• Anonym (trött)

6 månaders som bara gnäller - blir tokig!!!

Jag trött och frustrerad. Min 6 månaders vill inte sluta gnälla. Hon gnäller från det att hon vaknar till det att hon somnar. Hon gråter inte, utan endast gnäller och är arg som en liten ilsken geting. Inget jag gör lugnar ner henne. Har provat babymassage, nerkylda bitringar, att hålla om henne, ta henne ut på promenad och så vidare. Jag ser alltid till att hennes behov är mötta: hon blir matad regelbundet, har bestämda rutiner för nattning och tupplur, har fler leksaker än vad hon hinner leka med på en hel månad, får träffa andra människor än bara mig dagligen, får närhet och uppmärksamhet. Jag vet inte vad mer jag ska göra. Jag misstänker att det har med tänder att göra med plus att hon har en väldigt stark egen vilja och tar strid för varenda liten grej. Men vad gör man när hon inte vill bita i något, utan bara vägrar ta något i sin mun överhuvudtaget? Ska jag börja ge henne värktabletter - det kan väl inte heller vara så bra i längden?

Mina nerver är maxade just nu. Orkar inte mer av detta. Ibland blir jag så frustrerad att jag måste lämna henne ett par minuter helt själv i henne spjälsäng där jag vet att hon ligger säkert utan någon fara. Min man har gett förslag om att jag ska börja ha min Ipod på mig hela dagarna, så jag slipper lyssna på gnället. Provade det en dag några stunder, men blev så trött på att barnet hela tiden drog ut hörlurarna ur mina öron, så det nästan gjorde det hela bara värre. Dock tänkte jag att om jag hade haft trådlösa hörlurar kanske det hade funkat. Jag kände mig nämligen inte alls lika frustrerad och trött när jag inte hörde hennes gnäll. 

Jag kan inte lämna henne till någon annan, så att jag skulle kunna få lugn och ro för mig själv. Min man ger mig redan nu ett par timmar helt själv varje dag, men under den tiden är jag oerhört stressad över att jag snart måste bemöta barnet och dess gnäll igen. Jag får inte ens sova på nätterna, då hon vaknar 4-6 gånger om natten och bara gnäller. 

Jag försöker låta bli och visa min frustration för dottern, då jag vet att hon inte gnäller med avsikt att göra mig galen. Men det är svårt. Därför skriver jag nu hit för att få hjälp med situationen från er som har bra förslag på vad jag kan göra. Jag vet att jag inte är någon dålig mamma, men just nu allt jag vill göra är att packa mina väskor och åka långt bort från hela familjen - och inte återvända förrän barnet blivit stor. Eftersom det inte är någon lösning - vad ska jag göra? Som situationen är just nu är den inte hållbar!

HJÄLP MIG!!!  

• Svar på tråden 6 månaders som bara gnäller - blir tokig!!!
  • Mariohn

Varför frågar du ens "ska jag börja ge henne värktabletter"? Om du misstänker att ungen lider så illa att hon behöver medicin går du väl för fan till en läkare som får bedöma det, inte till FL? Vissa har inga gränser. 

• Mariohn

Och om det nu är så vansinnigt jobbigt och ohållbart, vilket jag förstår att det är då jag själv blir tokig på sådant, får väl pappan krypa till korset och avlasta. Givetvis. 

• Marren38

Var är hon på dagarna? Alltså golvet, vagnen, sängen, i din famn?
    När mina fyra barn har varit i den åldern har jag haft dem i bärsjalen. Där är de ALLTID tysta, lugna, nöjda och trygga. Världen är rätt stor och farlig för en sexmånaders som kanske just lärt sig sitta och därmed kan upptäcka mer av världen visuellt. I samband med detta kan de behöva få bli "små" igen och bäras. Efter ett par veckor märker man att det är över och man kan åter igen ha dem på golvet, babysittern eller dylikt en stund.

Tänk på att det är nu din flickas psykiska framtid avgörs. Det du gör varje dag har bäring på vem hon blir, hur hon blir och hur hon mår i barndom och vuxen ålder. Ibland kan den insikten hjälpa oss vuxna att göra det rätta. 

Din tös behöver inte leksaker, osv nu utan DIG , din värme och din trygghet. Jag rekommenderar dig att skaffa en ergonomisk sele typ beco gemini, beco butterfly, ergo baby eller en bärsjal.

• Anonym (trött)
    Mariohn skrev 2012-10-24 09:09:28 följande:
    Varför frågar du ens "ska jag börja ge henne värktabletter"? Om du misstänker att ungen lider så illa att hon behöver medicin går du väl för fan till en läkare som får bedöma det, inte till FL? Vissa har inga gränser. 
    Öh, nu råkar jag själv vara ssk och vet att värktabletter till barn kan ges tillfälligt. om vart enda kotte med ett barn skulle ta sig till läkare för sådana där frågor skulle vårdköerna vara väldigt långa. På vår avdelning på sjukan avråder vi föräldrar från att komma in med ett barn om den då inte haft ex hög feber flera dagar i rad. I akuta fall får man åka till akuten. Varför jag frågar är för att någon annan förälder kanske har varit i samma sits och vet med  sig om det kan vara en lösning på problemet.
    Mariohn skrev 2012-10-24 09:10:48 följande:
    Och om det nu är så vansinnigt jobbigt och ohållbart, vilket jag förstår att det är då jag själv blir tokig på sådant, får väl pappan krypa till korset och avlasta. Givetvis. 
    Läste du att pappan avlastar redan ett par timmar varje dag? Han kan ju inte direkt stanna hemma med oss från jobbet... hur tänkte du att vi skulle betala räkningarna i såfall??

