• Anonym (G)

Hur känns kateter för urin?

Hur känns det att få kateter, att ha den inne, att ta ut den och efteråt?

Jag är livrädd för att få det och vill veta så mycket som möjligt om det, eftersom det troligtvis kommer att bli kejsarsnitt och därmed kateter för min del när den här bebisen ska komma.

• Svar på tråden Hur känns kateter för urin?
  • Blaha

Vissa gånger har jag känt en svag ilning i urinröret när de satt in katetern, i en millisekund typ. De flesta gånger har jag inte känt nåt alls.

Den märks då inte på mig att den sitter i.

• Elli47

Jag tycker kateter är vidrigt, jag är kissnödig hela tiden och det svider, usch gillar inte det alls. :(

• Anonym

Jag känner inte katetern alls när den väl sitter i, känner mig inte kissnödig eller så heller. Däremot är den i vägen när jag är uppe och går.

• Anonym

De satte in den tre gånger på mig. Kände inget alls. :)

• Anonym

Den var obehaglig, sved och kändes som man skulle kissa på sig när som helst.
    Ännu ett halft år efter förlossningen kunde det svida till ibland

Men det är ju inte livsfarligt!!
    Det känns ju inte kul just då men man glömmer det nog rätt snabbt med en nyfödd i famnen

• lmcl

Jag trodde det skulle kännas som urinvägsinfektion, men jag kände det inte alls. En positiv överraskning, trots allt...

• Anna74a

Jag kände inte av det alls, väldigt bekvämt när man inte orkar springa på toaletten.
    Kände mig aldrig kissnödig och hade inga problem efter heller.

• Klycka

Alla hade skrämt upp mig massor om det där med katetern inför mitt snitt och jag va livrädd. Men kände inget alls faktiskt, en MYCKET positiv överaskning :)

• Nano07

Kändes ingenting att sätta i (har haft det vi både förlossningarna, sista blev akutsnitt). Blev aldrig kissnödig heller eller så, mycket bekvämt så länge man låg i sängen :D

Minns att när jag tog ut den andra gången så kändes det lite men det gjorde absolut inte ont. Kan hålla med som andra sagt att just efter snitt så är det väldigt skönt att slippa gå på toa iaf de första timmarna. Jag tog ut min ca 18 h efter snittet just för att verkligen ville upp och röra på mig och det kan vara lite bökigt med kateter :)

• plastkotte

Jag kände inget! Visste inte ens att jag hade den om jag ska vara ärlig förrens några timmar efter förlossningen var över. Men jag hade så ont av alla andra komplikationer så det kan nog ha bidragit. Kände inget när dom tog bort den heller.

Svar på tråden Hur känns kateter för urin?