Zissou skrev 2012-10-27 02:00:03 följande:
”Matematik hatade jag så mycket att jag drömde mardrömmar om det, men jag hade lätt för det.”
Varför hatade du matematik? Dessutom låter det ganska extremt med mardrömmar om matematik, speciellt med tanke på att du påstår att du hade lätt för det.
---
”Men för att svara på din fråga, så tror jag personligen att det blev något fel på min hjärna tidigt i utvecklingen.”
Det låter jobbigt att ha en hjärna det är fel på. Får du något stöd från samhället?
---
”När man tittar bland sysslingar så är det flera som läser kvantfysik på universitetsnivå redan på högstadiet, så kanske är det genetiskt.”
Att läsa kvantfysik på universitetsnivå i högstadiet vore högst anmärkningsvärt (jag utgår från att du menar läsa (och klara av) kurser i kvantfysik och inte bara att bläddra i och låtsas att läsa kvantfysikkursböcker eller att bara läsa populärvetenskapliga kvantfysikböcker). På civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik stöter man inte på kvantfysik förrän under årskurs 2, och den första riktiga kursen i ämnet läser man inte förrän i årskurs 3. Det vore sensationellt med flera släktingar som läser detta under högstadiet.
---
”Intressant fråga. Jag jobbar ju som egenföretagare, och har utvecklat egna analysmetoder för företag. Och det är ingen som förstår vad jag håller på med.”
Det låter som en besvärlig situation. Jag antar att det inte går så bra för företaget om ingen förstår vad du håller på med.
---
”Men tänk på att matematik är egentligen bara till för att beskriva verkligheten.”
Matematiken är inte alls bara till för att beskriva verkligheten. Matematiken är mycket mer än så.
www.cut-the-knot.org/manifesto/beauty.shtml
---
”Har tre examina och pratar flera språk.”
Intressant. I vadå?
---
”Och det är därför jag inte blir med i mensa, för jag bygger inte min självbild på mitt IQ.”
Och ändå sitter du här och skapar en tråd där du påstår att du har 170 i IQ.
En person som har hyggligt hög IQ förstår att man inte kan mäta så hög IQ som 170, eller ens i närheten så hög. Således framstår inte en person med hyggligt hög IQ som smartare än vad den är om den påstår sig ha astronomiskt hög IQ. Resultatet blir det motsatta, åtminstone om motparten har hyggligt hög IQ.
Du skriver att du vet att den inte kan bevisas och att vi inte behöver kommentera siffran 170, men ändå skriver du: ”Jag har 170 i IQ. Fråga (nästan) vad du vill.”, varför skrev du inte ”jag har hög IQ....”?
Du skriver: ”Poängen med tråden är mer att jag märkt att många har frågor om hur det är att vara... eh... mentally awkward.”. Berätta gärna hur det är att vara mentalt - vad du nu menar med - awkward (klumpig, besvärlig, pinsam, obekväm, … ?). På vilket sätt är du det, och hur påverkar det ditt liv?