• Anonym (oroad)

    5-åring med dåligt språk och aggressiv

    Hej, vet inte hur jag ska förklara mitt problem. Men jag har en 5-årig dotter som är dålig på svenska. Jag är gift med en fransk man och han pratar franska med henne blandat med svenska eftersom han är tvåspråkig. Jag pratar bara svenska. Ändå pratar min dotter "invandrarsvenska". Det låter inte bra och hon kan inte räkna till fem ens en gång. Och hon kommer sällan med egen kunskap utan repeterar bara vad hon hört ordagrant. Dessutom är hon ofta arg och slåss och bits och tycker allt är orättvist för henne. Alla andra får allt och hon får ingenting. Men vissa dagar är hon gladare och leker och sjunger. Och så med ens kan det svänga och bli världskrig - eller egentligen "världens undergång" och hon bryter ihop.

    Blir så ledsen och vill hjälpa henne! 

  • Svar på tråden 5-åring med dåligt språk och aggressiv
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter inte som om problemen med din dotter handlar om att hon har två språk. Riktigt vad som är orsaken till hennes språkbrister  och brist på harmoni är svårt att säga med så lite underlag, men jag tycker du ska rådfråga en barnpsykolog genom BVC i första hand där du kan få hennes språkfärdigheter tydliggjorda och tips om hur du ska hjälpa henne vidare. Du kan också vända dig till BUP för motsvarande stöd och hjälp.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 5-åring med dåligt språk och aggressiv