• Loa

Chef som ger arbetsuppgifter som ligger utanför arbetsbeskrivningen - vad gör jag?

Hej på er, jag skulle verkligen behöva hjälpa med en arbetsfråga. Jag började ett nytt jobb för knappt ett år sedan. Jag är kommunikatör och ansvarar för kommunikation och PR på min arbetsplats. Min chef har en förmåga att slänga på mig arbetsuppgifter, dessutom i sista sekund, som jag känner inte ligger på mitt bord. Exempelvis i dag så sa han åt mig att samordna en studieresa. Då ska jag boka resa, ta in anmälningar, boka restaurang etc. Det arbete skulle passa bäst på administratören, eller kanske ekonomen, men inte på mig. Jag sa åt honom att jag tycker det är fel att ge mig det här uppdraget med så extremt kort varsel och att jag inte känner att det egentligen borde vara min uppgift. Men han viftar bort det.
    Min frågor:
    Kan en chef ge sina anställda vilka uppgifter som helst, om nej, hur tar jag tag i situationen?
    Jag är ansluten till facket, kan de svara på sådana här "småfrågor"?
    Tips eller råd kring situationen?

• Svar på tråden Chef som ger arbetsuppgifter som ligger utanför arbetsbeskrivningen - vad gör jag?
  • grind

1) Ja
    2) Ja
    3) Om du har tid med de uppgifter han ger dig finns det väl ingen anledning att inte göra dem. Om du däremot inte har tid så får du väl säga till honom att du inte hinner. Att det är dålig stil att ge uppgiften sent är irrelevant i sammanhanget. Uppgiften måste göras och antingen är det du eller någon annan som löser det.  

• Loa
    grind skrev 2012-10-23 12:03:08 följande:
    1) Ja
    2) Ja
    3) Om du har tid med de uppgifter han ger dig finns det väl ingen anledning att inte göra dem. Om du däremot inte har tid så får du väl säga till honom att du inte hinner. Att det är dålig stil att ge uppgiften sent är irrelevant i sammanhanget. Uppgiften måste göras och antingen är det du eller någon annan som löser det.  
    Jag håller inte med. Om jag är anställd att sköta kommunikation, varför ska jag göra uppgifter jag inte är anställd att göra? Skulle en läkare skrubba golv om de hade tid? 
  • Kjell2
    Loa skrev 2012-10-23 13:08:59 följande:
    Jag håller inte med. Om jag är anställd att sköta kommunikation, varför ska jag göra uppgifter jag inte är anställd att göra? Skulle en läkare skrubba golv om de hade tid? 

Det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Man har ingen generell rätt att vägra utföra arbetsuppgifter som ligger utanför arbetsbeskrivningen. En läkare kan t ex bli beordrad att skrubba golv. Om det sen är bra och kostandsekffektivt  utnyttjnade av resurser är en annan sak.

Vägrar man kan det leda till avsked.

Möjlighet att vägra finns om det t ex krävs speciell utbilning/licens för att göra jobb. T ex flyga ett trafikplan eller köra bil.

• Knytt
    Loa skrev 2012-10-23 13:08:59 följande:
    För att du är en del av den enhet som företaget är. Trots att jag är högutbildad och chef händer det ofta att jag tar på mig uppgifter som egentligen inte ligger på mitt bord för att någon måste göra det och jag har lite tid över eller vill underlätta en smula för X. 

Hade det handlat om att du konsekvent fått göra kaffe eller ta anteckningar för att du är kvinna hade det varit en annan sak, men att t.o.m. utföra uppgifter som att kuvertera, skriva adresser, registrerar tråkiga listor i system, hämta kaffe åt någon som har ett kundmöte gör alla vettiga människor ibland för att man vill att det ska gå bra för företaget och för att man vill underlätta för sina kollegor. 

Jag kan förstå varför du tycker att den beskrivna uppgiften passar bättre på någon annan, men det gjorde inte din chef. Jag är dessutom övertygad om att din chef i första hand vill använda dig till de uppgifterna som du är anställd för, det är nämligen dyrare att låta dig boka resor än att låta assistenten göra det. (Eftersom hen förmodligen tjänar mindre än vad du gör). Men i bland är inte verkligheten som man vill. 

Oavsett så tycker jag, som chef, att du har en rätt tråkig attityd och när jag märken av den under en intervju så anställer jag aldrig den personen. Blir för mycket problem. 
  • Loa

Jag tror "knytt" missuppfattat lite, eller så är inte jag tydlig. Det här är något min chef gör ofta, både mot mig och andra kollegor. Han slänger på oss uppgifter som inte sällan ligger utanför vårt yrkesområde, alltid med kort varsel och ofta på grund av att han glömt bort dem. Till saken hör att vi är alla överhopade med jobb. Det handlar inte om ovilja utan om arbetsmiljö. 

