• Mumintrolle1

Övernaturliga upplevelser...........Mye långt!!!

JO faktiskt har jag bott med ett spöke.... Under flera år... Det har följt mig sen jag flyttade hemifrån... Det började i min allra 1a lägenhet.. saker kastades ur hyllor, böcker etc... Tandpetare hoppade ur hållaren på köksfläkten... Jag kände mig iakttagen många gånger..men fick aldrig riktigt in i huvudet att det kunde vara en ande el vad man nu vill kalla det..
    Flyttade sen igen och då efter ett tag upprepade sig vissa saker..som det med böcker som hoppade ur hyllor... Min dåvarande sambos saker försvann i flera dagar för att plötsligt dyka upp och ligga på bordet framför oss.. Det kunde vara hans cigarett paket.. skruvmejslar.. underkläder... Ja det mest besynerliga grejer... Han skyllde givetvis på mig.. =(

Sen flyttade jag igen då hade jag fått mitt 1a barn (vi separerade när hon var 1år) Bodde ensam med henne och upplevde mycket tydligt hur någon vandrade runt i lägenheten.. Hade jag gäster som sov över trodde dom att jag varit uppe & lyssnat bakom deras dörr på natten.. fast jag låg i min säng..förstås...
    Jag kunde känna en ruggig kyla runt mig eller brevid mig när jag satt ensam i soffan på kvällen & såg på tvn... Kylan kom lika plötsligt som den kunde försvinna... Kunde även uppleva att någon stod i dörröppningen & iakttog min ryggtavla där jag satt... Ibland var det riktigt läskigt faktiskt...

Men jag måste tillägga att jag aldrig riktigt upplevde mig hotad på något sätt.. inte då...
    Sen flyttade jag igen..(bodde bara 3mån där) Då flyttade jag hem till Norrbotten och hittade en lägenhet som jag gillade väldigt mycket.. Men redan samma natt hände mysko saker...
    hade en väninna hos mig som hjälpte mig att möblera lägenheten... Vi hade placerat ( sofforna) möblerna i Vardagsrummet på ett visst sätt... lite så att säga mitt i rummet...
    Nästa morgon när jag vaknar så har någon flyttat möblerna ca: ½ meter längre mot väggen.... VILKET gjorde mig övertygad om att jhag inte är ensam... Jag ringde omedelbart min väninna som bekräftade hur vi hade ställt möblerna... Efter detta hände det flera ggr i veckan många konstiga saker... Bla så hade jag skaffat en kattunge då... och han blev ständigt instängd i ett litet förråd som fanns i lägenheten... Han blev ute låst på balkongen när vi inte var hemma..(jag å min flicka)

Min dotter kunde inte sova på nätterna, hon vaknade Xakt klockan 03:25 var natt... gråtandes fick jag ta henne till min säng... vilket resulterade i att jag tillslut lät hon sova med mig jämt... för efter månader av störd nattsömn var både hon å jag slut...

Jag hade väl bott där ett år ungefär då jag började tycka mig se någon skugga rusa förbi sovrums dörren när vi lagt oss för att sova..
    Vid denna tidpunkt hade jag träffat en ny kille & han var faktiskt så illa till mods att han inte kunde sova över hos oss pg av detta...

Jag bodde där nästan 3år och kontaktade till och med fastighetsägaren för att få reda på om någon upplevt liknande saker där...dom hade ju förstås aldrig hört ngt liknande...
    Droppen blev en natt då jag låg & plugggade.. klockan var över 2 på natten och jag var helt innne i studierna när jag plötsligt hör något jämmrande ljud... jag lyssnade men kunde inte lokalisera riktigt var det kom ifrån... lyssnade ännu mer koncentrerat och kpom tillslut på att det är från min flickas lekrum så jag slog i hop boken och klev upp....
    där inne på golvet låg hennes skrållan docka på rygg... och som de flesta vet så har dom ju förmågan att med en skiva kunna tala å gråta... så nu hade hon börjat att gråta... och hade dessutom hakat upp sig... jag greps lite av panik.. försökte trycka så hon skulle sluta men inget hände..
    Tillslut slet jag bort ryggpartiet o kastade ut skivan från dockan...

Jag vet inte med det kändes som ett tecken på något sätt...
    Försökte bortförklara det med att det var katten som gjort ngt..men han låg & sov tätt mot min flicka i min stora säng.. så han var det inte heller...
    Då kontaktade jag heiki Vesa... han berättade att det var en kvinna som inte vill ha oss där... att hon aldrig själv haft barn och att jag skulle sova med radion på lite svagt så skulle "vågorna" typ störas & jag skulle inte uppfatta henne så tydligt...

