• Anonym (fucked up)

Jag behöver er syn på detta samt tips/råd, akut!

Hej!

Jag vet inte hur jag ska börja, men försöker sammanfatta allting kort;

Jag och min fd man (ligger i skilsmässa, den går igenom i januari) har en son på 1,5 år tillsammans. Vi har gemensam vårdnad eftersom vi vid tillfället var gifta, när sonen föddes dvs. Min fd/pappan har aldrig varit delaktig i någonting egentligen, vare sig läkarbesök (pga sonens kroniska sjukdom) eller annat vardagligt som matning, blöjbyte, lek osv. Han har aldrig tagit ansvar själv över sonen utan har haft en kompis/nära släkting till hjälp om jag mot all förmodan varit iväg själv, vilket inte hände förrän sonen var 11 månader första gången. BVC besök har han heller aldrig närvarat på. Vi bodde tillsammans tills sonen var ca 1 år, men jag var i princip ensamstående trots att vi då bodde under samma tak - han jobbade de första halvåret av hans liv men orkade/ville inte ens göra ersättning eller packa skötväskan, de va ju mitt jobb eftersom ja va mammaledig o han slet på jobbet dagtid, suck. Jaja, i vilket fall - summan av det är att han knappt känner sin son, varken då eller nu.

Vi separerade nu tidigare i år, ca 5 månader sen. Under den här perioden har han haft sonen hos sig 4 helger totalt, jag har då fått stå för blöjor, hämtning/lämning, mat, kläder osv för att han ens skulle ha möjlighet att ha honom dessa helger då han står arbetslös utan någon som helst inkomst sen 1 år tillbaka. Helt plötsligt så ville han inte ha sonen mer på helgerna utan sa att vi fick ta ett samtal på familjerätten innan han var villig att återigen ta varannan helg, jaja.. Senare kom de fram på sms från pappan att han kände att sonen inte känt igen honom sista helgen han haft honom, han relaterar alltså inte till honom som sin pappa, utan mer som vemsomhelst antar jag eftersom pappan inte haft nån kontinuitet i relation/umgänge med honom. 

Det hade tillslut gått 2 månader sen de sist sågs och plötsligt fick jag sms om att pappan skulle hämta sonen på dagis och ha honom över natten, jag tyckte inte det var nån bra idé efter så lång tid och me tanke på att han själv sagt att sonen inte riktigt kände igen honom sist, så jag föreslog umgänge för dom den dagen men ingen övernattning, han slog bakut och anmälde mig för egenmäktighet mot barn (vilken fick avslag, ingen utredning görs då det inte stämde). Men jag vägrar lämna sonen till honom för övernattning då jag flertalet gånger fått ringa socialjouren för att göra noteringar då han druckit när han haft sonen, vilket för mig är oacceptabelt. Pappan har missbruksproblem sen flera år tillbaka, och han har druckit sig full, inte bara någon öl i dessa fall. Jag har fått hämta hem sonen vid dessa tillfällen. Han har även nyligen varit inlagd på beroendemottagning, går på psykiatrin för hans psykiska problem, är arbetslös, har inget körkort/inkomst whatsoever.

Sonen har sen han föddes varit med mig i princip jämt, jag har stöd av mina föräldrar som hjälpt till när det varit jobbigt och avlastat mig med sonen, guld värt.

Men frågan är - OM jag skulle söka ensam vårdnad, vad tror ni då om mina chanser? Jag har ju haft barnvakt åt sonen vid tillfällen sen separationen då jag hållt på att gå in i väggen av alla trakasserier från pappan + hans släkt, samtidigt som ja jobbat heltid, tagit hand om sonen, o styrt upp så vi har de bra o klarar oss.. är det negativt i en utredning? De är mina föräldrar/barnets morföräldrar som han är trygg med som ställt upp alla gånger, inte vemsomhelst. Jag har inget missbruk, ingenting i belastningsregistret osv. Det har däremot pappan, rattfylla, misshandel osv - tittar dom på sånt? Behöver man advokat, och isåfall hur sjutton ska jag finansiera det vid en tvist? Finns de hjälp man kan få nånstans ifrån om man vill söka ensam vårdnad? 

Vi var på samtal nyligen på familjerätten för att försöka få till ett umgänge igen, då var förslaget ena veckan 1 vardag + lör & sön, och andra veckan två vardagar - vi skulle prova det i 4 veckor för att sen ses på möte där igen och då ev gå över till varannan helg, endast.

