• Juliana82

Fick KUB-rsultat idag :( Snälla hjälp

Hej

För två veckor sedan var jag och gjorde blodprovet och idag ultraljudet. Jag fick resultatet 1:102.

Det var inte det jag hade hoppats på Gråter så nu har vi blivit erbjudna att fortsätta med det hela och göra fostervattenprov. Vi vet verkligen inte vad vi ska göra. Tänk om vi får missfall och det är ett friskt barn?

Snälla, behöver höra hur det gick för er som gjorde KUB.... vad fick ni för siffror och gick ni vidare och gjorde fostervattenprov?

Så ledsen.....

• Svar på tråden Fick KUB-rsultat idag :( Snälla hjälp
  • Thess

Hej
    Jag gjorde fostervattensprov och det känns inte och risken för missfall känns ju minimal. Jag hade 1:5000. Jag är glad att vi gjorde det, för då får man ett ordentligt svar. Så man kan förbereda sig mentalt på svaret.
    Kram och lycka till och var inte orolig det ordnar sig alltid❤❤❤❤

• maami

vet en tjej som gjorde kub o fick 1:2...  men eft fostervattensprov visade det sig att allt var bra o de har ett friskt barn idag :)!

fostervattensprov o moderkaksprov är relativt vanligt i italien (bl.a) många av mina vänner har gjort det och det är hittills ingen som ått missfall...

stort lycka till m allt!!!   

• E Maria

Risken för mf är 1-2% vid fvp.. Det är samma risk som att ni får ett barn med DS.. Tänk ändå att på 100 ungar så är 1 sjukt.. Det ska ju ändå mycket till att just detta barn är sjukt.. Samtidigt om ni vill göra fvp så går det ju i de allra flesta fall bra.. Då kan ni också få svar på om det finns andra sjukdomar o ni kan få veta kön om ni vill... Hur gammal är du?

• Juliana82

Tack snälla ni för svaren. Känns lite bättre men kan inte stoppa tårarna.

Jag har precis fyllt 30....

• Copyjulia

Fick 1/116 och gjorde inte FVP trots att jag verkligen inte vill ha ett barn med Downs. Vi har försökt i fem år och gjort 7 IVF:er så jag vågade helt enkelt inte riskera ett missfall... Vi fick göra en utökad organscreening istället. Den visade inget och då sa det att vår risksiffra halverades till 1/232. Ingen garanti förstås, det kan ju bara FVp ge. 

• Miss Lee

Gjorde nyss FVP, och läkaren som utförde det sa att risken för MF snarare är 0,3%, dvs 3 på 1000. Det lugnade mig. Jag kände ingenting efteråt och har inte läckt ngt. Bebisen lever och mår bra (har en Angelsound att tjuvlyssna med)... Får besked senast tisdag, min risk för DS 1:300, men högre för T18 och T13... När ska du göra FVP om du bestämmer dig för att göra det?

• Copyjulia
    Miss Lee skrev 2012-10-28 18:35:45 följande:
    Gjorde nyss FVP, och läkaren som utförde det sa att risken för MF snarare är 0,3%, dvs 3 på 1000. Det lugnade mig. Jag kände ingenting efteråt och har inte läckt ngt. Bebisen lever och mår bra (har en Angelsound att tjuvlyssna med)... Får besked senast tisdag, min risk för DS 1:300, men högre för T18 och T13... När ska du göra FVP om du bestämmer dig för att göra det?
    Det sa de inte till mig. Fick höra både på Ultra Gyn Odenplan och SÖS att det var ca 1 på 100. Men det finns kanske kliniker som är bättre. 
  • L1ber

En vän fick resultatet 1:2. Dom gick vidare med FVP och fick bättre resultat. Hennes dotter är fullt frisk idag och har inga kromosomavvikelser. Det är trots allt "bara" 1:102. Mindre än 1%. Hon hade 50% och allt var som det skulle:) massa lycka till!

• MrsC74

Vi gick 1:454 för DS och 1:27 för trisomi 13 och 18. Gjorde då Moderkaksprov. Risken för missfall på UAS är 0,2.
    Fostret hade DS. Så för oss var KUB helt missvisande. Litar inte ett dugg på de resultaten.

• Lufsan

Fick 1:130 och vår tjej är med all sannolikhet helt frisk konstaterade BM på RUL för ett tag sen. Hon har tydligen inte ett visst hjärtfel som är mycket vanligt hos barn med DS.

En dag i sänder.
Svar på tråden Fick KUB-rsultat idag :( Snälla hjälp