• Mammamuan

Min vän är på sjukhus utomlands utan försäkring..

En 21-åriig vän till mig befinner sig utomlands på sjukhus. Han har ingen försärking. Kan hans mamma tvingas ta lån för att få hem honom? Han har inga pengar till hemresan.Han har själv valt att åka utan någons vetskap och hemförsäkringen gäller inte för hans vård eftersom han var sjuk i depression redan innan han åkte.. Någon som kan något om detta?

• Svar på tråden Min vän är på sjukhus utomlands utan försäkring..
  • Vinterankan

Är han i ett eu-land? Har inte full koll men om han är i ett eu-land tror jag inte att det ska vara något problem.

• MrsKnapa

Åh fy vet inte hur de går till, men dyrt lär de bli!! Vad säger sjukhuset? Ovarför tar ni inte hem honom?

• Jellybeanbaby

Jag gissar att detta gäller utanför EU?

Varför kan din vän inte betala resan själv?

Vem anser du ska hjälpa till att betala? Staten?

• Mammamuan

Det e inget eu-land. Vi kan inte "ta hem honom" eftersom han slängt sin telefov o vägrar ha kontakt med oss. Svenska ambassaden har ringt o berättat att polisen hittat honom o att han är på sjukhus. Han har inte så mkt pengar så det räcker hemresa tror vi. o definitivt inte vården.

• Mammamuan

Nej jag anser inte att staten ska betala men vad händer om hans mamma som är den enda familjen inte kan ta lån eller har sparade pengar?

• Mammamuan

Det jag tycker är att han ska kunna komma hem med en skuld att betala av själv så att han lär sig något.

• Jellybeanbaby
    Mammamuan skrev 2012-10-23 21:37:09 följande:
    Det jag tycker är att han ska kunna komma hem med en skuld att betala av själv så att han lär sig något.
    Det håller jag med dig om. Ett personligt lån alltså, fast det går ju bara om han är kreditvärdig. Hu vad hemskt att han inte förstår det viktiga läget utan stängt av sin telefon.
  • Bella 055

I vissa fall kann/kunde ?  Du få låna av Svenska Ambassaden  och betala till baka när Du kom hem

• Colisa

Man kan få viss hjälp från UD och ambassad, ni kan ju alltid kontakta dem och höra er för. Dessutom kanske han har någon försäkring?

Från UD:s hemsida(du kan leta info själv på bl a www.regeringen.se/sb/d/14959 ):

Kontakta ditt försäkringsbolags alarmcentral om du behöver hjälp: SOS International, Euro-Alarm eller Falck Travel Care.

www.regeringen.se/sb/d/14730

"Blir du allvarligt sjuk eller skadad kan du få hjälp av ambassaden eller konsulatet. Det kan röra sig om kontakter med anhöriga i Sverige, läkare, sjukhus och myndigheterna i landet där du befinner dig.

Du kan också få hjälp att komma i kontakt med försäkringsbolagens larmcentraler, till exempel SOS-International, Euro-Alarm eller Nordic Assistance. De kan ge aktiv hjälp genom att hålla direktkontakt med sjukhus och läkare och arrangera sjuktransport med mera.

Euro-Alarm: +420 221 860 619 (Tjeckien)
    SOS-International: +45 70 10 50 50 (Danmark)
    Europ Assistance (f d Nordic Assistance): +46 8 58 77 17 00 (Sverige)"

"Om du hamnar i en nödsituation som inte är självförvållad och varken du eller dina uppgivna referenser har möjlighet att lösa problemet ekonomiskt, finns det i vissa fall möjlighet att få ett tillfälligt lån från en svensk ambassad för hemresa. Men först måste du själv ha vidtagit rimliga försiktighetsåtgärder före avresan från Sverige (till exempel ha en returbiljett, försäkring, pengar för uppehälle). Om du beviljas ett lån, måste du betala tillbaka lånet, plus UD:s avgift, inom en månad efter det att du fått faktura från UD. Avgiften är 600 kronor."

www.regeringen.se/sb/d/14959

• Barbamamah

Om det handlar om en sjuktransport lär ju nån få betala för det. Om der handlar om en hemresa efter han blivit utskriven från sjukhuset kan svenska ambassaden i värsta fall om han inte har några pengar låna honom pengar så att han kan ta sig hem om han vill.

• Colisa

Tydligen har Sverige avtal om sjukvård med andra länder också. Men jag undrar om ni kan göra så mycket utan hans egen medverkan. Vill han hem? Är han vid medvetande och tillräknelig så han kan göra något själv?

Verkar tyvärr som om detta kan bli en kostsam historia, om han inte är försäkrad.

Du kanske redan har sökt på nätet, om inte finns lite information här som kanske kan vara intressant:
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Vard-utomlands/
    www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Sa-fungerar-det-om-du-blir-sjuk-utomlands/
    www.dn.se/ekonomi/viktigt-att-forsakringen-tacker-utgifterna

• Colisa

Oj, sorry, stod visst i TS att han inte hade försäkring, det missade jag! Inte ens vanlig hemförsäkring?

• Colisa
    Colisa skrev 2012-11-14 01:49:48 följande:
    Oj, sorry, stod visst i TS att han inte hade försäkring, det missade jag! Inte ens vanlig hemförsäkring?
    Öh, börjar bli trött märker jag, det stod ju om det också.Skäms Men om man har hemförsäkring kan man kolla ifall man kan få hjälp med kostnader för hemresan, även om de inte betalar själva vården.
Svar på tråden Min vän är på sjukhus utomlands utan försäkring..