Nu fick jag samtal från familjerätten som pratat med honom och vardagar funkar inte för honom säger han, det blir för kort tid med sonen (6 tim totalt, effektiv tid utan resväg 4 tim) och därav var hans förslag ENDAST lördag + söndag, VARJE helg i 5 veckor framöver, 8 timmar varje gång. Jag skulle stå för lämning/hämtning av sonen och även för blöjor/mat osv, något jag inte har råd med egentligen och känner heller ingen större lust till att "sponsra" honom gällande det för då behöver han inte ta ansvar alls, dvs söka jobb/börja jobba vilket ger honom en inkomst och förutsättningar för att ha sin son som han vill..

Jag har 1,5 timme med sonen efter dagis innan han somnar för natten och tyckte då att varannan helg kunde han ha lör + sön men varannan helg bara en av dessa dagar, då blev svaret från pappans sida ang umgänge blankt nej, han avstår då HELT från umgänge och samarbete pga mitt förslag, och då pratar vi om TVÅ dagar totalt under denna testperiod som han skulle få avstå. Han tycker jag är dum i huvudet som hindrar honom eftersom "jag har sonen på heltid annars" - men helt ärligt.. jag blir bara arg! Det är HAN som valt att avstå umgänge med sin son innan, det är HAN som tagit avstånd och det är HAN som prioriterat annat istället för sin son under dessa 18 månader - inte jag.  

Så tillbaka på ruta jävla ett igen då, inget samarbete och de enda som kvarstår är egentligen advokat för mig för att kriga för ensam vårdnad.. är det någon som har tips på en bra i stockholm? Det är ganska akut! 

• Svar på tråden Jag behöver er syn på detta samt tips/råd, akut!
  • Anonym (Ja)

Ja, du skulle kunna få ensam vårdnad om han inte kan sköta barnet ordentligt och se till barnets bästa. Med tanke på dokumenterat missbruk. Anna edelhjelm är en bra advokat

• Anonym (fucked up)
    Anonym (Ja) skrev 2012-10-24 15:25:28 följande:
    Ja, du skulle kunna få ensam vårdnad om han inte kan sköta barnet ordentligt och se till barnets bästa. Med tanke på dokumenterat missbruk. Anna edelhjelm är en bra advokat
    Ok! 

Denna Anna Edelhjelm - har du personlig erfarenhet av henne eller hur "vet" du att hon e bra? Jag vill ha en vass advokat!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (fucked up) skrev 2012-10-24 15:41:52 följande:
    Ok! 

Denna Anna Edelhjelm - har du personlig erfarenhet av henne eller hur "vet" du att hon e bra? Jag vill ha en vass advokat!

Hade henne för ca 1 1/2 år sedan, hon är jättebra och väldigt engagerad. Hon tog sig tid, tog reda på fakta och fick alltid tag på henne om det var något. Hon var också väldigt bra i rätten och jag uppfattade henne som väldigt kunnig! Jag vann i rätten, eller snarare barnet som hade en olämplig pappa.
  • Tow2Mater

Så pappan jobbade medan du var foräldraledig, allt medan han hade missbruksproblem och drack sig full, misshandlade och korde rattfull....

Varfor gick du med på att bara du var foräldraledig? Barnet hade kunnat få en bättre relation till sin pappa om ni tagit en tid var. Om han är arbetslos nu kanske det är hans tur att kunna få vara foräldraledig, eller har du forbrukat alla dagarna?

• Anonym (fucked up)
    Tow2Mater skrev 2012-10-24 18:05:24 följande:
    Så pappan jobbade medan du var foräldraledig, allt medan han hade missbruksproblem och drack sig full, misshandlade och korde rattfull....

Varfor gick du med på att bara du var foräldraledig? Barnet hade kunnat få en bättre relation till sin pappa om ni tagit en tid var. Om han är arbetslos nu kanske det är hans tur att kunna få vara foräldraledig, eller har du forbrukat alla dagarna?
    Lugn och fin nu.

Jag var mammaledig ja, det var något som föll sig naturligt och pappan avstod att vara pappaledig, han ville inte. Rattfyllan drog han på sig 3 år före vår tid, missbruksproblem hade han - ja. Misshandelsdomarna fick han innan vi träffades men han satt inne för den ena domen under vårat första år tillsammans, ett relativt kort straff satt han av. 

