• Anonym (Trång?)

Ärftlighet med för trångt bäcken

Hej på er.
    Ska såklart även ta detta med min barnmorska när jag ska dit nästa gång, men vill höra mig för om någon med  erfarenheter..
    Min mamma födde sitt första barn med vaginal förlossning, detta var på 70-talet.  Barnet fastande och dog under förlossningen..såklart en sorglig historia.

Jag och min syster är efter detta bägge förlösta med kejsarsnitt.
    Nu ska jag själv ha mitt första barn i April, och detta är något jag är livrädd för. Att förlora barnet vid förlossning pga att de inte får ut det i tid. Vilken mardröm :(

Någon här som har gått igenom en vaginal förlossning trots en mamma som haft för trångt bäcken?
    det känns som det ju kan vara något som är ärftligt, och jag har fått mycket andra drag av min mor, så detta känns som att det kanske också ärvts ner.  
    Långt kvar till förlossning, men detta gnager i mig...såklart är de bättre idag än på 70-talet, men ändå...

• Svar på tråden Ärftlighet med för trångt bäcken
  • Anonym (fd)

Min mamma hade för trångt bäcken för att kunna föda naturligt.
    Både jag och min syster har fött vaginalt utan problem.
    Trångt bäcken är tydligen inte så vanligt, och behöver inte på något sätt vara ärftligt.

• Anonym (Trång?)

Ok, gjorde ni någon mätning av bäcken innan förlossning eller tyckte de inte att det behövdes?
    Läst man kan göra det och röntga, men vill inte utsätta barnet för onödiga risker med röntgen och sånt.
     Usch, nojig är man. 

• Anonym (fd)
    Anonym (Trång?) skrev 2012-10-23 12:16:22 följande:
    Ok, gjorde ni någon mätning av bäcken innan förlossning eller tyckte de inte att det behövdes?
    Läst man kan göra det och röntga, men vill inte utsätta barnet för onödiga risker med röntgen och sånt.
     Usch, nojig är man. 
    Barnmorskan sa att de i regel inte gör mätningar. Och röntgar gravida av den anledningen gör de inte heller. Kommer inte barnet ut tar ju ett katastrofsnitt mindre än en minut nuförtiden, så riskerna är inte så stora vad jag förstått.
  • Anonym (Trång?)
    Anonym (fd) skrev 2012-10-23 12:30:26 följande:
    Barnmorskan sa att de i regel inte gör mätningar. Och röntgar gravida av den anledningen gör de inte heller. Kommer inte barnet ut tar ju ett katastrofsnitt mindre än en minut nuförtiden, så riskerna är inte så stora vad jag förstått.
    Ok, tack för din input. Jo, akutsnitt går ju snabbt att lösa nuförtiden, men det är ju ändå så man nojar inför hur det ska bli. Vill ju verkligen inte bli snittad.. och måste man så vill jag ju hellre det ska vara planerat så man är vaken.
    Men jag får se vad barnmorskan säger vid nästa besök. Kan de mäta utan att röntga och ha sig vore det ju det bästa. Vill inte utsätta barnet för strålning... 
  • Anonym (fd)
    Anonym (Trång?) skrev 2012-10-23 12:59:02 följande:
    Ok, tack för din input. Jo, akutsnitt går ju snabbt att lösa nuförtiden, men det är ju ändå så man nojar inför hur det ska bli. Vill ju verkligen inte bli snittad.. och måste man så vill jag ju hellre det ska vara planerat så man är vaken.
    Men jag får se vad barnmorskan säger vid nästa besök. Kan de mäta utan att röntga och ha sig vore det ju det bästa. Vill inte utsätta barnet för strålning... 
    jag tror inte du ens får göra en röntgen såvida det inte är fara för liv, så strålningen behöver du nog inte oroa dig för.
  • Anonym (Trång?)
    Anonym (fd) skrev 2012-10-23 13:00:40 följande:
    jag tror inte du ens får göra en röntgen såvida det inte är fara för liv, så strålningen behöver du nog inte oroa dig för.
    Nä, det såklart. Kan ju inte göra röntgen på eget bevåg direkt Skrattande
  • Butikslager

En vän till mig fick röntga bäckenet eftersom hon är sne och har skolios så dom ville försäkra sig om att hon var "stor nog" för vaginal förlossning.

Det var hon :)

• Awesome

Både min mamma och moster har för trånga bäcken så de har blivit snittade med alla sina barn. Jag födde mitt barn vaginalt utan några problem alls. Var också orolig innan. 

• Anonym (Trång?)
    Butikslager skrev 2012-10-23 13:30:28 följande:
    En vän till mig fick röntga bäckenet eftersom hon är sne och har skolios så dom ville försäkra sig om att hon var "stor nog" för vaginal förlossning.

Det var hon :)
    Skönt att höra att det gick bra för henne. Nu har ju inte jag skolios, men tack ändå för inputen :)
    Awesome skrev 2012-10-23 13:33:54 följande:
    Både min mamma och moster har för trånga bäcken så de har blivit snittade med alla sina barn. Jag födde mitt barn vaginalt utan några problem alls. Var också orolig innan. 
    Tack för svar. Skönt att det gick bra för dig. Oddsen är ju ändå då att det kommer gå bra för mig också. Nu är det ju bara min mamma som hade trångt bäcken, mormor födde som vanligt tror jag iaf.
    Tror dock inte jag kommer sluta oroa mig ändå. Men ändå skönt att få höra från någon med erfarenhet.

