• Chrizzy81

Tips från er vars barn sover hela nätter TIDIGT!

Hej!

Ni vars barn har sovit hela nätter tidigt, runt 2-4 månader, berätta gärna hur ni har gjort!
    Vilka är era bästa tips? Hur länge sov de och när?

Min kille är 7 veckor och äter inte mellan 22 och 04-05, vilket jag är väldigt nöjd med...:) 

• Svar på tråden Tips från er vars barn sover hela nätter TIDIGT!
  • narie24

Tror faktiskt att det är barnet som styr det där. Vissa sover med fler uppvak, andra med färre. Vissa vill sova nära, andra inte lika mkt. Båda våra har sovit i egen säng från start och från ungefär 2-3 månader sovit från 20- tidig morgon utan mat. Ibland drömmar som störde dock. Tyvärr sover dottern sämre nu vid 3,5 år....

• Maryam88

Min son fick sova i egen säng från 2 veckors ålder bredvid min säng, när han vaknat för att äta har jag tagit upp honom utan att säga något eller tända lampan och när han ätit klart lagt ner honom igen. Han har sovit hela nätter sen han va ca 3,5 månader.. Tror inte de har nånting med mig och hur vi gjort med honom utan de har kommit från honom själv.. :)

• Ramborg

Vi väckte dottern vid 23 när vi själva går och lägger oss. Mat och ren blöja då ökar chansen att man får sova till 06 eller så. Lite då och då provade vi att inte väcka henne och rätt som det var sov hon hela natten utan kvällsväckningen. Det var nog vid tio-elva månader.

42.
  • aztec

Rutiner tror jag hjälpte mycket, mat och sov på dagarna :) sen såg jag till att hon åt sig mätt på dagarna för att slippa äta på nätterna, tog en vecka med napp första gången hon vaknade sen så slutade hon helt enkelt att vakna, då där vid 3mån.. sover fortfarande mellan 19.30-05 (dock hungrig där) somnar om till 7 :)

• Mimmi77

Jag gjorde ingenting. De började sova hela natten av sig själva. Ammade fritt dagtid.

De sov i egen säng och om de vaknade till väntade jag på att de skulle börja skrika vilket de aldrig gjorde utan somnade om.

Tvåan har dock korvat i perioder och vaknat. Just nu är en sån period ( gäsp)

• Mimmi77

Kan tillägga att ju mer jag ger tvåan att äta ju mer vaknar hon på natten Om hon gör det. Om hon vaknar så vaknar hon vrannan timme sen... Om hon inte vaknar sover hon 10-12 timmar så tror inte det beror på hunger.

• nozpa

Hon sov hela natten ifrån det att hon var 6 veckor. Vi hade absolut ingen plan eller så. Blev förvånade första natten hon inte vaknade.
    Men sedan har det fortsatt! Hon åt ersättning, kan ha varit det som bidrog. Sov i eget rum. Hon är 16 månader nu och sover fortfarande 14 timmar/natt.  

• Viberg

Vi har nog mest haft tur, men vi har också kört på vissa rutiner nästan från start. Började med nattningsrutiner när sonen var nyfödd, markerade skillnaden mellan natt och dag genom att hålla så mörkt och tyst som möjligt, tog på pyjamas och läste saga (även då han var riktigt yttepyttig). Han sov 12 timmar utan att vakna redan som 2-månaders och har idag, 6 år gammal, på sin höjd vaknat på natten tio gånger (då han varit sjuk) totalt sedan dess.

• Natulcien

Det där är ju väldigt indiviuellt, och beror på barnets personlighet. Inte så mycket man kan styra när de är så små, tror jag.

Vi gjorde, i alla fall, ingenting speciellt.
    Han sov 12 timmar utan uppvak från 3 månader, och det enda vi gjorde var att följa hans rytm och amma när han så önskade, vilket var ofta på dagtid, och ingenting på natten.

Och så såg vi till att skilja på natt och dag från dag ett, d.v.s. mörkt, tyst och stilla på natten och ljust, ljud och rörelse på dagen.

• lövet2

2 barn av 7 har sovit hela nätter tidigt, och nej, det var inte vår förtjänst. De var helt enkelt sådana barn som sov en massa på nätterna. Vi behandlade dem likadant som övriga barn ...

• gogunonnonaror

Gjorde inget speciellt. Sonen kom på själv när han var 4 månader att han skulle sova hela nätter och har gjort det sedan dess (2 år nu).

• SilverEmma

Inga rutiner överhuvudtaget. Ammade dock inte, enbart ersättning. Ettan sov hela nätter (8-10 timmar som ökades på efter hand) vid 4 veckor och tvåan vid 2 månader. Nu är de snart 3 och 4 och sover fortfarande 11-13 timmar varje natt.

Tror det är mest tur. 

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
Svar på tråden Tips från er vars barn sover hela nätter TIDIGT!