Loa skrev 2012-10-23 11:57:03 följande:
Hej på er, jag skulle verkligen behöva hjälpa med en arbetsfråga. Jag började ett nytt jobb för knappt ett år sedan. Jag är kommunikatör och ansvarar för kommunikation och PR på min arbetsplats. Min chef har en förmåga att slänga på mig arbetsuppgifter, dessutom i sista sekund, som jag känner inte ligger på mitt bord. Exempelvis i dag så sa han åt mig att samordna en studieresa. Då ska jag boka resa, ta in anmälningar, boka restaurang etc. Det arbete skulle passa bäst på administratören, eller kanske ekonomen, men inte på mig. Jag sa åt honom att jag tycker det är fel att ge mig det här uppdraget med så extremt kort varsel och att jag inte känner att det egentligen borde vara min uppgift. Men han viftar bort det.
Min frågor:
Kan en chef ge sina anställda vilka uppgifter som helst, om nej, hur tar jag tag i situationen?
Jag är ansluten till facket, kan de svara på sådana här "småfrågor"?
Tips eller råd kring situationen?
-Kan en chef ge sina anställda vilka uppgifter som helst
-SVAR NEJ!
Du har en arbetsbeskrivning som du fick när du började jobba. Ditt arbete ska följa detta.
På många kontorsjobb så tas det för givet att man ska koka kaffe, ev diska, ev köpa mjölk och kontorsmaterial och vattna blommor. Även om detta inte står i arbetsbeskrivningen är det många, särskilt kvinnor, som går med på att göra detta för att allt ska fungera smidigt.
Jag t ex har gjort allt ovanst. och mer än så. Ringa på taxi åt besökare eller boka hotell ingår också i den kategorin.
När mitt jobb förändrades och jag fick mer ansvar och till slut fick ansvara för en hel avdelning ensam (mindre ftg) så skrevs mer och mer in i min arbetsbeskrivning.
Men jag har en kompis med snarlik bakgrund och erfarenhet. De ville att h*n skulle göra saker som var flera nivåer under h*ns nivå om man säger så. H*n ringde facket och fick tips och fick sedan säga nej till chefen med anledning av arbetsbeskrivningsavtalet och med anledning av nivå, nivån kan vara erfarenhet, utbildning, kunnighet.
Att ge en anställd "tråk"uppgifter som t ex att tömma hålslagarna och papperskorgarna hos alla, eller skrubba toaletterna är att försöka mobba bort denne. Sånt ska man aldrig tåla.
-Kan facket svara på sådana här frågor?
-SVAR JA!
Facket kan absolut hjälpa dig med såna här frågor, de hjälpte min kompis. Var inte rädd för att ringa.