• Anonym (Trött!)

Högljudda invandrare?

Jag satt och väntade på bussen tidigare idag, fick lov att vänta ganska länge. I brist på annat ringde jag min sambo för att prata lite, då möts två invandrare precis framför bänken jag sitter vid. Först reagerar jag på hur nära de står mig (mindre än en meter) men detta är jag ändå ganska van vid att de ofta gör. MEN de talar med varann så högljutt att jag inte på något vis kan höra vad sambon säger! Och då har jag ändå headset och högsta volym på. Jag fick snällt lov att avsluta samtalet, och sitter då och retar upp mig. Jag funderar över vilka andra grupper av människor som är så "respektlösa" och de enda jag kan komma på är tonåringar, runt 13-15 år som försöker vara "tuffa". Jag finner detta så respektlöst och tröttsamt, och jag förstår mycket väl att de sociala reglerna är annorlunda i deras hemland. Men hur fungerade det egentligen? Försöker dom överrösta varann dag ut och dag in? Hjälp mig förstå och ha överseende, för jag vill verkligen inte klassas som rasist. Bör tillägga att det är långt ifrån första gången detta händer. Ursäkta att det inte är några styckindelningar, skriver från mobil.

• Svar på tråden Högljudda invandrare?
  • Reggad

Blir också sjukt irriterad, särskilt när de pratar på sitt språk och det låter ungefär såhär

ZIO DJAJ KEEKMM DJDKJDLE LE MEN DBNMSKMA ANABAVAV ZAZAZAZAZA

på bussen. Det bästa du kan göra är att be dem sänka volymen alt. hålla käften

• Duckan

Varför bad du inte att de samtalade lite tystare då, eller flyttade dig en bit bort? Att behöva lägga på luren verkar överdrivet.

• Anonym

*Suck* och du är nog den första som gapar om att inte "dra alla över samma kam" när någon generaliserar ditt kön eller bakgrund.

Vill du bli behandlad som en individ? Då får du nog börja behandla andra människor som individer.

• 1464

Åh ja känner igen det där. När jag åker buss är det fullt av dom och alla verkligen skriker när dom pratar med varandra. Sjukt less på att inte höra ett piss när man åker buss eller ens står vid dom. Haha

• Anonym

Haha, jag ser det framför mig.
    Jag bor i ett väldigt invandrartätt område och möter/umgås dagligen med olika kulturer. Här är det iallafall så att många är rätt högljudda, och jag förstår inte riktigt varför, kanske man ska fråga nån om det. Är det så att det är deras kultur så måste dem ju tycka att vi svenskar är bra knepiga som bara är tysta och "viskar" till varann (om vi inte är lite onyktra förstås).
    Men samtidigt, det kanske är lokala kulturer i såfall för alla låter ju inte så extremt högt..haha, tål att funderas vidare på.
    Men jag hade inte lagt på luren, jag hade bett dem sänka ljudnivån och bett dem backa undan lite eller bytt plats själv!

• adaeze

Tycker väl folk har rätt att samtala med höga röster bland folk om de vill, men förstår att du kan bli irriterad. HAr dock lagt märke till hur vissa grupper ofta är lite mer högljudda, som min ex man och hans vänner, är de tre pers hemma så låter det som om jag skulle ha tjugo av mina vänner hemma typ. Min teori är att det kan vara för att de är uppväxta med att man bor tätare och då har man fått lära sig att prata högt för att överrösta varandra nr det är många på liten yta.. det stämmer iallafall in på min dotters pappa som bode i en enrummare med fem systrar och två föräldrar när hans pappa bestämde sig för att säga upp sig från jobbet och bli pastor, sen kommer han ju också från ett otroligt tätbefolkat land (nigeria), så jag antar att även utomhus på gatan så pratar man normalt högre eftersom man har massor av sorl omkring sig, iallafall om man bor i storstaden!
    Tror inte de gör det med mening eller av respektlöshet, är man van vid att prata högt så tänker man oftast inte på att man gör det

• Anonym (Trött!)

Kan tänka mig att det inte är så tyst att åka kommunalt med onyktra, men jag åker själv kommunalt främst dagtid. Jag tycker inte om att säga till andra att vara tystare, speciellt inte om denne tillhör en grupp som exempelvis invandrare. Så fort man ger någon form av kritik skriker alla "RASIST!" Jag bad faktiskt om information om deras sociala regler. Jag vill ju ändra mitt eget tankesätt, inte se ner på invandrare på något vis. För det ÄR väl uppenbart att de sociala reglerna skiljer sig enormt? Usch, blir påhoppad när jag vill ha information av någon som kanske vet mer än jag. Familjeliv i ett nötskal.

• Anonym (Trött!)

Tack för alla informativa svar! :) värt att tänka på!

• Anonym
    Anonym (Trött!) skrev 2012-10-23 15:24:35 följande:
    Kan tänka mig att det inte är så tyst att åka kommunalt med onyktra, men jag åker själv kommunalt främst dagtid. Jag tycker inte om att säga till andra att vara tystare, speciellt inte om denne tillhör en grupp som exempelvis invandrare. Så fort man ger någon form av kritik skriker alla "RASIST!" Jag bad faktiskt om information om deras sociala regler. Jag vill ju ändra mitt eget tankesätt, inte se ner på invandrare på något vis. För det ÄR väl uppenbart att de sociala reglerna skiljer sig enormt? Usch, blir påhoppad när jag vill ha information av någon som kanske vet mer än jag. Familjeliv i ett nötskal.

Men ge dig!

Jag skulle aldrig kalla någon för rasist för någon sån skitsak men återigen så ska du gruppera folk och sätta dem i fack.

Jag är en s.k. invandrare (är dock född här men det spelar nog ingen roll för sådana som dig) men jag talar inte högt, det som jag blir trött på är att folk ska gruppera folk. Oerhört tröttsamt.

Behandla folk som individer.

Svar på tråden Högljudda invandrare?