• mrsplupp

reflux eller astma?

Börjar bli mer än lovligt trött på vården.

Min son snart 8 månader har alltid vart en kräkbebis, from 2 veckor då det hela började.
    maginehållet åkte hiss i strupen på honom , han kräktes, hostade osv.
    Men, han gick fortfarande upp i vikt, därför fick vi ingn hjälp.
    Jag köpte då enfamil som hjälpte lite.

Vid 4 månader började han med mat, vilket han älskar.
    Han kräks fortfrande, men inte lika mycket.
    Men har han inte kräks en dag kommer man i håg det, dvs han kräks nästan varje dag fortfarande.
    Man ser även att han får sura uppstötningar som irriterar honom.

Jag försöker att inte ge saker som jag märker att det blir värre av ex viss frukt.

Men han hostar så på nätterna, han är inte förkyld.
    Han hosta på dagarna åxå, men nätterna är jobbigt då han väcker sigsjälv och blir ledsen.

jag vet inte vad jag ska göra.
    Bvc lyssnar inte på mig =(

Jag har själv problem med magkatarr samt uppstötningar nattetid s jag vet ju hur det känns, vill ju inte att
    min unge ska begöva ha det så.

Vad ska jag göra, nåt tips? hur ska jag få sjukvården att ta oss på allvar, eftersom han inte går ner i vikt och så bryr de sig inte.

tack på förhand

• Svar på tråden reflux eller astma?
  • brittle

Hej! Vår son har ett outvecklat svalg, och har bl.a haft mycket problem med hosta och kräkningar/sura uppstötningar. Sedan vi började med Zantac(refluxmedicin) blev det bättre. Vi har även gett hostmedicinen mollipect i många månader, men det hjälpte tyvärr nästan ingenting. Fick ny medicin för några veckor sedan och hostan är nästan borta! Och det efter ett halvår av konstant hostande.. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den nu men den är starkare, man kanske ska börja med mollipect för det hjälper tydligen de flesta. Vi går även hos sjukgymnast och har en program övningar så att sonen ska "hosta av sig" och få upp slem.

Om du inte redan går till en barnmottagning så kan jag rekommendera dig att göra det. BVC har inte varit till någon hjälp alls för oss, när vi behövde hjälp så sa de hela att allt var normalt, vilket det långt ifrån var. Det är viktigt att fråga, ifrågasätta och framför allt inte lita blint på sjukhuspersonal, de vet inte alltid bäst!

Nu blev det långt men hoppas att det kan hjälpa er:) Lycka till!

• brittle

Glömde säga att vår kille har både reflux och astma. Medicinerna har underlättat på båda:)

• Lilla Morran

Om BVC inte lyssnar råder jag er att ta kontakt med en barnmottagning i närheten, där finns utbildade sjuksköterskor och läkare som kan ta en titt på ert barn, så där ska han inte behöva ha det...

• mrsplupp
    brittle skrev 2012-10-24 00:41:24 följande:
    Hej! Vår son har ett outvecklat svalg, och har bl.a haft mycket problem med hosta och kräkningar/sura uppstötningar. Sedan vi började med Zantac(refluxmedicin) blev det bättre. Vi har även gett hostmedicinen mollipect i många månader, men det hjälpte tyvärr nästan ingenting. Fick ny medicin för några veckor sedan och hostan är nästan borta! Och det efter ett halvår av konstant hostande.. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den nu men den är starkare, man kanske ska börja med mollipect för det hjälper tydligen de flesta. Vi går även hos sjukgymnast och har en program övningar så att sonen ska "hosta av sig" och få upp slem.

Om du inte redan går till en barnmottagning så kan jag rekommendera dig att göra det. BVC har inte varit till någon hjälp alls för oss, när vi behövde hjälp så sa de hela att allt var normalt, vilket det långt ifrån var. Det är viktigt att fråga, ifrågasätta och framför allt inte lita blint på sjukhuspersonal, de vet inte alltid bäst!

Nu blev det långt men hoppas att det kan hjälpa er:) Lycka till!
    tack alla

tyvärr var jag på barnmotagningen när sonen var ca 2 månader. då han kräktes kräktes konstant.
    Men samma där, de tittade på vikten, som var normal.
    Jag hade till och med filmat sonen då han när han var liten lixsom krampade i hop innan han kräktes.
    Detta har han tack och lov slutat med, men deras svar då när de såg filmen var.
    Ja det ser ju ut som han tycker att något är obehagligt =(

Gör så ont i en när ingen tar en på allvar.
    Jag är verkligen ingen hönsmamma som går och tror att sonen är sjuk för jämnan
    Tvärtom han är verkligen väldigt stark och frisk.
    Förutom detta ständiga kräkande och hostande =/
  • iffis

Vi har haft 3 refluxbarn var av 2 fick astma besvär av det, läkaren vi fick träffa med barn nr 2 sa att det blir en irritation/inflamation av syran i kräket som sätter sig på luftvägarna eftersom det lätt dimer ner lite skvättar och så i luftvägarna. När barnen reflux blivit bättre har även astman blivit bättre, vi har även fått förklarat att refluxen kan ska sömnproblem och om man har otur kan det bli en luginflamation av syran som ibland hamnar i lungorna. 

Svar på tråden reflux eller astma?