2 ggr har vi fått höra allergi reaktion mot ??
Lång historia kort, eller kortare iafl.
Det finns olika sorters allergier på både min sida och sambons sida, jag har astma och pollenallergi. Sambon tål inte kåvipenin och jag är oxå läkemedels överkänslig.
När våran yngsta dotter var några veckor fick hon flytande ventolin, inom någon minut hade hennes ena ansiktshalva fått ett knallrött svullet utslag. Efter 5 minuter så är ögat igensvullet och ansikthalvan här svullnat upp till det dubbla och hon började bli lealös och chippade efter luft samtidigt som hon blir blå. 20 minuter senare står ambulans personal i hallen och nu är hon omtöcknad och svullnade börjar sakta men säkert ge med sig, inne på sjukhuset så konstaterar läkaren att adrenalinen vi fick i ambulansen har gjort susen men hon är fortfarande svulleni munnen och svaljet så vi fick stanna. denna läkare konstaterade att allergisk chock mott den konsentrerade medicinen hon fick. Dagen efter så säger läkare 2 att det är så ovanligt att han inte trodde på den teorin utan att det måste vara konserveringsmedel hon inte tålde, vi har aldrig get henne den medicinen igen efter det.
Nu här om veckan så karvade jag och dom 2 äldrer barnen pumpa d.v.s barnen gröpte ur kärnhuset, 15 minuter senare ser jag att den äldsta börjar klia sig i ansikte och på kroppen så jag satte bägge direkt i badet och tvättade av dom. Några timmar senare sitter sambon med henne på akuten då hon har stora svulla kliande nässelutslag från topp till tå, hon fick tavegyl och betapred och föklaringen vi fick var åter igen att pumpa kärnor är ovanlig att inte tåla så det var med säkerhet besprutningsmedlet på pumpan.
Hur vanligt är det att vara allergisk mot konserveringsmedel som spädbarn som helammas? Borde inte min dotter få utslag av all besprutning som finns på alla andra frukter?
Känner någon igen detta eller vet mer om allergier av detta slag?