• Mariohn
    Anonym (trött) skrev 2012-10-24 09:35:11 följande:
    Öh, nu råkar jag själv vara ssk och vet att värktabletter till barn kan ges tillfälligt. om vart enda kotte med ett barn skulle ta sig till läkare för sådana där frågor skulle vårdköerna vara väldigt långa. På vår avdelning på sjukan avråder vi föräldrar från att komma in med ett barn om den då inte haft ex hög feber flera dagar i rad. I akuta fall får man åka till akuten. Varför jag frågar är för att någon annan förälder kanske har varit i samma sits och vet med  sig om det kan vara en lösning på problemet.

Läste du att pappan avlastar redan ett par timmar varje dag? Han kan ju inte direkt stanna hemma med oss från jobbet... hur tänkte du att vi skulle betala räkningarna i såfall??

Ok, då ber jag om ursäkt för det första uttalandet. Jag blev bara så förfärad. Jag antar att jag är färgad av alla morsor här som verkar halvgalna och funderar på att dela med sig av sin sömnmedicin till barnen. 

Jag läste att pappan "avlastar" ett par timmar varje dag men det är ju uppenbarligen inte tillräckligt om du håller på att bli galen? Kan ni inte byta så att han är hemma ett tag och du jobbar? Så tänkte jag att man kan betala sina räkningar tänkte jag!!  
  • Anonym (trött)
    Marren38 skrev 2012-10-24 09:32:15 följande:
    Var är hon på dagarna? Alltså golvet, vagnen, sängen, i din famn?
    När mina fyra barn har varit i den åldern har jag haft dem i bärsjalen. Där är de ALLTID tysta, lugna, nöjda och trygga. Världen är rätt stor och farlig för en sexmånaders som kanske just lärt sig sitta och därmed kan upptäcka mer av världen visuellt. I samband med detta kan de behöva få bli "små" igen och bäras. Efter ett par veckor märker man att det är över och man kan åter igen ha dem på golvet, babysittern eller dylikt en stund.

Tänk på att det är nu din flickas psykiska framtid avgörs. Det du gör varje dag har bäring på vem hon blir, hur hon blir och hur hon mår i barndom och vuxen ålder. Ibland kan den insikten hjälpa oss vuxna att göra det rätta. 

Din tös behöver inte leksaker, osv nu utan DIG , din värme och din trygghet. Jag rekommenderar dig att skaffa en ergonomisk sele typ beco gemini, beco butterfly, ergo baby eller en bärsjal.

Tack för tipset! Jag har tre bärsjalar hemma som jag använde till henne från födelse upp till ett par månaders ålder. Slutade använda dom, eftersom hon började i den åldern gråta varje gång jag satte henne i bärsjalen Ska definitivt prova det nu igen. 

Jag har henne i sittern, på soffan, på golvet, babygym, gåstolen, famnen... vart jag än går följer hon med - även toaletten då. Hon har kunnat sitta tan stöd sen hon fyllde 5 månader och precis förra veckan började hon stå helt själv mot stöd.  
  • Klycka

Om du starkt misstänker att det är tänderna så prova GUM-gel att stryka på i munnen där du känner piggarna. Gelen är egentligen till för blåsor i munnen men funkar lika bra för tandsprickning bedövar direkt! Annars tipsar jag som ovan, bärsjalen fungerar fantastiskt hemma hos oss. Skulle min son ligga på golvet eller i vagnen så skulle han gnälla konstant så han sitter i sjalenpå dagarna förutom när vi sjunger, leker, ammar eller gör åt annat tillsammans

• Marren38

Ja, du ser. Stå utan stöd också. Hon är alltså motoriskt tidig och det kan spä på hennes oro.
    Mina barn har i denna ålder varit fyra, fem timmar per dag i bärsjal eller bärsele. Golvet har inte funkat mer än 5 minuter, babysitters ha vi slutat med när de lärde sig sitta. Alla mina barn har i den åldern tokvägrat vagn.

Gnäll är helt förintande för vår självkänsla som mammor så försök att tillgodose hennes trygghetsbehov så att gnället elimineras. Då kommer ni båda att må bättre. I med henne i bärsjalen, i med nappen om hon använder den och låt henne under ett par veckor få utforska världen visuellt i din famn, i sjalen. 

• Anonym (trött)
    Mariohn skrev 2012-10-24 09:39:53 följande:
    Ok, då ber jag om ursäkt för det första uttalandet. Jag blev bara så förfärad. Jag antar att jag är färgad av alla morsor här som verkar halvgalna och funderar på att dela med sig av sin sömnmedicin till barnen. 

Jag läste att pappan "avlastar" ett par timmar varje dag men det är ju uppenbarligen inte tillräckligt om du håller på att bli galen? Kan ni inte byta så att han är hemma ett tag och du jobbar? Så tänkte jag att man kan betala sina räkningar tänkte jag!!  
    Jag ber också om ursäkt ifall jag svarade med lite hårda ordalag. Ja, tyvärr ser man en hel del saker här på FL som man inte vill tro är sant. Pappan leder just nu ett projekt på jobbet. Vi har diskutterat ett byte, men just nu verkar det inte vara aktuellt. Men han är positivt inställd till att stanna hemma med barnet.  
  • miapia

Kan det vara så att hon behöver mer mat? Om hon vaknar så ofta på natten kanske hon behöver mer mat på dan.

Svar på tråden 6 månaders som bara gnäller - blir tokig!!!