Efter det hände fler konstiga saker.. bla annat tog jag ett foto på min väninna i min hall... när vi fick kortet framkallat var det någon som höll sin hand mot hennes ena bröst..som om den tog henne på det... väldigt tydligt faktiskt... vi blev båda lite spooky.. när vi såg det... men vem vet det kke var ngt fel på fotot??
    En annan gång tog jag hand om min systerdotters hamster när dom var bort rest.. Detta var mitt i smällkalla vintern uppe i norr...asså minst 25 minus grader ute... Jag hade placerat hamster m bur i flickans lekrum för att inte min katt sku få för sig att ta ett skrovmål =)
    Låste dörren dit och knallade iväg till jobbet tidigt på morgonen...
    När jag kommer hem efter 16 på em så möts jag av en iskall lägenhet....
    balkongedörren stod på vid gavel... Kylan fullkommligt strömmade in i bostaden.... & med tanke på hur kallt det var så borde balkongdörrn vart öppen flera timmar.... Jag vet att det inte var en LEVANDE själ som öppnat den..för den enda som hade nyckel var ju jag..dessutom skulle jag inte lämna balkongen öppen en dag då det är över 5 minus ute....

min enda förklaring är att den som delade min bostad ville inrte ha hamstern där..och ville helt enkelt att den skulle frysa ihjäl... vilket den inte gjorde men ändå...... :-]

En annan sak som kunde hända var att dörren till det lilla förrådet kunde stå och "slå" fast den var stängd liksom... Dörren ryckte som att någon stod innanför å ryckte i den... Detta hände nåra ggr då jag att i telefonen med min kille eller väninna... samma förråd där min katt blev inlåst allt oftare...

Jag flyttade tillslut från den lägenheten och in i min nuvarande villa.. här har jag än så länge ingenting upplevt och nu har jag bott här sedan -99
    så jag hoppas att mina möten med det övernaturliga är över nu....

Kan tillägga att både jag min far & 2 av mina systrar kan känna av
    "andevärden"... Ibland får jag "varsel" och jag VET ATT VI INTE ALLTID ÄR ENSAMMA då vi tror att vi är det..

Är det någon fler som känner av sådant..så maila gärna mig eller berätta här

• Svar på tråden Övernaturliga upplevelser...........Mye långt!!!
  • Nowa

Jag ryser.

Jag hade hört om ett övergivet hus som det skulle lysa i om man åkte dit på natten, så vi var ett par kompisar som åkte dit, när vi närmade oss huset så såg vi att det kom ett mysko sken i från ett rum.
    Vi gicka aldrig fram till huset den natten
    Men dagen efter så åkte vi dit igen fast då på dagen och tittade in
    det fanns inget i huset inga lampor eller så.

Så vad skenet kom i från vet vi inte..........

• Nowa

Upp Upp
    Det måste väl några mera som har något att berätta

• Andrundrun

Usch vad hemskt! Jag är jätterädd för spöken och sådant. *ryser*

*upp upp upp*

• Josephine

Tror någon att "spöken" tar hänsyn till att jag troligen skulle dö av rädsla om jag såg eller hörde något. Min mamma som gick bort i nov 03. Lovade mig att INTE komma och spöka för mig eftersom jag är så mörkrädd och tror helt och fullt på att andar och spöken finns!

• Lilla Linnéa

Jag är också väldigt mörkrädd och har alltid trott att jag ska dö av rädsla om ngt övernaturligt skulle häna mig. Men jag bodde faktiskt i en lägenhet i Malmö i 2 ½ år där det hände konstiga saker. När det väl händer en ngt så försöker man hitta naturliga förklaringar för att inte jaga upp sig själv. Nu i efterhand så ryser jag bara av tanke på att jag har bott där.

Det var min och min sambos första gemensamma lägenhet. Det var ett jätte gammalt hus med högt i tak. Eftersom det är jätte svårt att få tag i lgt i Malmö så tackade vi ja till denna 2:a trots att vi tyckte den var lite skabbigt. Men efter att vi fixat i ordning där så blev det rikitg mysigt.

Eftersom det var ett så gammalt hur så var atmosfären där ganska spöklik. Vi hade ett förråd på vinden men dit gick jag aldrig själv eftersom det såg ut som värsta spökvinden.

Vi trivdes bra där men ibland tyckte jag att det var lite obehagligt att vara hemma själv. Man kunde känna sig iaktagen ibland men jag tänkte att det var inbillning eftersom jag är rätt duktig på att skrämma upp mig själv.

En morgon när min sambo klev upp på morgonen och går ut till tv rummet så var ett stearinljus tänt. Vi hade inte haft det tänt kvällen innan.

När vi fick vår dotter så köpte vi en leksak som man sätter fast på spjälsängen som såg ut som ett akvarium och spelade musik. För att få igång den måste man först sätta på On och sedan trycka på en knapp.
    En kväll var min sambo i köket medans jag och vår dotter låg på våran säng och vilade. Då sattes denna leksak igång av sig själv. Jag blev jätte rädd och tyckte det var så himla obehagligt. Min sambo försökte lugna mig och sa att det måste ha blivit nån kortslutning eller nått.

