jag antar att han får hjälpa henne med det istället för att vara på utflykt med sina kompisar :(
  • 1005H
    Frontline skrev 2012-10-23 10:44:50 följande:
    Men om dom nu precis hade gått ut ur dörren varför gick du inte ifatt dom så att grabben kunde följa med, antar att dom springer inte så fort ifrån dig.
    Om du inte såg dom så kunde du ju ha frågat personalen som var kvar åt vilket håll dom gick och se om du kunde ha gått efter...
    Det var precis detta jag tänkte göra och frågade därför vart dom hade gått så att vi kunde gå ikapp dom, då svarade hon bara lite förstrött "Jag vet inte...dom kanske skulle ta bussen någonstans..." - Jaha ok!? Vilken kommunikation!
  • 1005H
    LexxieLee skrev 2012-10-23 10:42:32 följande:
    Fy vad dåligt! Tycker absolut du ska ta upp det med förskolechefen! Tycker även du ska fråga personalen om varför dom inte meddelat dig innan om utflykten så ni ev. hade kunnat komma tidigare
    Ringde precis och pratade med min sambo som blev upprörd och sade att han skulle ta upp det när han hämtar i eftermiddag, så vi väntar på vad de har att säga om saken innan vi ringer förskolechefen...
  • 1005H
    cosinus skrev 2012-10-23 10:49:53 följande:
    Det måste ju blivit något fel i kommunikationen och att de tagit fel på tiden och trodde han började senare även idag eller något annat. Ta upp det med dem och jag hoppas ni får en ursäkt.

Men sen om jag hade varit i din sits så hade jag hade helt enkelt tagit reda på var de var (de har alltid telefon med sig) och så lämnat på utflykten. Hur långt kan de ha hunnit med en hög ungar på några få minuter.
    Sonen går samma tider varenda dag, så det borde inte vara så svårt att hålla reda på...

Som sagt, jag försökte få reda på vart dom var genom att fråga pedagogen som var kvar men hon hade alltså ingen aning om vart dom gått - bara det är ju helt knäppt! Dessutom är det en sådan omodern förskola att dom inte har mobil, det enda numret vi har är till den fasta telefonen på avdelningen...också det knäppt! 
  • 1005H
    Kinya skrev 2012-10-23 10:34:57 följande:
    Min dotter börjar förskolan kl.11 varannan vecka och vissa dagar är de på utflykt och då lämnar vi henne där de är kl.11. Vi byter telefonnummer med förskolepersonalen som är med barnen på utflykten så vi kan hitta varandra. Inga problem alls! Har aldrig varit tal om att hon skulle vara på förskolan när alla andra är iväg på utflykt! Prata med dem och säg att ni kan lämna honom där de är just då om de redan gått när ni kommer.
    Det låter ju som en toppenlösning! Skönt för er att ni verkar ha en bra förskola...just nu känner jag för att ta bort honom helt från förskolan men det vore själviskt då jag vet hur mycket han älskar att vara där...
  • 1005H
    Frontline skrev 2012-10-23 10:58:10 följande:
    Sen vet man ju hur lätt det är att ha koll på alla barnen som springer omkring, dom kanske räknade in barnen både en och tre gånger och fick till att alla var med.
    Barn i den åldern står ju inte precis i rad utan springer omkring som yra höns framförallt om dom ska iväg på nått då är dom uppjagade...
    Det kan jag absolut hålla med om men det känns som att dom borde veta att sonen inte ens blivit lämnad än, speciellt eftersom klockan inte var 10 än - det vore en annan sak om vi kommit försent. Dessutom är det en väldigt liten förskola så det är inte så många barn vi pratar om...Nåja, nu är det som det är, jag är besviken och ledsen för min sons skull och kommer att ta upp det med förskolan, sen är det väl inte mer med det...
  • 1005H
    Coyote skrev 2012-10-23 11:10:05 följande:
    Frontline, jodå, inför utflykter står faktiskt ungar på led så det är lätt att räkna in dem.

Ts, jag tycker det här var illa skött. De kunde bett er komma tidigare, väntat in er eller mött upp er längs vägen! De har själva bett er ändra tider för att grabben ska hinna vara med på aktiviteter ju.
    Det är precis det jag känner, att vi har ändrat tiderna just för att de bett oss och så blir det såhär ändå? Då kan han ju lika gärna börja kl 11 så slipper han sitta där alldeles ensam...
  • 1005H
    MammaHela skrev 2012-10-23 11:16:22 följande:
    Fast den undanflykten är ju ren idioti. Vadå råkade räkna ett barn två gånger. Tänk om de gör det när de är borta, och glömmer ett barn. 

Då är man väldigt oprofessionell och bör inte jobba med barn. 
  • 1005H
    Coyote skrev 2012-10-23 11:20:03 följande:
    Det bästa är nog att prata med personalen direkt, fråga vad som hände, varför de inte väntade in er. När vi ska på utflykt och ett barn börjar lite senare så pratar vi ALLTID med föräldrarna och kollar om det går att barnet kommer tidigare, eller att vi möts upp längs vägen, eller att föräldern helt enkelt lämnar barnet vid målet för utflykten. I något fall, där vi inte fått tag i föräldern innan så väntar en personal och några barn kvar på gården och går i kapp sen.
    Jo, som sagt, pratade med sambon som sade att han tänker ta upp det vid hämtningen i eftermiddag...så får se vad dom har för svar.