"Knytt" - du är säkert en jättebra chef och du ät jätteduktig som är hägutbildad, det är jag med. Men min attityd vid anställningsintervjun är helt orelevant, likaså min utbildning eller din med för den delen. Vi kan ju vända på steken. Hur många kvinnor "bränner inte ut sig" för att de inte kan säga nej? Nu anser jag även det vara orelevant i sammanhanget.  

Det här är ett problem som påverkar flera på arbetsplatsen och som pågått en längre tid. Jag och några kollegor har bokat ett möte med chefen där vi ska ta upp bland annat det här problemet. Det jag var intresserad av var mer den juridiska aspekten. Men jag tror helt enkelt att facket är en bättre kanal än fl att svara på den frågan. 

• M Y L F

Jag gör mycket uppgifter som ligger utanför mitt område, men naturligtvis bara om jag har tid.

Jag personligen tycker att det är ett härligt avbrott i mitt dagliga arbete att få göra annat om det så bara är att gå runt och vattna blommor. Då kan man ta sig en liten stund att även prata med sina kollegor.

Jag vet inte vad som är ok eller inte att delegera ut, men jag skulle ju prata med chefen om att det är problem om inte tiden finns. Men har man tid så ser jag inte varför man inte skulle kunna hjälpa till med andra saker än bara sitt eget?

• Kjell2

Jättebra att ni tar upp detta med er chef och förklara er syn på saken. Var noga med att via på era kompetenser, vad ni gör idag och hur dessa snabba uppgifter påverkar er arbetssituation. Förhoppningsvis blir det en förändring.

Ett knep som går att använda är att när chefen kommer med något nytt är att ställa en motfråga i stil med "Idag ska jag göra följande, X,Y, Z. Vilket vill du att jag ska skjuta på för att fixa det du vill att jag ska göra nu"

Men - när ni kommer till det juridiska så är det rätt enkelt. Ni har inte den generella rätten att vägra en av chefen tilldelad arbetsuppgift.

• Jellybeanbaby
    Loa skrev 2012-10-23 11:57:03 följande:
    Hej på er, jag skulle verkligen behöva hjälpa med en arbetsfråga. Jag började ett nytt jobb för knappt ett år sedan. Jag är kommunikatör och ansvarar för kommunikation och PR på min arbetsplats. Min chef har en förmåga att slänga på mig arbetsuppgifter, dessutom i sista sekund, som jag känner inte ligger på mitt bord. Exempelvis i dag så sa han åt mig att samordna en studieresa. Då ska jag boka resa, ta in anmälningar, boka restaurang etc. Det arbete skulle passa bäst på administratören, eller kanske ekonomen, men inte på mig. Jag sa åt honom att jag tycker det är fel att ge mig det här uppdraget med så extremt kort varsel och att jag inte känner att det egentligen borde vara min uppgift. Men han viftar bort det.
    Min frågor:
    Kan en chef ge sina anställda vilka uppgifter som helst, om nej, hur tar jag tag i situationen?
    Jag är ansluten till facket, kan de svara på sådana här "småfrågor"?
    Tips eller råd kring situationen?

-Kan en chef ge sina anställda vilka uppgifter som helst
    -SVAR NEJ!
    Du har en arbetsbeskrivning som du fick när du började jobba. Ditt arbete ska följa detta.
    På många kontorsjobb så tas det för givet att man ska koka kaffe, ev diska, ev köpa mjölk och kontorsmaterial och vattna blommor. Även om detta inte står i arbetsbeskrivningen är det många, särskilt kvinnor, som går med på att göra detta för att allt ska fungera smidigt.
    Jag t ex har gjort allt ovanst. och mer än så. Ringa på taxi åt besökare eller boka hotell ingår också i den kategorin.

När mitt jobb förändrades och jag fick mer ansvar och till slut fick ansvara för en hel avdelning ensam (mindre ftg) så skrevs mer och mer in i min arbetsbeskrivning.

Men jag har en kompis med snarlik bakgrund och erfarenhet. De ville att h*n skulle göra saker som var flera nivåer under h*ns nivå om man säger så. H*n ringde facket och fick tips och fick sedan säga nej till chefen med anledning av arbetsbeskrivningsavtalet och med anledning av nivå, nivån kan vara erfarenhet, utbildning, kunnighet.
    Att ge en anställd "tråk"uppgifter som t ex att tömma hålslagarna och papperskorgarna hos alla, eller skrubba toaletterna är att försöka mobba bort denne. Sånt ska man aldrig tåla.

-Kan facket svara på sådana här frågor?
    -SVAR JA!
    Facket kan absolut hjälpa dig med såna här frågor, de hjälpte min kompis. Var inte rädd för att ringa.
Svar på tråden Chef som ger arbetsuppgifter som ligger utanför arbetsbeskrivningen - vad gör jag?