• Callina

Ni i lgh: Någon som räknat på hur mycket ni sparar med att gå till tvättstugan?

Är intresserad av om någon i praktiken har slutat använda tvättmaskinen i lägenheten och i stället gått till tvättstugan enbart och hur mycket ni sparat på det?

• Svar på tråden Ni i lgh: Någon som räknat på hur mycket ni sparar med att gå till tvättstugan?
  • Pjåsk

Nja, men vår tvättmaskin var trasig ett tag och innan vi köpte ny fick vi till tvättstugan.. Sparade kanske 100kr i månaden

• Callina

Tack för svaret. Ska väl testa och räkna lite, behöver spara pengar men det är ju jobb också beroende på hur långt man har till tvättstugan osv.

• Lilje

Här finns ingen tvättmaskin i lägenheten, så det är tvättstuga som gäller, och jag har aldrig haft så låga elkostnader.  Dock är det här enda stället jag bott inom Sverige, så det är svårt att jämföra summor.

• lightfish

Jag tycker det är värt varenda krona att kunna tvätta när det passar mig och inte när det eventuellt finns en tid om en vecka eller två (jo då, det har hänt) eller att komma ner 5 minuter efter tiden börjat bara för att få se att någon annan står och slänger in tvätt (jag kan fortsätta i all oändlighet )

• vännen
    Kostnaden för en 60 °C tvätt är cirka 3:30 kr varav elkostnaden är 1,30 kr, tvättmedel 1,20 kr och vatten cirka 0,80 kr. Du spar alltså el o vattenkostnaden ca 2.10 kr/tvätt. Tvättar du fyra maskiner i veckan blir det ca 440 kr/år som du sparar. Inga stora pengar.
  • Åsa

Inte räknat på saken. Föredrar dock oavsett att kunna tvätta tio-tolv sjukilosmaskiner på en knapp timma vardera, om det nu är vad som behövs på mitt tvättpass och att få allt torrt framför på att hålla på och slabba med slöa tröskverk uppe i lägenheten var och varannan dag. Får hysteriskt sammanbrott varenda gång jag tvingas tvätta hos min mamma, ett par timmar (jo, så lång tid tar den) för en sextiograders med förtvätt och sedan några dagar för att torka om inte vädret är på humör (varken torkskåp eller tumlare). Men vi har hyfsat välskött tvättstuga trots enstaka irritationsmoment (ojdå, kunde man ta UT tvättfacket och SKÖLJA BORT sköljmedelsresterna???); hade vi bott på ett ställe med mycket strul hade jag kanske tyckt annorlunda.  

• Åsa

I en närliggande bostadsrättsförening har de infört självkostnadspris i tvättstugorna; tror de tar 15 spänn per maskin.

• kos

tja där jag bor så var det en del som tvättade till resturanger så det var sällan tvättmaskiner lediga vilket ledde till att bostadsbolaget fick införa avgift och separata tvättkort så kostnaden är ungefär densamma men med egen tvättmaskin så styr tiden själv .man slipper även att få sin tvätt stulen eller att någon kom dit och slängde ur tvätten och la in sin egen om man var lite sen tillbaka .

• MadHatter
    Åsa skrev 2012-11-26 22:52:02 följande:
    I en närliggande bostadsrättsförening har de infört självkostnadspris i tvättstugorna; tror de tar 15 spänn per maskin.

Hos oss kostar det 8 kr/ maskin
  • Emmelié89

Ungefär 100 spänn har vår elräkning gått upp sen vi skaffa tvättmaskin i lägenheten, då har vi en gammal tvättmaskin o tvättar åt sju pers.

• acacia

jag har inte räknat på det men traskar ner till tvättstugan ändå. Både för pengarna men också för att det spar tid. Torktumlaren hemma tar 2 timmar, den i tvättstugan tar 1. Även tvättmaskinen tar hälften så lång tid. Maskinen i tvättstugan "äter" dubbelt så mycket tvätt dessutom, så jag kan tvätta färre maskiner. Och så är det ju två maskiner som kör samtidigt - så allt som allt spar jag otroligt mycket tid på att tvätta där nere istället för hemma.

Svar på tråden Ni i lgh: Någon som räknat på hur mycket ni sparar med att gå till tvättstugan?