• Scratchy

Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.

När jag skriver nästan vad ni vill så syftar jag mest på att jag inte tänker lösa era tankenötter eller hjälpa er att fuska på IQ-test eller matteläxor. Poängen med tråden är mer att jag märkt att många har frågor om hur det är att vara... eh... mentally awkward.

(IQ-skalan bygger på standardavvikelse, och med tanke på bristen på empiri så är 170 bara en hypotetisk siffra som egentligen inte kan bevisas. Så behöver ni inte kommentera på det.)

• Svar på tråden Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.
  • Paradigm

Jovisst, högt IQ i industraliserade länder där man lägger stor vikt på den kognitiva förmågan, men frågan är om IQ testen går att tillämpa som ett universiellt mått på intelligens. Jag är skeptisk.

• FruNaftra

Upplever dina vänner dig som empatisk?

Jag har en vän som är intelligent och skryter gärna om det. Har dock ingen aning om hur hög iq han har. Det vet han nog inte ens själv. Tyvärr saknar han en social fingertoppskänsla. När en vän till mig plötslig dog och jag sörjde så kunde han inte hantera det alls utan gå in på detaljer som var totalt oviktiga i sammanhanget. Grejen var att han försökte trösta men han gjorde det på helt fel sätt. Känner du igen detta hos dig?

• Zissou

Man kan faktiskt mäta så hög IQ.”

Nej, man kan inte mäta så hög IQ på ett tillförlitligt sätt (jag pratar om IQ-test för vuxna nu). Det finns inget standardiserat test som med tillförlitlighet kan mäta över ungefär 135-140, och definitivt inte över tre standardavvikelser. Taket på WAIS är dessutom 155. Därför är det trams att påstå att man har en IQ på 170.

Däremot kan man diskutera reliabiliteten i hur man kommit fram till standardavvikelsen som gett skalan.”

Är du säker på att du verkligen vet vad du pratar om nu?

”Nu kan jag ha tolkat dig fel, men det verkar som att du med texten jag kopierade in försöker bevisa ett resonemang.”

Då har du tolkat fel. Jag försökte inte bevisa något. Möjligen förklara.

Antag att en person med en hög IQ förstår att ett påstående om 170 i IQ är trams.

Person A påstår sig ha en superhög IQ, låt säga 170 (som är icke-mätbar-hög).

Person B har en hög (eller kanske till och med en icke-mätbar-hög) IQ.

Person B drar slutsatsen att A ljuger (eller är omedveten om sitt fel).

Dessutom inser person B följande:

Om person A hade haft en hög IQ så hade A förstått att påståendet skulle ha avslöjats som en lögn av en person X med en hög IQ.

Person B drar därför slutsatsen att A förmodligen inte ens har en hög IQ.

Du nämnde Stephen Hawking som ett exempel på att man kan framstå som dum av att försöka att överdriva sin intelligens. Vad gjorde han för dundermiss? Vad jag vet har Hawking dessutom aldrig nämnt någon IQ-siffra, men tror du att du är mer intelligent än Hawking?

Tror du på gud?

• Öppna och vädra

Glägje58: genomsnittlig begåvning är 100. Under 70 är lindrig utv-störning.

TS: vilka test gjorde du när din IQ mättes? Var jobbade psykologen? Har du fått någon skriftlig bedömning från psykologen?

• Velouria
    Pyl skrev 2012-10-26 23:55:56 följande:
    Har du lätt för att lära då? Jag tycker det är synd att du inte hittat någon nytta för din höga IQ... Det är ju som en unik talang! Om du lär dig fort, kan du hinna med massor av utbildningar medan du jobbar! Du kanske kan lära dig massor av språk och bo runt i världen? Prenumerera på vetenskapstidningar och faktiskt läsa dem? Till exempel...

Du anar inte hur många öppna dörrar du just försökte sparka in
    Jag tog nummer 3000
  • Scratchy
    Estimable skrev 2012-10-27 04:42:13 följande:
    Jag fick uppfattningen av att du kanske var INFP när jag läste dina svar och blev nyfiken. INFP beskrivs ju ofta som kreativa, intelligenta, lugna, annorlunda tänkande, personkännare etc. Du beskrev en dragning till människor och vill inte att din självbild ska påverkas av att du vet att du har högt IQ och väljer att inte berätta det för människor omkring dig. Du har inget behov av att "vinna" över folk och bevisa saker verkar det som. "Det jag vill på jobbet och i mina personliga relationer är att de ser mig som en empatisk person som är engagerad i att hjälpa människor." Ganska INFP-igt tankesätt! :)

Jag är också INFP, vet inte någon siffra på mitt IQ eller vad man testar det dock.

En annan sak jag tänkt att lägga ihop med INFP är ADD, har just börjat läsa om det.
    Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av människor som kan sikta rätt på personlighetsbokstäver (eller hur man nu uttrycker det). Jag har en kompis som kan prata med en person bara några minuter om ditten och datten och komma på vilka bokstäver den har. Och det brukar stämma.

Att testa sitt IQ är varken roligt eller givande. På www.mensa.se finns ett provtest man kan göra för att se åt vilket håll det lutar. Däremot är det inte speciellt tillförlitligt, går bara upp till 126 och rättas dessutom inte av en psykolog. Men man kan se åt vilket håll det lutar i alla fall. Sen, som jag sagt innan så tror jag inte att något över 130 är av betydelse egentligen.

