• Anonym (snart höstlov)

Jag fattar inget...?

Skriver här,visste inte under vilken rubrik jag skulle lägga...

Jag kom hem från jobbet idag, får ett sms av min dotter, jag svarar på det
    och går sen upp och bäddar. När jag står där och bäddar hör jag
    att det plingar till i min mans Iphone som ligger bredvid hans säng.
    Jag tittar på iphonen, fick för mig att det var min, vi har samma signal, ser
    då att han får ett svar av vår dotter. Ett svar på en fråga som jag ställde till
    henne nyss från min Iphone som då ligger i köket.
    Det går alltså att se sms:et några sekunder på displayen innan det försvinner
    och man sen måste låsa upp den.
    "Konstigt" tänkte jag, har dottern råkat skicka både till mig och sin pappa?
    Så jag skickar ett sms till dottern, "skickade du förra sms:et till både mig
    och pappa?
    "Nej", svarar hon, bara till dig.
    Det svaret kommer då samtidigt till både min och min mans Iphone.
    Fick då en konstig känsla i magen...kollar han mig???
    Så jag skickar ett sms till honom och ber om hans kod till sin Iphone.
    Jag får den samtidigt som han ringer upp och frågar vad som hänt?
    Jag förklarar vad som hänt och ställer samtidigt frågan -"Är det för att du ska ha koll på mig eller?"
    "Nej, nej, säger han, jag fattar inget säger han.
    Jag kollar senare o ser att han har smskonversationer  mellan våra barn också.
    Några sms är från februari i år, mina är från mars men de flesta från den senaste veckan.
    Både sms som jag skickat och fått.
    Kan nån förklara hur detta gått till?
    Vi har olika abonnemang, han från 3 och jag tele2.
    Kollar han sin familjs sms eller är det tekniska fel???
    Magkänslan säger det första
    Vad tror ni? Finns det en sån service där man kan ha koll på andras sms?

• Svar på tråden Jag fattar inget...?
  • Shizuka
    Hemligkvinna skrev 2012-10-24 15:19:25 följande:
    Det är för att ni använder samma applekonto. Alla sms som skickas via imessage kommer även att komma till det nummer som är registrerat på applekontot.

Skapa egna applekonton till alla och ändra i era telefoner.

Min man berättade faktiskt så sent som igår om att en arbetskompis råkat ut för detta.

Frun hade blivit arg för att mannens arbetskompis skickat meddelanden till henne när hon låg och sov. Arbetskompisen hade bara skickat till hennes man, men då hon var inloggad på nått sätt på hans applekonto så fick hon sms som skickades med imessage. Där av hade hon inte märkt det först långt mycket senare.

Fungerar det inte kan jag be min man skiva och förklara. Han har koll

Jag hann inte läsa igenom allt innan jag skrev mitt förra inlägg.

Självklart kan det vara som du skriver, det låter rimligt. Det är säkert förklaringen till att inte alla SMS går till hans mobil, endast de som har skickats med iMessage.

Jag var inte medveten om att folk inte bryr sig om att konfigurera ordentligt, med personliga Applekonton och så. Det där innebär ju att det borde bli problem när man synkar mobilerna mot iTunes t.ex.. Men man kanske inte använder det..?
  • Anonym (snart höstlov)
    Hemligkvinna skrev 2012-10-24 15:19:25 följande:
    Det är för att ni använder samma applekonto. Alla sms som skickas via imessage kommer även att komma till det nummer som är registrerat på applekontot.

Skapa egna applekonton till alla och ändra i era telefoner.

Min man berättade faktiskt så sent som igår om att en arbetskompis råkat ut för detta.

Frun hade blivit arg för att mannens arbetskompis skickat meddelanden till henne när hon låg och sov. Arbetskompisen hade bara skickat till hennes man, men då hon var inloggad på nått sätt på hans applekonto så fick hon sms som skickades med imessage. Där av hade hon inte märkt det först långt mycket senare.