Jag har kämpat för att de två ska få en relation men pappan har i det fallet prioriterat annat, inte velat dvs. Han har valt utekvällar med kompisar, spelkvällar vid datan o diverse annat framför att umgås med sin son under hela hans tid. Han skulle vara pappaledig 4 veckor i början av året dock när jag var på praktik men efter 2 dagar slog han bakut och fick panik eftersom han då förstod hur det var att vara hemma med barn, dvs är man inte föräldraLEDIG utan det krävs mycket, han valde då bort det även denna gång.

Frågor på det? 
  • Tow2Mater
    Anonym (fucked up) skrev 2012-10-24 18:10:31 följande:
    Rattfyllan drog han på sig 3 år före vår tid, missbruksproblem hade han - ja. Misshandelsdomarna fick han innan vi träffades men han satt inne för den ena domen under vårat första år tillsammans, ett relativt kort straff satt han av.
    Hoppas verkligen inte det påverkar hur de ser på honom nu som pappa. Det vore ju vansinnigt.
  • Anonym (fucked up)
    Tow2Mater skrev 2012-10-24 18:17:03 följande:
    Hoppas verkligen inte det påverkar hur de ser på honom nu som pappa. Det vore ju vansinnigt.
    Hur de ser på honom NU? Med PÅGÅENDE missbruksproblematik/psykiska problem? När pappan för 3 veckor sen legat inne på beroendecentrum? Eh.. Jomenvisst.. hoppas dom bortser från det och tycker han är en bra vårdnadshavare, eller? Suck. 
  • Anonym

Har ni problem kring själva vårdnadsfrågan med underskrifter, pass och liknande? Det framgår inte av din text. Det verkar som att ni mest har problem med umgänget och ditt barn kommer fortfarande ha rätt till ett lämpligt (hur mycket som nu är lämpligt i ert fall...) umgänge även om du har ensam vårdnad. 

Sikta i första hand på att få till ett bra avtal angående umgänge med krav på nykterhet, eventuellt kontaktperson och dylikt så att du har något att peka på i en eventuell framtida tvist.

• Tow2Mater
    Anonym (fucked up) skrev 2012-10-24 18:31:46 följande:
    Hur de ser på honom NU? Med PÅGÅENDE missbruksproblematik/psykiska problem? När pappan för 3 veckor sen legat inne på beroendecentrum? Eh.. Jomenvisst.. hoppas dom bortser från det och tycker han är en bra vårdnadshavare, eller? Suck. 
    Jag pratar om en rattfylla och misshandel (ej av barnet) som hände långt innan, det borde inte påverka vårdnad av barn får man hoppas.
  • Anonym
    Lugn och fin nu.

Jag var mammaledig ja, det var något som föll sig naturligt och pappan avstod att vara pappaledig, han ville inte. Rattfyllan drog han på sig 3 år före vår tid, missbruksproblem hade han - ja. Misshandelsdomarna fick han innan vi träffades men han satt inne för den ena domen under vårat första år tillsammans, ett relativt kort straff satt han av. 

Jag har kämpat för att de två ska få en relation men pappan har i det fallet prioriterat annat, inte velat dvs. Han har valt utekvällar med kompisar, spelkvällar vid datan o diverse annat framför att umgås med sin son under hela hans tid. Han skulle vara pappaledig 4 veckor i början av året dock när jag var på praktik men efter 2 dagar slog han bakut och fick panik eftersom han då förstod hur det var att vara hemma med barn, dvs är man inte föräldraLEDIG utan det krävs mycket, han valde då bort det även denna gång.

Frågor på det? 
    Så inget av det du påstår att han har gjort har hänt sen barnet föddes? Varför valde du att få barn med honom om du redan innan ansåg att han skulle bli en olämplig far?

Tyvärr för dig så får man nya chanser. Han vill få umgänge och en bra relation med sitt barn så då har du inget annat val än att ställa upp på det eller riskera att bli stämd.

Ensam vårdnad ger dig ingen rätt att neka umgänge utan du får ännu större skyldigheter att umgänget med pappan fungerar.
  • Tow2Mater
    Han skulle vara pappaledig 4 veckor i början av året dock när jag var på praktik men efter 2 dagar slog han bakut och fick panik eftersom han då förstod hur det var att vara hemma med barn, dvs är man inte föräldraLEDIG utan det krävs mycket, han valde då bort det även denna gång.
    Och du tillät honom.... (kallar inte det riktigt att kämpa).... men men, det är väl lite OT.
  • Almis11
    Lugn och fin nu.

