• Anonym (trött)

6 månaders som bara gnäller - blir tokig!!!

Jag trött och frustrerad. Min 6 månaders vill inte sluta gnälla. Hon gnäller från det att hon vaknar till det att hon somnar. Hon gråter inte, utan endast gnäller och är arg som en liten ilsken geting. Inget jag gör lugnar ner henne. Har provat babymassage, nerkylda bitringar, att hålla om henne, ta henne ut på promenad och så vidare. Jag ser alltid till att hennes behov är mötta: hon blir matad regelbundet, har bestämda rutiner för nattning och tupplur, har fler leksaker än vad hon hinner leka med på en hel månad, får träffa andra människor än bara mig dagligen, får närhet och uppmärksamhet. Jag vet inte vad mer jag ska göra. Jag misstänker att det har med tänder att göra med plus att hon har en väldigt stark egen vilja och tar strid för varenda liten grej. Men vad gör man när hon inte vill bita i något, utan bara vägrar ta något i sin mun överhuvudtaget? Ska jag börja ge henne värktabletter - det kan väl inte heller vara så bra i längden?

Mina nerver är maxade just nu. Orkar inte mer av detta. Ibland blir jag så frustrerad att jag måste lämna henne ett par minuter helt själv i henne spjälsäng där jag vet att hon ligger säkert utan någon fara. Min man har gett förslag om att jag ska börja ha min Ipod på mig hela dagarna, så jag slipper lyssna på gnället. Provade det en dag några stunder, men blev så trött på att barnet hela tiden drog ut hörlurarna ur mina öron, så det nästan gjorde det hela bara värre. Dock tänkte jag att om jag hade haft trådlösa hörlurar kanske det hade funkat. Jag kände mig nämligen inte alls lika frustrerad och trött när jag inte hörde hennes gnäll. 

Jag kan inte lämna henne till någon annan, så att jag skulle kunna få lugn och ro för mig själv. Min man ger mig redan nu ett par timmar helt själv varje dag, men under den tiden är jag oerhört stressad över att jag snart måste bemöta barnet och dess gnäll igen. Jag får inte ens sova på nätterna, då hon vaknar 4-6 gånger om natten och bara gnäller. 

Jag försöker låta bli och visa min frustration för dottern, då jag vet att hon inte gnäller med avsikt att göra mig galen. Men det är svårt. Därför skriver jag nu hit för att få hjälp med situationen från er som har bra förslag på vad jag kan göra. Jag vet att jag inte är någon dålig mamma, men just nu allt jag vill göra är att packa mina väskor och åka långt bort från hela familjen - och inte återvända förrän barnet blivit stor. Eftersom det inte är någon lösning - vad ska jag göra? Som situationen är just nu är den inte hållbar!

HJÄLP MIG!!!  

• Svar på tråden 6 månaders som bara gnäller - blir tokig!!!
  • Anonym (trött)
    Klycka skrev 2012-10-24 09:44:31 följande:
    Om du starkt misstänker att det är tänderna så prova GUM-gel att stryka på i munnen där du känner piggarna. Gelen är egentligen till för blåsor i munnen men funkar lika bra för tandsprickning bedövar direkt! Annars tipsar jag som ovan, bärsjalen fungerar fantastiskt hemma hos oss. Skulle min son ligga på golvet eller i vagnen så skulle han gnälla konstant så han sitter i sjalenpå dagarna förutom när vi sjunger, leker, ammar eller gör åt annat tillsammans
    Marren38 skrev 2012-10-24 09:48:52 följande:
    Ja, du ser. Stå utan stöd också. Hon är alltså motoriskt tidig och det kan spä på hennes oro.
    Mina barn har i denna ålder varit fyra, fem timmar per dag i bärsjal eller bärsele. Golvet har inte funkat mer än 5 minuter, babysitters ha vi slutat med när de lärde sig sitta. Alla mina barn har i den åldern tokvägrat vagn.

Gnäll är helt förintande för vår självkänsla som mammor så försök att tillgodose hennes trygghetsbehov så att gnället elimineras. Då kommer ni båda att må bättre. I med henne i bärsjalen, i med nappen om hon använder den och låt henne under ett par veckor få utforska världen visuellt i din famn, i sjalen. 