• Lilith Dark

Både min mormor och min mamma har för trångt bäcken. Min storebror fastnade (men klarade sig), jag föddes med akut snitt och min lillebror med planerat snitt. Min moster hade däremot inga problem alls.

Det första jag fick göra när jag blev gravid med mitt första barn var att mäta bäckenkanalen (har jag för mig att det heter), och alla mina tre är planerade snitt. Det fanns inte en chans att jag hade kunnat föda vaginalt, äldsta sonen var redan i vecka 32 för stor för att komma igenom. De använder sig av ultraljud för att mäta bäckenet inte röntgen så det är ingen fara för fostret. Be om att få en bäckenmätning och förklara att ni har bäckenträngsel i släkten. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym (Trång?)
    Lilith Dark skrev 2012-10-23 17:01:15 följande:
    Både min mormor och min mamma har för trångt bäcken. Min storebror fastnade (men klarade sig), jag föddes med akut snitt och min lillebror med planerat snitt. Min moster hade däremot inga problem alls.

Det första jag fick göra när jag blev gravid med mitt första barn var att mäta bäckenkanalen (har jag för mig att det heter), och alla mina tre är planerade snitt. Det fanns inte en chans att jag hade kunnat föda vaginalt, äldsta sonen var redan i vecka 32 för stor för att komma igenom. De använder sig av ultraljud för att mäta bäckenet inte röntgen så det är ingen fara för fostret. Be om att få en bäckenmätning och förklara att ni har bäckenträngsel i släkten. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
    Aha, så det är ultraljud de använder. har läst någonstans om röntgen. Men det kanske var förr de gjorde så..
    Ja, ska verkligen klargöra för min BM att jag är orolig över det här och vill ha en extra undersökning. 
    Vill helst av allt föda vaginalt utan risk för akutsnitt för den sakens skull om man kan förhindra det. 
  • enlitenlitenstund
    Anonym (Trång?) skrev 2012-10-24 11:34:53 följande:
    Aha, så det är ultraljud de använder. har läst någonstans om röntgen. Men det kanske var förr de gjorde så..
    Ja, ska verkligen klargöra för min BM att jag är orolig över det här och vill ha en extra undersökning. 
    Vill helst av allt föda vaginalt utan risk för akutsnitt för den sakens skull om man kan förhindra det. 
    Jag ska RÖNTGA bäckenet i v 36 för att utesluta att det är snett eller för trångt. Jag var med om en bilolycka för 3 år sedan. De är inte jätte pigga på att göra själva röntgen undersökningen, men behövs det så gör det den. Jag fick min remiss genom spec. mvc.
    Vår älskade lilla flicka Liv BF 25/12
  • Stålmamma

Vi var 3 kvinnor i vår föräldra grupp när vi väntade första barnen och ena kvinnans mamma hade haft för trångt becken för att föda vanlig väg så denna kvinna fick oxå mäta och det visade sig att även hon var förtrång så hon fick sin bebis via ks (detta var 03 om det har någon betydelse)

• Anonym (Trång?)

Tack för era svar. Det verkar vara lite olika det där om de mäter eller inte, och även om man har ärvt det eller inte..
    Får se vad BM säger nästa gång.
    Jättenervös över att behöva göra KS.. vill verkligen inte det. Men hoppas att det går att lösa utan :) 

• LittelG

Hej! 

Jag har inte läst allt men vill säga följande: Från både min mammas och pappas sida har det aldrig varit några problem för kvinnorna att föda barn. Min moster t.ex. uttryckte det som att "Jag föder hellre barn och tycker det känns lättare än att gå till tandläkaren". Klart som korvspad att jag trodde jag skulle få en helt normal förlossning - jag var ju gjord för detta. När min dotter kom fastnade hon högt upp och det hela slutade i urakut snitt. Efteråt fick jag göra en bäckenbottensröntgen och det visade sig att jag har lite för trångt bäcken (50% chans att det ska fungera med en vaginal förlossning). Pga detta kommer jag att genomgå planerat snitt i övermorgon när vår son ska födas.

Vad jag vill säga med detta är att jag inte tror att det kan vara speciellt ärftligt hur ens bäcken är utformat. Jag känner många vars mammor har haft stora problem vid förlossningarna och där döttrarna har oroat sig helt i onödan - det har fungerat hur bra som helst för dem. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök låta bli att oroa dig (om det nu skulle vara så att du inte kan få till en tid för röntgen och mäta bäckenet). 
    Personalen är så otroligt kompetent och du kan ju alltid ta upp den här oron i samband med förlossningsbrev eller liknande - jag är säker på att alla håller lite extra koll under förlossningen i så fall. 

Lycka till! 

• Anonym (Trång?)

LittleIG: Tack för ditt svar. Jag har inte tagit upp detta med min BM ännu men ska göra när jag ska dit i nästa vecka. Klart man oroar sig en del, men ska försöka lätta lite på den oron även om jag inte får mäta bäcken eller liknande.
    Antar att ditt planerade snitt har varit nu då, hoppas allt gått bra och att ni mår bra allihop :) 

• Lilith Dark

Men att säga att det inte är ärftligt pga att man själv fått kejsarsnitt när ingen annan i familjen fått det, eller tvärt om, att man fött vaginalt trots att andra i familjen har fått kejsarsnitt funkar ju inte. Det är fastställt att det kan vara ärftligt. Inte är, men kan vara. Det är som att jag skulle hävda att det är ofarligt att röka för jag gör det och mina värden är bra. Bara för att det inte hänt just mig betyder det ju inte att det är regel.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden Ärftlighet med för trångt bäcken