Ni verkar ha ett toppensystem, önskar att vår förskola var lika flexibla och lätta att kommunicera med. Vår förra var toppen, men här känns det faktiskt inte alls bra...ringde precis kommunen men det är omöjligt att byta - fullt överallt. Den förskola vi står i kö till har två års väntetid...håhåjaja.
  • 1005H
    Kaupa Jaur skrev 2012-10-23 11:28:08 följande:
    Det är inte ok ts, var inte rädd för att ta upp det. Du behöver ju inte gapa och skrika men var tydlig med att din son blev ledsen och att du faktiskt var i tid. Jag skulle aldrig låta något barn gå miste om utflykten, snarare så väntar man väl hellre ett par minuter extra för att alla ska med.

Ta tag i närmaste pedagog när du hämtar och ifrågasätt varför de hade gått, hoppas de bemöter dig bra och har en bra ursäkt!
    Skönt att höra att det inte är jag som är knäpp eller jobbig som tycker att det var lustigt gjort av dom. Jag är inte typen som skulle skrika eller gapa, tvärtom är jag nog lite för snäll...

Tyvärr tror jag inte att vi kommer att få något vettigt svar på detta, erfarenheten säger mig att dom bara kommer svamla något ohörbart om att dom inte vet...det är ungefär så kommunikationen fungerar på denna förskola - tyvärr! 
  • 1005H
    Tom Araya skrev 2012-10-23 11:31:53 följande:
    Det vore förjävla trist om personalen inte klarade att räkna in ungarna korrekt när det kommer till det tillfälle att frånvarande verkligen har försvunnit. Nä, den ursäkten håller inte.
  • 1005H
    Kaupa Jaur skrev 2012-10-23 11:32:54 följande:
    Ok, men var då extra tydlig med att det INTE får hända igen, för då måste du ju"tyvärr kontakta X (chefens namn) och be om ett samarbetssamtal...." Trist att de är svammelfröknar, tyvärr tror jag det är rätt vanligt. Men ändå!
    Jo, vi ska försöka att stå på oss, jag och pappan...tyvärr är vi båda lite fega i sådana här situationer. Jag som annars är rätt stor i käften och kan prata för mig och alla andra känner mig i sådana här förskolesituationer rätt underlägsen. Jag är rädd att dom ska behandla mitt barn sämre om jag ifrågasätter deras arbetssätt, tyvärr känns många av pedagogerna på denna förskola så pass inkompetenta att det skulle kunna bli så...
  • 1005H
    Tom Araya skrev 2012-10-23 11:32:57 följande:
    Håller med TS, det där låter helt åt h*e. Prata med rektorn du och berätta här sedan.
    Som sagt, sambon pratar med pedagogerna vid hämtning, beroende på svar ringer jag rektorn imorgon...Återkommer absolut här när vi fått svar, ska bli intressant!
  • 1005H
    Duckan skrev 2012-10-23 11:43:21 följande:
    Inte okej alls. Är det sagt att de går 10 så ska de inte gå 9.55.
    Tack! Känns skönt att få stöttning från er alla här, då blir jag mer säker på min sak - detta var faktiskt inte okej, då ska jag inte ge mig vid kommande diskussion...
  • 1005H

Hej allesammans!

Förlåt för sen uppdatering, men vi har varit på utflykt hela kvällen - som en liten kompensation för att sonen missade utflykten på förskolan.

Hur som, sambon tog upp saken när han hämtade idag. Det var samma pedagog då som jag lämnade till i morse. Hon hade försökt få det att låta som att dom andra gått iväg redan vid 9, vilket min sambo visste inte var sant, så det hade blivit lite obekvämt för henne när han sade att han visste att dom precis gått när vi kom. Hon hade inte alls kunnat hantera hans "konfrontation" och blev tydligt besvärad av situationen.

Det slutade i alla fall med att hon skrivit en lapp om saken och att någon annan som har jobbat där längre än vad hon gjort skulle ta upp saken med oss igen. Så vi får väl se vad dom säger när jag lämnar i morgon - om dom nu ens är där! ;)

• 1005H
    apelsinmandarin01 skrev 2012-10-23 19:55:25 följande:
    Fy stackars barn. dom kunde ju frågat er om ni inte kunde köra sonen firekt till utflykten kan jag tycka... dagen innan om dom nu inte hade tid att vänta. riktigt dåligt! Hade varit en sak om ni var väldigt sena men de var ni ju inte!
    Håller helt och hållet med! Jag hade gärna mött upp dom på utflyktsmålet alternativt kommit någon minut innan - bara dom hade sagt det! Jag hade även gärna sprungit ikapp dom, men som jag nämnt tidigare så hade den kvarvarande pedagogen "ingen aning" om vart dom skulle, inte ens om dom skulle promenera eller åka buss...Vad ska man säga?
  • 1005H
    LexxieLee skrev 2012-10-23 20:31:09 följande:

Vilket bra sätt att skapa ett förtroende för föräldrar genom att ljuga. Vad är det egentligen för människor som jobbar där?!
    Jaadu, det kan man fråga sig...det har vi undrat många gånger sedan han började där för 2 månader sedan...
  • 1005H
    LexxieLee skrev 2012-10-23 20:39:20 följande:

Har det hänt fler saker än bara detta? Tänker mest om det är en engångsföreteelse eller om detta har hänt innan?
    Exakt samma sak har inte hänt, men liknande. Vill inte "outa" förskolan eller pedagogerna för mycket men en del av de anställda är helt inkompetenta... 
Svar på tråden Hela förskolan gick på utflykt men lämnade sonen alldeles ensam...