• Cecilia90

Hur "förkyld" får barnet vara för att vara på förskolan?

Nu har förkylningstiderna börjat.

Vad skulle krävas för att ni skulle stanna hemma från jobbet och vabba?

Är det om barnet;
    Är snorig
    Hängigt
    Hostar
    Hes
    feber
    Men ni förstår.. osv.

*Jag har nämligen en son 3 år som är hes och hostar lite. Men han är sig själv och han är pigg och glad.
    Ska han vara hemma från förskolan då, vad tycker ni?
  • Svar på tråden Hur "förkyld" får barnet vara för att vara på förskolan?
  • cosinus

Hes och hosta bryr vi oss inte om så länge barnet är piggt och orkar. Vår ena son blir väldigt skrällhostig lätt och då blir han också lätt hes men kan vara väldigt pigg utöver det.

Vi är hemma om barnet har feber (såklart) eller är trött och hängigt och inte bedöms orka en dag på dagis/skola. Snorar gör de ju typ från sep-maj i varierande grad så det bryr vi oss inte om heller.

• sasso78

De ska orka med förskolans tempo och aktiviteter. Gör de inte det ska de vara hemma.

• Cecilia90

Tack för era svar! Håller med er till 100!

• strojes

Jag håller med cosinus.
    Vi tar ibland en till två dagar hemma i början av en ny förkylning beroende på hur barnet i fråga mår. Jag själv kan bli rätt hängig och påverkad just i början av en förkylning som mer är en känsla i kroppen än en synbar symtom av förkylningen.
    Nu är mina barn så pass stora (två är 5 år och en är snart 8 år) att de kan snyta sig själva så personalen slipper springa och torka snor hela tiden. När de var mindre var vi ibland hemma mer än två dagar i samband med förkylning om det var väldigt mycket snor som rann hela tiden.

• Natulcien

Jag är hemma med sonen just nu, som snorar och har lätt feber (38,2).

Så vid feber är vi självklart hemma + en feberfri dag.
    Och om han är hängig och inte håller sitt vanliga tempo stannar vi också hemma.
    Och så håller vi honom hemma första 1-2 dagarna av en förkylning eftersom det smittar mest då.

Men är han pigg och rask och bara är lite lätt snorig och ev. hostar lite, så får han gå till förskolan.

• Cecilia90
    Natulcien skrev 2012-10-23 13:25:19 följande:
    Jag är hemma med sonen just nu, som snorar och har lätt feber (38,2).

Så vid feber är vi självklart hemma + en feberfri dag.
    Och om han är hängig och inte håller sitt vanliga tempo stannar vi också hemma.
    Och så håller vi honom hemma första 1-2 dagarna av en förkylning eftersom det smittar mest då.

Men är han pigg och rask och bara är lite lätt snorig och ev. hostar lite, så får han gå till förskolan.
    precis vad min son är nu har är hur pigg som helst inga tecken på att han skulle må dåligt på något vis. Men han är lite hes och hostar lite. Så han är på förskolan just nu och jag har ju såklart sagt till personalen att ring för det minsta lilla om han skulle verka hängig eller febrig.

• Anne69

Om barnen ska vara hemma varje gång de är snoriga och hostiga skulle de behöva vara hemma en stor del av vinterhalvåret. Och det känns inte rimligt. Vi vuxna går dessutom också o jobbar när vi är snoriga, så varför ska inte barnen kunna det?

För oss går gränsen vid allmänpåverkan. Ett hängigt barn orkar inte med en dag på förskolan!   

• Hedebris

namninsamling.se/index.php&nid=7075

Bort med karensdag för personal i förskola/skola Epidemier på förskolor är ingen nyhet. Om ett barn är kräksjukt på förskolan är det snart flera barn och i personalen som trots spritade händer och leksaker som också blir smittade. Barn som hostar över maten, barn som torkar bort snoret med fingrarna och sen pillar på leksaker , dörrhantag m.m. är vardagsmat. smittskyddsinstitutet skriver om magsjuka: smittar via direkt eller indirekt kontakt med smittade personer (även kräkningar kan smitta) Viruset har vid utbrott visat sig vara synnerligen smittsamt. Smittade personer kan vanligen sprida smitta upp till två dygn, ibland längre, efter symtomfrihet. Inkubationstiden är 12–48 timmar. Detta innebär att vi i personalen är väldigt utsatta om barn som är bärare av virus (har en i familjen som är hemma sjuk) eller om någon kommer till förskolan och är sjuk. Vi tycker att eftersom vi arbetar i en miljö med så stor risk för att bli smittad av olika sjukdomar bör det vara en självklaret att vi som arbetar i förskolan och skolan inte bör ha någon karensdag. Tycker du att personalen i förskola och skola inte bör ha någon karensdag pga. deras utsatta miljö. Skriv då under namninsamlingen! Skriv: namn, var du bor, yrke Du behöver inte jobba i förskola/skola för att skriva under.

Svar på tråden Hur "förkyld" får barnet vara för att vara på förskolan?