Tack! Ska genast  utforska GUM. 

Bärsjal ska vi gå och leta fram direkt. Förresten, vilken knytning och position har ni haft barnet i denna ålder?  
  • Marren38

Mage mot mage. Det finns bra instruktioner på youtube.

• Anonym (trött)
    miapia skrev 2012-10-24 09:55:07 följande:

Kan det vara så att hon behöver mer mat? Om hon vaknar så ofta på natten kanske hon behöver mer mat på dan.

Hmm..har jag inte tänkt på. Hon äter grönsaker, kött, frukt o bär varje dag. Jag kunde tyvärr inte amma henne, så hon har fått ersättning enligt BVC föreskrifter. Det var också BVC som gett mig råd om mattning i övrigt. Vid varje måltid matar jag henne tills hon vägrar att äta mer. Därför har jag lite svårt att tro att hon skulle vara hungrig eller törstig. 
  • FannyBanny

Stackare. Förstår att det e jobbigt. Hon kanske bara har humör o är frustrerad över att hon vill mer än vad hon kan. Jätte duktigt att kunna stå o hålla sig vid 6 månader. Nu kanske det blir mer "gnäll" när lilla damen väl kommer på att hon ska gå åxå... du kanske har en tjej med riktigt mkt vilja ;)

• Mariohn
    Anonym (trött) skrev 2012-10-24 09:51:28 följande:
    Jag ber också om ursäkt ifall jag svarade med lite hårda ordalag. Ja, tyvärr ser man en hel del saker här på FL som man inte vill tro är sant. Pappan leder just nu ett projekt på jobbet. Vi har diskutterat ett byte, men just nu verkar det inte vara aktuellt. Men han är positivt inställd till att stanna hemma med barnet.  
    Usch vad jobbigt det låter :-/ Jag förstår att det inte bara är att lösa i en handvändning. Kan du inte få ladda batterierna ordentligt regelbundet? Åka på spa med väninnorna bara över en heldag och koppla av och koppla bort och vila öronen? Bestämma att pappa åker iväg med barnet och gör något mysigt medan du bara ligger på sofflocket och njuter av tystnaden, en god bok och en kopp te? Sådant var åtminstone enormt viktigt för mig när sonen var liten. 
  • Jessa6

Vissa barn är ju gnälligare än andra, min son var i periodvis gnällig men det går över men när man är mitt uppe i det så är det jobbigt. En gå stol om hon kan stå upp själv utan stöd, så får hon utforska på det sättet, en hoppgunga? Vet att man kan få 1000 tips och ibland hjälper inget men med sonen fick jag alltid gå och bära på honom, ville inte vara själv alls så bärsjalen kanske kan hjälpa.

• Marina80

Är hon lika gnällig med sin pappa?

Jag hade provat att ge lite smärtstillande för att se vad som händer.

Hon kan inte ha problem med magen?

Vissa barn kan bli väldigt gnälliga och sova dåligt om de är överstimulerade. Ni kanske skall bara vara hemma själva och slöa några dagar.

Det är jättebra med rutiner men de måste vara flexibla och anpassningsbara efter barnets behov. Kanske hon behöver sova mer eller mindre.

Är det något jag har lärt mig med mina barn så är det att så fort jag tror att äntligen börjar det bli ordning och reda på rutinerna så ändras dom för att barnet har utvecklats och det behövs nya rutiner.

• Anonym (trött)
    Marren38 skrev 2012-10-24 09:59:47 följande:
    Mage mot mage. Det finns bra instruktioner på youtube.
    Hittade en massa bra instruktioner där - tackar tackar!

• Anonym (trött)

Ni anar inte vad tacksam jag är för era förslag och idér. 

Jag tog nu dottern i famnen för att sova förmiddag. Innan det gav jag henne lite smärtstillande. Hon somnade snabbare än vad hon brukar och sover nu djupare. Jag kanske borde sakta ner och låta henne sova i famnen. Jag har sådan dålig samvete över att jag sett henne som stor nog att sova lur själv och leka lite självständigt. Jag har så mycket igång hela dagarna, så jag inte insett att det kanske är mer närhet och mindre aktiviteter hon behöver.

