• Anonym

När brukar man få svar på sina blodprov??

Jag var på privat gyn och fick ta lite blodprover. Det är snart en vecka sedan men jag har inte fått veta något svar än.

Kan det ta såhär lång tid? Eller ska jag höra av mig? Även om proverna var bra borde de väl höra av sig?

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter. Glömde ju såklart att fråga det när jag var där.

• Svar på tråden När brukar man få svar på sina blodprov??
  • Whitetrash86

beror på vad det är för typ av prover, vissa kan man få svar direkt andra tar tid. Det finns även finnas kö tider på labbet. Vänta 1 vecka till innan du ringer och frågar.

• Anonym
    Whitetrash86 skrev 2012-10-23 17:08:17 följande:
    beror på vad det är för typ av prover, vissa kan man få svar direkt andra tar tid. Det finns även finnas kö tider på labbet. Vänta 1 vecka till innan du ringer och frågar.
    Ok, så om det är kötid på labbet så är det inte säkert att proverna analycerades samma dag som provet togs.

Eftersom jag har rätt så jobbiga problem så vore det skönt att få veta snabbt om det var något fel på proverna.
  • Emmut

Här brukar det ta ca en vecka, sedan är de olika hur/om man får reda på det.

Beroende på vad som tagits prov på:
    -läkaren ringer efter ca en vecka och berättar resultaten
    - läkaren ringer INTE om proven ser bra ut
    - läkaren skickar ett brev med resultaten

Som sagt så varierar nog det mellan landstingen och beroende på vad man testar för. Men minst en vecka brukar det ta i labbet.

• Anonym
    Emmut skrev 2012-10-23 17:58:06 följande:
    Här brukar det ta ca en vecka, sedan är de olika hur/om man får reda på det.

Beroende på vad som tagits prov på:
    -läkaren ringer efter ca en vecka och berättar resultaten
    - läkaren ringer INTE om proven ser bra ut
    - läkaren skickar ett brev med resultaten

Som sagt så varierar nog det mellan landstingen och beroende på vad man testar för. Men minst en vecka brukar det ta i labbet.

jag ska på återbesök om sex veckor till samma läkare men jag tror inte att hon väntar med att säga provsvaren tills dess.
    Jag fattade det nog som att hon skulle höra av sig, men är inte hundra, men jag fick iallafall inte not hum om hur lång tid det skulle ta.

Det känns ju som att man borde få veta svaret oavsett om det är bra eller dåligt när det är privat gyn jag gått till. Sedan kan det ju va annorlunda på en vårdcentral.
Svar på tråden När brukar man få svar på sina blodprov??