Frågor på det? 

Wtf? Vem blir ens tillsammans och skaffar barn med en sån kille!!
  • Anonym (fucked up)
    Anonym skrev 2012-10-24 18:40:33 följande:
    Har ni problem kring själva vårdnadsfrågan med underskrifter, pass och liknande? Det framgår inte av din text. Det verkar som att ni mest har problem med umgänget och ditt barn kommer fortfarande ha rätt till ett lämpligt (hur mycket som nu är lämpligt i ert fall...) umgänge även om du har ensam vårdnad. 

Sikta i första hand på att få till ett bra avtal angående umgänge med krav på nykterhet, eventuellt kontaktperson och dylikt så att du har något att peka på i en eventuell framtida tvist.
    Det är problem ang allt dessvärre. Jag har försökt möta honom på alla sätt men i slutändan är jag ändå det svarta fåret, min fd har narcissistiska personlighetsdrag och ser tyvärr inte sina egna brister i det hela, gällande någonting. Nånsin. Nu går sonen på en fsk som vi kom överens om för länge sen och det är i den kommunen där jag bor, jag kommer inte flytta honom därifrån heller även om pappan emellanåt får för sig att han ska vara pappa och tycker vi ska byta fsk.

Har haft kontakt med barngruppen på soc otaliga gånger ang det här också och de håller med mig i den frågan, det vore absurt och inte för barnets bästa att rycka upp honom från den fsk han går på nu för att flyttas till en fsk som då skulle ligga halvvägs oss emellan, min fd och mig dvs då pappan hitills inte visat några tendenser på att varaktigt ta ansvar för sin son, han svarar ex inte på telefon när det varit bestämt att han ska ha sonen, han försover sig flera timmar flera gånger då han ska möta upp mig för att ha umgänge över dagen, och han "orkar inte" vara pappa regelbundet då han tröttnar, får panikångest eller går ner i missbruk igen i perioder, därav blir det snarare till barnets nackdel att byta fsk då jag inte kan lita på att han tar det ansvar som krävs den veckan han då vill ha sonen, dvs varannan OM vi hade flyttat på sonen. Han har heller inget fast boende för tillfället och heller ingen inkomst alls så han kan inte försörja för barnet den veckan det skulle ha varit aktuellt heller. 

I dagsläget är varannan vecka uteslutet från båda håll, det som varit på tal var krav på varannan helg med start OMGÅENDE från pappan, men på mötet i måndags på FR kom vi fram till att det INTE är bra för barnet då han inte träffat sin pappa på 3 månader och därav skulle umgänge ske dagtid 3 ggr/veckan under en månad framöver för att de skulle kunna lära känna varandra och skapa en relation för att sen se om varannan helg var lämpligt efter denna månad - något jag dock inte är trygg med alls då pappan har PÅGÅENDE missbruksproblematik, psykiska problem och även nyligen en anmälan på sig ang misshandel på stan. Han har druckit i barnets närhet när han haft umgänge tidigare då jag fått hämta sonen osv. 

Kontaktperson ville han inte gå med på och FR ringde mig idag och sa att dom inte kan göra mer för oss utan nu är det TR som gäller isåfall, stämningsansökan dvs. Jag kommer isåfall yrka på enskild vårdnad MEN att pappan och sonen ska ha umgänge, dock med ev kontaktperson under en period tills han visat att han är nykter och kapabel att ta hand om ett barn, såväl psykiskt som fysiskt.. 

