• Anonym

Dricker energidricka dagligen fast jag ammar

Jag mår så jävla dåligt! Jag är kraftigt beroende av energidricka, kan verkligen inte sluta och vet inte vad jag skall göra. Jag var beroende innan jag blev gravid, då slutade jag, sen började jag att dricka det igen efter förlossningen och mitt barn är nu snart fem månader och jag har druckit minst en om dagen i ca tre månader... dricker oftast det när barnet har somnat på kvällen för då äter han inte på ca fem-sex timmar och tänker att det hinner gå ur min kropp tills dess innan jag ska amma honom!? Men vill ändå sluta... läste nyligen igen i aftonbladet att någon ung tjej dött av att ha druckit två stora energidrycker under 24 timmar, visst hon hade någon ärftlig sjukdom som försvagar blodkärlen men har ju hört om fler fall där det varit helt friska människor som dött :/ Är rädd att mitt barn kommer att dö om jag fortsätter. Dricker dock aldrig red bull men tror inte direkt att de andra är så mycket bättre :/ Varje gång jag försöker sluta så blir jag på dåligt humör, svag, trött, yr och får extrem huvudvärk så jag tänker alltid "idag dricker jag en sista, imorgon slutar jag", sen blir det samma visa igen. Jag mår sjukt dåligt av det här. Hur i hela fridens namn ska jag bli av med detta beroendet!? Tänk om barnet mitt tar skada av det här!? :(

• Svar på tråden Dricker energidricka dagligen fast jag ammar
  • OLilly

Det är ju inte alls nyttigt för vare sig dig eller barnet men framför allt barnet kan reagera starkare. En del barn kan bli oroliga och illa till mods. Sen är det olika för alla bebisar hur mycket de reagerar. 

Eftersom det är koffein i energidrycker så är det antagligen det du får abstinens för och då undrar jag om du dricker kaffe? 

• Anonym
    OLilly skrev 2012-10-26 22:02:30 följande:
    Det är ju inte alls nyttigt för vare sig dig eller barnet men framför allt barnet kan reagera starkare. En del barn kan bli oroliga och illa till mods. Sen är det olika för alla bebisar hur mycket de reagerar. 

Eftersom det är koffein i energidrycker så är det antagligen det du får abstinens för och då undrar jag om du dricker kaffe? 
    Jag har inte märkt att mitt barn skulle ha reagerat överhuvudtaget, men tänker att han kan skadas ändå alltså typ få hjärtfel eller något. Det är det som jag oroar mig över. :(
    Nej, dricker inte kaffe, vadådå? 
  • OLilly

Det är ju så mycket annat kraffs i drycken som jag inte alls vet hur det påverkar barnet men om inte mycket så har det väl i alla fall en liten påverkan, skulle jag tro. Koffeinet bör du dra ner på ordentligt så egentligen skulle du kanske pröva dricka något annat med koffein i, tex pulverkaffe. Det ska ha mindre koffein än vanligt kaffe. Sen efter ett par dagar så dricker du té som har ännu mindre koffein. Ja på så sätt så trappar du ner på koffeinintaget.

• OLilly

Koffein är ett centralstimulerande medel som gör hjärtrytm och ämnesomsättning snabbare och gör att du känner dig piggare. Det kan påverka bebisen i magen på samma sätt, så du kan märka att den verkar mer rastlös när du druckit kaffe.

Mängder av kaffe är inte nyttigt för ditt ofödda barn, men en eller ett par koppar om dagen är inte skadligt. Det har ungefär samma effekt som att springa efter bussen, vilket också ökar hjärtrytm och metabolism tillfälligt

Koffein är inte i egentlig mening beroendeframkallande, men dess effekt på kroppen gör att du efter en kort tid kan känna att du behöver det för att orka med dagen. Större mängder koffein är också urindrivande, vilket innebär att du kissar mer.

Stora mängder koffein i kroppen kan också hålla dig vaken på natten och ge huvudvärk efter att det brutits ned.

Om du vill dricka te och kaffe är det bäst att göra det mellan måltider, därför att de innehåller substanser som gör det svårare att absorbera järn från vegetabiliska källor

• Anonym

Okej.. men jag är inte gravid. Mitt barn är snart fem månader. Jag avskyr smaken av kaffe, så vet inte om det går.. men te däremot kan jag ju testa. 

• OLilly

Oj nu blev det knas.. Kopierade info från Babycenter. Nej du är ju inte gravid såklart ;)
    Det var det här jag skulle kopierat. Här har du lite nyttig info.  
    Går koffein från det jag äter eller dricker över i bröstmjölken? Är det skadligt för mitt barn?

Koffein förs över i ditt blodomlopp och en del av det du äter och dricker går även över till ditt barn via bröstmjölken En liten del av allt det du äter och drycker går över i din bröstmjölk.
    Är koffein skadligt för bebisen?
    Man har gjort massor av forskning i hur bebisar påverkas av koffein. Slutsatsen hittills är att en del av det koffein du intar går över i mjölken, men att det inte verkar ha någon större effekt på ditt barn

Om du drack 5-6 koppar kaffe om dagen, skulle det knappt påverka ditt barn. När man mätte mängden koffein i saliv eller urin från barn vars mammor drack så mycket kaffe, fann man att den mätbara mängden var antingen mycket låg eller obefintlig 

En del mammor säger däremot att deras bebisar tycks vara mer irritabla och rastlösa efter att de själva druckit mycket kaffe. Om du själv tycker dig ha märkt detta, kan du kanske pröva att skära ner på mängden du dricker och se vad det har för effekt. Kom ihåg att det finns koffein även i te, coladrycker och s k energidrycker.
  • OLilly

Ja visst, té har har ju en massa goda smaker med och har betydligt mindre koffein.

• Muffins i magen

Du har ju ett beroende som du måste bli av med och det är inte enkelt men det går!
    För det första behöver du byta ut din vana mot en annan vana, en stor kopp te är en god idé. För det andra vore det bra om du kunde börja när du känner att du har tid och ork att ta sig igenom abstinensen, tex under en ledig helg utan planerade aktiviteter då du inte behöver vara alert. Abstinensen kommer att minska för varje dag och du fixar det galant!

Svar på tråden Dricker energidricka dagligen fast jag ammar