• Anonym (G)

Hur känns kateter för urin?

Hur känns det att få kateter, att ha den inne, att ta ut den och efteråt?

Jag är livrädd för att få det och vill veta så mycket som möjligt om det, eftersom det troligtvis kommer att bli kejsarsnitt och därmed kateter för min del när den här bebisen ska komma.

• Svar på tråden Hur känns kateter för urin?
  • Den vita staden

Kände inte av den alls när jag var tvungen att ha en för att jag inte kunde resa mig upp.
    Gjorde inte ont varken när de satte in den eller tog ut den heller.

EVERY SAINT HAS A PAST, AND EVERY SINNER HAS A FUTURE
  • Anonym

Du kan alltid be dom sätta den efter att du fått spinalbedövningen. Då känner du inte ett dugg. Mig frågade dom innan om jag ville få den innan (uppe på avdelningen), eller efter att de satt spinalbedövningen nere på operation. Att dra den kändes inget alls.

• Jisa

Jag kände den inte alls. Det ilade till när de drog ut den, thats it.

• Takex

Den känns inte alls. Det kan ila till en snabb sekund när dom sätter in den men det är inte smärtsamt. Jag hann knappt med när dom tog ut den båda gångerna.

Det svider lite sen när man kissar efter att man haft den men det känner man inte först med all smärtstillande man får men inget svider värre än man känt förut i sitt liv, lite smått mini obehag. Inget som kommer få dig att inte våga kissa.

Det låter som att du inte snittats förut så tro mig, snittet kommer ta bort all fokus från katetern, man är så inställd på att kunna hå, resa sig, vända sig, försöka att få lite tid ned sitt älskade barn.

• Aur0ra

Mindre bekvämt å sätta in den (be om lustgas, funkade skitbra för mej)

men jävligt bekvämt när den väl sitter! bekvämt å ligga i sängen å "kissa" ;P

• Ronja 551

Om du ska få snitt kan de sätta den efter du fått bedövningen = du känner inget. Jag kände aldrig att jag hade den o ta ut den gjorde inte ont. Det var lite obehagligt men gick fort och bra försök att inte oroa dig, de kommer gå fint!

• Anonym

Obehagligt när den ska införas först men sen vänjer man sig.

• Pycke

Kändes ingenting varken att sätta in, ta ut eller att ha den i. Dock var den ivägen när man var uppe och gick och det kändes lite konstigt när man skulle kissa första gången efter att ha haft den. :)

Lycka till och grattis till bebisen! 

• IsabellaP

Ilade lite men annars inget. Morgonen efter snittet kom jag på varför jag inte blivit kissnödig än...hade glömt bort att jag hade katetern :)
    Försök slappna av (lättare sagt än gjort, men försök)

• Majken03

Jag har alltid trott det gjorde jätteont att både sätta in den och ta ut den. Min förlossning slutade med akut snitt och jag kände inte ens när de satte in den. De hade tidigare tömt blåsan på mig och det kände jag inte heller. Dagen efter snittet kände jag lite obehag då påsen var helt full, men så fort den tömdes kändes inget. När de drog ut den kände jag inget heller. Så jag hade verkligen oroat mig helt i onödan.

• Anonym (G)

Tack så mycket för era svar!

Takex -  Det kan jag tänka mig. Men allt annat som har med snittet att göra finns det tonvis med historier och information om. Allt från bedövningen till veckorna efteråt, vård av såret, eventuella komplikationer osv. Men just katetern är det svårt att hitta information om.

• IsabellaP
    Anonym (G) skrev 2012-10-27 23:05:39 följande:
    Tack så mycket för era svar!

Takex -  Det kan jag tänka mig. Men allt annat som har med snittet att göra finns det tonvis med historier och information om. Allt från bedövningen till veckorna efteråt, vård av såret, eventuella komplikationer osv. Men just katetern är det svårt att hitta information om.
    Efter att ha pratat med narkosläkaren så var jag mest orolig för katetern... Och det hade jag verkligen inte behövt vara. Jag föreställde mig att allt skulle vara mycket värre, så det kanske var därför upplevelsen blev så bra. 
    Kan tillägga att jag inte gillar nålar heller... Och på mig så satte de en i ena handen och en annan i armen (båda skulle vara i armarna men sköterskan satte fel så jag fick världens blåmärke istället där).

Men allting gick mycket bättre än vad jag trodde! Och resultatet var helt klart värt allt Glad 
  • Bling1975

Jag fick inte välja att få den efter bedövningen då det bara gjordes på avdelningen och inte i op-salen. hade visst något med hygien att göra. Jag tycker det gör sjukt ont att sätta den men så är jag väldigt väldigt känslig i hela det området, det är ju också väldigt snabbt gjort. När den väl sitter på plats är det inga problem alls.

• Bevabus

Jag har opererats en gång och de satte en kateter på mig när jag var sövd, så jag märkte inget av det. Men jag minns när jag vaknade och de tog ut den. Gick jättesnabbt och kändes inte ett dugg. Sköterskan bara lyfte på täcket, utan att avslöja för mkt och drog ut den. Jag hade inte ens fattat att jag hade nånting sånt där nere...

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym

Känns ingenting, möjligen lite kallt när den sätts in (men det beror ju på temperaturen), och när den tas ut känns det inte värre än en flytning. Var inte orolig över det. Det är det minsta problemet. Själv bad jag om kateter och var tacksam över att få det.

• Dang it

Blev opererad efter tredje pojkens födsel. Och när jag vaknade hade jag en kateter. Kändes inte det minsta. Jag var livrädd när de skulle ta ut den, men det kändes inte alls. Och inte heller efteråt.

Svar på tråden Hur känns kateter för urin?