Jag var ensam hemma mkt eftersom jag var mammaledig. I början när dottern var liten så brukade jag sova på dagarna med henne. Då brukade jag drömma samma mardröm varje gång. Drömde att sängen skakade mer och mer tills jag vaknade. Det var en så verklig och obehaglig dröm att jag tillslut drog mig för att sova på dagarna när jag var ensam med dottern. Detta har jag inte drömt en enda gång sedan vi flyttat därifrån.

Vi hade 2 badrum. Ett av badrummen var lite mindre och låg i hallen. Både jag och min sambo kände obehag när den toalettdörren var öppen utan att vi sagt ngt till varandra.

Man hörde ofta konstiga ljud. Alltid när vi skulle sova hördes ett knäppande ljud som vi aldrig fattade var det kom ifrån.
    En dag var min sambo ensam hemma och hörde 50- tals musik i sovrummet. Det kom från andra sidan väggen men där bodde ingen granne för den väggen låg mot en parkering.

Vi flyttade sedan till Östersund. I den här lägenheten känner jag mig trygg och är aldrig mörkrädd. När vi pratar om vår 2:a i Malmö så fattar vi inte att vi kunde bo kvar där så länge.

Skumt sånt där.

• Monia

Jag har sett mycket och ser ofta "andar". Jag har flera gånger suttit och skrivit på alla dom här spöktrådarna men varje gång så har jag åkt ut från datorn och så har datorn hängt sej.... Spöken? Så det är nog inte meningen att jag ska berätta några detaljer. Får ofta varsel och kan få varningar till folk,har även hälsat på "hemma" hos folk och sett vad dom gjort och hur det ser ut hemma hos dom fast jag aldrig varit där och sitter hemma i min ensamhet. Känner oxå av min kille väldigt när vi är på skillda håll och kan läsa honom så att säga.

• Sannah

Usch, vad otäckt Mumintrolle1!!!

Jag själv har varit med om en hel del saker jag med, men som några skrev här, så försöker man leta efter en naturlig och logisk förklaring.

Jag och mitt ex bodde i ett gammalt hus på landet och jag gillade inte att vara ensam hemma.
    Kände mig iakttagen precis hela tiden!
    Även om det inte kändes som att det var nån som ville mig nåt illa, så var det ändå obehagligt.
    Var hos en känd spåtant och när jag satte mig i stolen, så frågade hon mig vem personen bakom mig är.
    Fick reda på, att det var min skyddsängel som följer mig vart jag än går.
    Frågade iaf om personen i huset och hon sa att det är en man från andra sidan och hans namn började på H.
    Han ville mig inget illa, utan ville bara se till att jag hade det bra.
    Kollade med de som bodde i huset innan och tydligen så fanns det en man som hette Harald som bott där i begynnelsen, alldeles i början på 1900-talet!
    Ändå berättade jag inget om vad spåtanten sagt, utan frågade bara vad de som bott i huset innan hette!
    Lite kusligt.....

• Svinto

Uch,jag får verkligen kalla kårar då jag läser era inlägg här.
    Själv har jag aldrig varit med om något liknande o antar att jag inte är "mottaglig" för sån´t men en sak är säker-hade jag hört mysko ljud eller märkt saker flyga omkring eller flyttas hade jag bokstavligen skitit på mig!!
    Det enda jag kan känna sådär spontant är att jag aldrig skulle kunna bo i en gammal lägenhet-ni vet med högt till tak o stuckatur.Får kalla kårar bara jag tänker på det.

• Jessi

Ryser massor....

Monia:

Oj vad läskigt, har de som du "hälsat på hos" kunnat bekräfta att du "sett" rätt efteråt också?

• Maggis

För många år sedan stod det i lokaltidningen om en singelolycka där bägge personerna i bilen hade avlidit omedelbart. Samma morgon åkte jag till Kreta och sa till en av mina kompisar i bilen att jag trodde det var en fd granne som dött, fast jag har aldrig förstått varför jag trodde det.

När vi kom hem efter 2 veckor, såg jag grannens och hennes sambos gemensamma dödsannons i tidningen och fick bekräftat att det var de som varit med i olyckan.. Riktigt konstigt, kändes det.
    Flera gånger efter det drömde jag att hon kom och satte sig på min sängkant medan jag sov och ville berätta något. "Kände" tillochmed att sängen sviktade och vaknade tvärt varenda gång, varpå jag alltid gick en runda i lägenheten för att kolla så hon inte fanns där. Men det gjorde hon ju inte...

Svar på tråden Övernaturliga upplevelser...........Mye långt!!!