Nu blir det ändring på det. Jag ska genast ta bärsjalen i bruk och ge henne ännu mer närhet. 

• miapia
    Anonym (trött) skrev 2012-10-24 10:03:34 följande:
    Hmm..har jag inte tänkt på. Hon äter grönsaker, kött, frukt o bär varje dag. Jag kunde tyvärr inte amma henne, så hon har fått ersättning enligt BVC föreskrifter. Det var också BVC som gett mig råd om mattning i övrigt. Vid varje måltid matar jag henne tills hon vägrar att äta mer. Därför har jag lite svårt att tro att hon skulle vara hungrig eller törstig. 

Då låter det som att hon får i sig det hon behöver. Mina barn har ätit ungefär så som du bekriver (jag ammade inte så länge) plus välling till natten.

Hoppas det ordnar sig för er! Det är jättejobbigt när barnen är missnöjda och man inte vet varför.
  • Mariohn
    Anonym (trött) skrev 2012-10-24 10:32:12 följande:
    Ni anar inte vad tacksam jag är för era förslag och idér. 

Jag tog nu dottern i famnen för att sova förmiddag. Innan det gav jag henne lite smärtstillande. Hon somnade snabbare än vad hon brukar och sover nu djupare. Jag kanske borde sakta ner och låta henne sova i famnen. Jag har sådan dålig samvete över att jag sett henne som stor nog att sova lur själv och leka lite självständigt. Jag har så mycket igång hela dagarna, så jag inte insett att det kanske är mer närhet och mindre aktiviteter hon behöver.

Nu blir det ändring på det. Jag ska genast ta bärsjalen i bruk och ge henne ännu mer närhet. 
    Du är en bra morsa du. Och det kommer att märkas på din dotter när hon blir äldre. Hellre en spädis som orsakar lite utmattning och växer upp till en bra människa som bringar glädje och stolthet, än en liten sjusovande dynglätt bebis som växer upp och orsakar utmattning. Om man nu får vara lite svartvit och det känns bäst så ibland
  • Anonym (trött)
    Marina80 skrev 2012-10-24 10:06:29 följande:
    Är hon lika gnällig med sin pappa?
    Nej det är hon inte. Hon brukar gnälla endast när han lägger henne för tupplur eller när han ska byta blöja. Dom brukar sitta och kolla på olika grejer, känna på olika typer av matrialer och lukta på saker och ting.
    FannyBanny skrev 2012-10-24 10:03:59 följande:
    Stackare. Förstår att det e jobbigt. Hon kanske bara har humör o är frustrerad över att hon vill mer än vad hon kan. Jätte duktigt att kunna stå o hålla sig vid 6 månader. Nu kanske det blir mer "gnäll" när lilla damen väl kommer på att hon ska gå åxå... du kanske har en tjej med riktigt mkt vilja ;)
    Hon har en stor personlighet och mycket vilja. Hennes känslor hoppar också rätt mycket och snabbt på en bred skala. Hon kan skratta och le en stumd för att i nästa sekund vara helt rasande. Har tänkt på att hon kanske har ärvt det? Min mamma har berättat att jag alltid var känslomässigt ostabil sedan födseln. Har även i vuxen ålder ätit medicin för att normalisera svinget mellan toppar och dalar. Dock har jag inte fått någon riktig diagnos på det. 

• Anonym (@)

Gud vad jag känner igen mig! Så var vår lilla tjej med vid 6 månader, nu vid 7 så är det bättre och blev även mycket bättre när tänderna nere pluppade upp, nu är det inte riktigt lika mycket gnäll men näst intill omöjligt att byta blöja, hon ska bara vända sig och krypa iväg! Att ta på kläder är också svårt, från pyjamas, blöjbyte, kläder och ytterkläder tar det ca 20-30 min för hon ska bara iväg, men jag tror det blir bättre snart :)

• RS89

Så är min pojke i dagarna, men det är tänder på väg, en har precis kommit upp! Men, jag upplever att han ibland inte gnäller utan bara pratar fast med det nya ljudet som han har kommit på då alltså!

Kanske din bebis bara pratar med dig =)? 

Svar på tråden 6 månaders som bara gnäller - blir tokig!!!