Fungerar det inte kan jag be min man skiva och förklara. Han har koll
    Åh tack, vad skönt att läsa att det beror på det! Men faktum kvarstår, att så här har det
    varit sen iallafall februari månad, och han har låtsas som inget.
    Bara läst våra sms som inget hänt.
    Det ska han få höra....fan
  • Anonym (snart höstlov)
    Hemligkvinna skrev 2012-10-24 15:27:54 följande:
    För att det är skickat från en annan telefon än iphone. Då skickas de som vanligt sms

För barnen har väl också iphones`?
    Ja, de har också Iphones
    Jobbet har en "vanlig" mobil
  • Topcom

Mina sms till min kille skickas både till hans telefon ich till hans ipad. Tror han har konverationerna på macen också, så han kan chatt-smsa på datorn när han jobbar. Så de kan skickas till flera enheter!

• Katitziii

Jag vet inte om jag har fattat det här rätt, men han fick samma sms av din dotter som du fick? Kan det vara så att ni har haft en konversation tillsammans eller att eran dotter en gång tidigare har skickat ett sms till båda? Jag brukar sms a med min mamma och pappa samtidigt och när jag svarar i den konversationen så skickas mitt sms till båda. Men deras skickas bara till mig, för att jag har valt att det ska gå till båda. Har hon också iPhone eller någon annan smartphone? Det kan ju också vara så enkelt....?

• Hemligkvinna

Ja, just det att han inte sagt något... Det är det man ska haka upp sig på. Det är något att bli arg för.

Hojta till om det inte löser sig.

Vet inte hur det är med itunes, men kan man inte logga in med olika konton även där och sedan synka?
    Här hemma synkar vi mot våra egna datorer.

• Lapsang

Hans mobil låg ju i sovrummet? Där du var? Så hur kunde han få ditt sms om att du ville ha hans kod?

• Summerbird

Är meddelanden blått är det ett iMessage och då är det för att ni använder samma AppleId. Är sms:et grönt är det ett vanligt sms. Jag får mina iMessage både till iPhonen och iPaden :)

• Anonym

Jag och min sambo har samma appelkonto men får inte varandras sms

• Anonym (snart höstlov)
    Katitziii skrev 2012-10-24 15:58:24 följande:
    Jag vet inte om jag har fattat det här rätt, men han fick samma sms av din dotter som du fick? Kan det vara så att ni har haft en konversation tillsammans eller att eran dotter en gång tidigare har skickat ett sms till båda? Jag brukar sms a med min mamma och pappa samtidigt och när jag svarar i den konversationen så skickas mitt sms till båda. Men deras skickas bara till mig, för att jag har valt att det ska gå till båda. Har hon också iPhone eller någon annan smartphone? Det kan ju också vara så enkelt....?
    Mina vänners sms kom samtidigt till både hans och min telefon. Mina vänner har inte ens hans nummer.
    Dottern skickade enbart till mig.

• Anonym (snart höstlov)
    Lapsang skrev 2012-10-24 20:55:58 följande:
    Hans mobil låg ju i sovrummet? Där du var? Så hur kunde han få ditt sms om att du ville ha hans kod?

Han har en hemmobil och en jobbmobil. Jag skickade till hans jobbmobil.
  • chimps

Det här problemet vet jag att många haft, koppla ifrån icloud kontot på båda mobilerna, att detta händer beror på att ni antingen är kopplade till samma Icloud eller använder samma apple konto!

• Hemligkvinna

Om ni inte betyder så att alla får separata applekonton kan ni gå in på din mans telefon och ändra under inställningar-> meddelanden-> skicka och ta emot.
    Men jag tror att alla de inställningarna kommer tillbaka om man loggar ut din mans apple id och sedan loggar in igen.

Det bästa är som sagt att ha egna appleid och då kan ni ju ha egna mailadresser via icloud också.

• Shizuka
    Hemligkvinna skrev 2012-10-24 19:36:09 följande:
    Ja, just det att han inte sagt något... Det är det man ska haka upp sig på. Det är något att bli arg för.

Hojta till om det inte löser sig.

