• Anonym (Nojjig mamma)

    11 månaders känslig inför andra barn

    Har en son på 11 månader som är så himla känslig inför andra jämngamla barn. Han visar intresse för dem (vill kommunicera, ge/ta leksaker, peta, känna osv), men så fort ett annat barn stojjar/skriker/gråter blir han jätteledsen. Likaså om ett annat barns förälder säger "aja baja" till sitt barn så tar han åt sig och blir helt förkrossad. Hemma är han framåt, nyfiken, busig, stojjig, högljudd osv.

      Jag var tydligen likadan själv när jag var liten så han har väl fått min personlighet i det fallet, men HUR kan jag göra för att stärka honom i dessa situationer så han inte behöver bli så berörd och ledsen? Ska jag bara ta det med ro, att det "lossnar" med utvecklingen? 
     
    Som spädbarn var han en väldigt(!) nöjd kille och det var sällan han grät eller var allmänt kinkig. Det gjorde väl att vi inte bar runt på honom i samma utsträckning som man skulle ha gjort om han varit kinkig av sig (tex i sjal eller dyl)och nu blir jag nojjig över att det kan ha bidragit till att göra honom otrygg i nya situationer.   :(

  • Svar på tråden 11 månaders känslig inför andra barn
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Sluta omedelbart med din nojjighet, den hjälper varken dig eller din son och framförallt finns det inget fog för den.
    Det din lilla 1-åring håller på med är att utveckla sin empatiska förmåga, dvs sin medkänsla för andra. Han förstår vad de känner och när de blir ledsna, gråter han. Detta är en viktig förmåga och så sakta kommer han att kunna skilja ut vems känslor det egentligen handlar om.
    Den känslomässiga utvecklingen hos barn är mycket central och bidrar i vuxen ålder till att barnet blir en välintegrerad person om han i lugn och ro får gå igenom de utvecklingsfaser som bygger upp en god självkänsla.
    Så lycka till med din lille son!
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden 11 månaders känslig inför andra barn