Så, nu står vi på ruta ett igen.. pappan ville inte gå med på något annat än att ha sonen varje helg i 5 veckor framöver 9-16, lämning/hämtning skulle jag stå för likaså blöjor/mat osv, en kostnad på 200 kr per dag för mig i bensinkostnad osv, något JAG inte har råd med, eller lust egentligen.. och han har inte råd att hjälpa till med några pengar heller. Jag gav förslag på VARANNAN HELG båda dagarna, och varannan helg en dag, under denna period handlade de alltså om två (!) dagar han skulle avstå med sonen för att mötas halvvägs men han avböjde det helt och nekade umgänge fullt ut nu.. Han avstår alltså HELT från umgänge med sin son som han ville ha pga att det inte blev på hans villkor, återigen är det mitt fel och jag är dum i huvudet som nekar honom (?) umgänge - vilket jag INTE gjort, men i slutändan har han bara sig själv att skylla.. under 1,5 års tid har han inte velat eller prioriterat sonen alls och när han krigar för att få va pappa plötsligt så slår han bakut o tar inte det som erbjuds utan avstår helt, why? Jag har gjort allt för att dom ska ses, kört sonen dit, hämtat o lämnat, köpt mat o blöjor under hans helger, fixat me extra uppsättning kläder så han alltid har, leksaker osv.. allt för att sonen ska få ha sin pappa också, men hur ska jag kunna mötas halvvägs när pappan inte tar ansvar själv för sitt liv, sitt missbruk, sin försörjning osv..? 

Jävla soppa.. ledsen för novellen men jag e så matt..

Justja, ang pass.. sonen har ett pass som vi fixade i somras då pappan bokade en resa utomlands utan min vetskap och tillslut hotade mig så jag skrev på, pappan har passet i sin ägo nu dock.. 
  • Anonym (fucked up)
    Anonym skrev 2012-10-24 18:51:13 följande:
    Så inget av det du påstår att han har gjort har hänt sen barnet föddes? Varför valde du att få barn med honom om du redan innan ansåg att han skulle bli en olämplig far?

Tyvärr för dig så får man nya chanser. Han vill få umgänge och en bra relation med sitt barn så då har du inget annat val än att ställa upp på det eller riskera att bli stämd.

Ensam vårdnad ger dig ingen rätt att neka umgänge utan du får ännu större skyldigheter att umgänget med pappan fungerar.
    En del saker har hänt även under vår tid ihop, ex misshandel, LPT (psykiatrisk tvångsvård), självmordsförsök x 3, missbruksproblem osv - är en sån person som super sig dyngrak i ett barns närhet lämplig som umgängesförälder menar du? 

Om jag får enskild vårdnad kommer jag yrka på att de ska ha umgänge men med kontaktperson en tid, orsaken till att jag vill ha enskild är att han då inte kan hämta sonen när det passar honom utan förvarning eftersom sonen inte är i trygg miljö där för tillfället, och det har jag skyldighet att se till enl lagen vet du.. 

• Anonym (fucked up)
    Tow2Mater skrev 2012-10-24 18:58:01 följande:
    Och du tillät honom.... (kallar inte det riktigt att kämpa).... men men, det är väl lite OT.
    Jag tillät honom vadå...? Att vägra vara pappaledig? Vad skulle jag gjort när han sitter och dricker öl och spelar dataspel dagarna i ända och låter barnet få gå i pyjamas dygnet runt, inte få va ute och leka eller få äta när han vill för pappan ej kan avbryta spelet? När pappan VÄGRAR vara hemma med sonen och istället åker iväg med honom till en vän där dessa två då super sig dyngraka (!) i min då 1-åriga sons närhet.. Nä jag tackar du men då är han inte mogen att vara hemma med sin son enligt mig. 
  • Anonym
    Anonym (fucked up) skrev 2012-10-24 19:39:23 följande:
    En del saker har hänt även under vår tid ihop, ex misshandel, LPT (psykiatrisk tvångsvård), självmordsförsök x 3, missbruksproblem osv - är en sån person som super sig dyngrak i ett barns närhet lämplig som umgängesförälder menar du? 

Om jag får enskild vårdnad kommer jag yrka på att de ska ha umgänge men med kontaktperson en tid, orsaken till att jag vill ha enskild är att han då inte kan hämta sonen när det passar honom utan förvarning eftersom sonen inte är i trygg miljö där för tillfället, och det har jag skyldighet att se till enl lagen vet du.. 

Du behöver inte enskild vårdnad utan ett juridiskt bindande avtal om umgänge. Sen har du ingen mandat att påtvinga kontaktperson även om du har enskild vårdnad utan det krävs att pappan godkänner det, oavsett vårdnadsform. Så satsa på att få ett juridiskt bindande avtal istället så får han inte hämta barnet annat än på sin tid.
  • Anonym

Gunilla Olsson, verkar jättebra. Personlig erfarenhet. Hon hjälper dig söka rättshjälp så betalar du bara lite. Jag har nästan inga inkomster och betalar inte många kronor.

Svar på tråden Jag behöver er syn på detta samt tips/råd, akut!