Vet inte hur det är med itunes, men kan man inte logga in med olika konton även där och sedan synka?
    Här hemma synkar vi mot våra egna datorer.

Om alla användare har egna konton i en och samma dator kommer det att fungera utan problem eftersom allt som är relaterat till mobilerna ligger i respektive användares profil. Man loggar in i sitt eget konto i datorn och sedan i sitt Applekonto i iTunes. Backuper, appar och SMS hålls åtskilt, och även synk mot Outlook bör fungera eftersom kalenderposter, kontakter och anteckningar är kopplade till användarens egen profil. Även foton, musik och video synkar utan problem om filerna ligger i den egna profilen.

Om alla däremot använder ett gemensamt konto i datorn blir det lite besvärligare och det blir vissa inskränkningar i funktionaliteten. Det bästa är att skapa separata datorkonton, men jag beskriver proceduren ändå.

Man håller ner shift-tangenten medan man klickar för att starta iTunes och släpper inte förrän ett litet fönster dyker upp där kan välja ett befintligt bibliotek eller att skapa ett nytt. Man skapar ett nytt bibliotek och döper det efter iPhone-användaren. Biblioteket hamnar i mappen "Min musik" i det gemensamma användarkontot i datorn. iTunes startar och måste avslutas för att man ska kunna skapa bibliotek för fler användare.

När det är dags att använda iTunes måste användaren starta med shift nertryckt och välja sitt eget iTunesbibliotek eftersom programmet minns vilket bibliotek som användes senast. När iTunes är igång loggar användaren in i sitt eget Applekonto. Det är viktigt att man inte glömmer bort denna procedur. Jag vågar inte tänka på röran och dataförlusterna som kan uppstå om man missar den.

På detta vis hålls backuper, appar, SMS och annat separerat från de andra användarnas data. Synk mot Outlook bör nog inte aktiveras om man inte använder Outlook gemensamt. Hur det fungerar med synk mot gemensamma musik-, foto- och videobibliotek vet jag inte, men jag misstänker att det kan bli problem.

Jag rekommenderar verkligen inte metoden med flera iTunesbibliotek i samma datorkonto. Jag har dock själv använt den framgångsrikt när jag har servat familjemedlemmars mobiler, och då främst för att ha backuper att återställa mobilerna från.

Sorry för långt inlägg och OT, men jag tänkte att någon kanske får nytta av informationen.
  • Anonysmmmmm

Fan tycker så synd om din man men jag har aldrig fått att vi har fått samma sms. Men min tjej ringde från en annan Icloud så kom det till mig jag fattade ingenting . Vi ville bara ha samma konto å samma hotmail på min iPhone . Men aldrig mer hon trodde att jag försökte smyg titta osv hon trodde jag ville ha koll på henne men så va det inte .

• Anonym (äh)
    Anonym (snart höstlov) skrev 2012-10-24 15:40:52 följande:
    Åh tack, vad skönt att läsa att det beror på det! Men faktum kvarstår, att så här har det
    varit sen iallafall februari månad, och han har låtsas som inget.
    Bara läst våra sms som inget hänt.
    Det ska han få höra....fan
    Han kanske inte trodde att det var ett brott.... Han läser förmodligen inte ens sms:en, de bara finns där. Snacka om att bråka om ingenting. Stackars killen. Jag skulle aldrig anklagat min älskade sambo för att ha sett sms:en mellan familjen. 
  • Fördomsfri

Var inte så fördömande !

Min stora dotter har en iPhone med 3ans abonnemang och jag har telenor samt en ipad air 2 också telenor.

Alla hennes sms meddelanden som hon skrev till alla kunde jag se på min iPhone och ipaden utan att jag förstod hur.

Jag förstår att jag eller hon måste ha tryckt oavsiktligt på något i och med det har blivit så men nu Har hon åtgärdat det.

Vad jag vill säga är att din man kanske säger sanningen.Han fattar ingeting!

För att jag fattade ingeting heller och jag fattar fortfarande inte.

Svar på tråden Jag fattar inget...?