Med ADD, menar du Attention Deficit Disorder då? I så fall tycker jag att det låter jättespännande, speciellt eftersom vi har autister i släkten och att de forskare som gav mig 170 på papper just forskar om neurologiska avvikelser. Skulle vara kul att höra mer om. 
  • Scratchy
    Glädje58 skrev 2012-10-27 04:59:07 följande:
    Vad är genomsnittsIQ?

Jag fick ESFP i testet
    Vad blir man då?
  • Scratchy
    Anonym skrev 2012-10-27 05:33:29 följande:
    Finns ju olika skalor har jag förstått där Mensa har inträdeskrav på 130. Är de 170 du nämnde på samma skala?

Du skrev att du är lite "socially awkward" - har du kollat något på Marshall Rosenbergs teorier (länk via svenska sidorna)? Detta var mer en retorisk fråga, som inte behöver besvaras men jag gissar att du kan tycka att det är intressant.
    Som jag sa så lägger jag inte så mycket vikt vid vad jag har för exakt IQ, och jag håller med Zissous påstående om att allt över 140 egentligen är hypotetiskt på gränsen till löjligt, precis som jag skrev i TS även om jag inte preciserade en siffra på var jag tycker att det blir löjligt. Därför så tycker jag inte att det spelar någon roll vilken skala det är eftersom jag ändå inte tar 170 på så stort allvar. Men om det är intressant kan jag försöka hitta forskningen på det.

JAAAAA, Marshall B. Rosenberg är min stora idol. Jag har gått kurser i NVC och läst hans böcker. Även läst något av Liv Larsson på svenska. Fantastiskt bra. Har hjälpt mig mycket faktiskt för jag brukade trampa i klaveret till höger och vänster. Now, not that much...  
  • Velouria
    Zissou skrev 2012-10-27 02:00:03 följande:

”Matematik hatade jag så mycket att jag drömde mardrömmar om det, men jag hade lätt för det.”

Varför hatade du matematik? Dessutom låter det ganska extremt med mardrömmar om matematik, speciellt med tanke på att du påstår att du hade lätt för det.

---

”Men för att svara på din fråga, så tror jag personligen att det blev något fel på min hjärna tidigt i utvecklingen.”

Det låter jobbigt att ha en hjärna det är fel på. Får du något stöd från samhället?

---

”När man tittar bland sysslingar så är det flera som läser kvantfysik på universitetsnivå redan på högstadiet, så kanske är det genetiskt.”

Att läsa kvantfysik på universitetsnivå i högstadiet vore högst anmärkningsvärt (jag utgår från att du menar läsa (och klara av) kurser i kvantfysik och inte bara att bläddra i och låtsas att läsa kvantfysikkursböcker eller att bara läsa populärvetenskapliga kvantfysikböcker). På civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik stöter man inte på kvantfysik förrän under årskurs 2, och den första riktiga kursen i ämnet läser man inte förrän i årskurs 3. Det vore sensationellt med flera släktingar som läser detta under högstadiet.

---

”Intressant fråga. Jag jobbar ju som egenföretagare, och har utvecklat egna analysmetoder för företag. Och det är ingen som förstår vad jag håller på med.”

Det låter som en besvärlig situation. Jag antar att det inte går så bra för företaget om ingen förstår vad du håller på med.

---

”Men tänk på att matematik är egentligen bara till för att beskriva verkligheten.”

Matematiken är inte alls bara till för att beskriva verkligheten. Matematiken är mycket mer än så.

www.cut-the-knot.org/manifesto/beauty.shtml

---

”Har tre examina och pratar flera språk.”

Intressant. I vadå?

---

”Och det är därför jag inte blir med i mensa, för jag bygger inte min självbild på mitt IQ.”

Och ändå sitter du här och skapar en tråd där du påstår att du har 170 i IQ.

En person som har hyggligt hög IQ förstår att man inte kan mäta så hög IQ som 170, eller ens i närheten så hög. Således framstår inte en person med hyggligt hög IQ som smartare än vad den är om den påstår sig ha astronomiskt hög IQ. Resultatet blir det motsatta, åtminstone om motparten har hyggligt hög IQ.

Du skriver att du vet att den inte kan bevisas och att vi inte behöver kommentera siffran 170, men ändå skriver du: ”Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.”, varför skrev du inte ”jag har hög IQ....”?

Du skriver: ”Poängen med tråden är mer att jag märkt att många har frågor om hur det är att vara... eh... mentally awkward.”. Berätta gärna hur det är att vara mentalt - vad du nu menar med - awkward (klumpig, besvärlig, pinsam, obekväm, … ?). På vilket sätt är du det, och hur påverkar det ditt liv?

Man har kunnat mäta upp IQ som ligger på minst 200.
    Jag tog nummer 3000
  • Scratchy
    Anonym skrev 2012-10-27 05:36:24 följande:
    Du kan ha dem till att förbättra för andra människor, som t ex Hans Rosling med sina teorier.

Ang. Labero så får du inte avslöja för oss andra. Alternativt att du tränar in några trick själv.
    Jag funderar på det. Måste hitta min grej bara. Jag gillar ju inte matematik och då vet jag inte hur mycket nytta jag har av IQ just. När det gäller beteendevetenskap så sitter jag med munnen vidöppen när jag läser böcker av Marshall Rosenberg och Liv Larsson som vi nämnde nyss. Vet inte om de har hög IQ, men de slår mig på fingrarna när det gäller att förstå människor. Jag hittar nog min grej förr eller senare.

Jag ska inte avslöja något. 
Svar på tråden Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.