• Snövit81

Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)

Hej Moonstar88

Jag har börjat använda Prasteron och har lika lite information som du har, jag har försökt att ringa läkemedelsföretaget men resultatet vart negativt.

Saken är den att jag började använda Femasekvens först och hittade en annan läkare i stockholm som skrev ut Prasteron och Pergotime. Han sa att jag skulle börja med Prasteron omedelbart vilket jag gjorde, än har jag inte fått min mens, vet inte heller om när min mens kommer.. :( Tänkte att du och jag kunde växla ord här och kanske hjälpa varandra..:)

• Snövit81

Jag fick svar från läkemedelsföretaget..

Hej!

Här är information om ditt läkemedel:

Prasteron används vid primär (Mb Addison) och sekundär binjurebarksvikt (hypofyssvikt), och vid ersättningsbehandling hos kvinnor med brist på adrenokortikotropt hormon (ACTH).

Prasteron skall inte användas vid överkänslighet mot den aktiva substansen eller mot något hjälpämne eller vid känd, misstänkt eller tidigare cancersjukdom som bröstcancer, livmodercancer, äggstockscancer, prostatacancer.

Dosering
    Vanligen 1-2 kapslar (25-50 mg) som engångsdos på morgonen.
    Kapslarna bör sväljas hela.

Varningar och försiktighet
    Försiktighet vid högt kolesterol, hjärt-kärlsjukdom, nedsatt lever- och njurfunktion samt nedsatt glukostolerans.
    Patienter med något av följande sällsynta ärftliga tillstånd bör inte använda detta läkemedel: galaktosintolerans, total laktasbrist eller glukos-galaktos malabsorption.

Interaktioner
    Vid samtidig behandling med prasteron och antikoagulantia kan den koagulationshämmande effekten öka.
    Prasteron kan minska metabolismen av triazolam och därmed öka effekten och biverkningarna av triazolam.

Biverkningar
    Mild hirsutism med ökad behåring axillärt och genitalt liksom i ansiktet och på extrimiteterna är en vanlig biverkan. Andra androgena biverkningar som akne, follikuliter, röstfördjupning och alopeci kan förekomma, men är vanligen lindriga och övergående.

Prasteron (dehydroepiandrosteron, DHEA) är en steroid med svag androgen effekt som produceras i binjurarna. Det produceras även i små kvantiteter i testiklar och ovarier.

Androgenproduktionen från binjurarna minskar med stigande ålder hos både män och kvinnor och utgör vid 70 års ålder ca en femtedel av en 20-årings nivå.

Vänlig hälsning

Elisabet Emanuelson
    Leg. receptarie

APL
    Box 5071, 141 05 Kungens Kurva
    www.apl.se

• Snövit81

Visst är DEHA och Prasteron samma sak? Ursäkta min okunnighet, men allt detta är så nytt för mig..

• Snövit81

Hjälp mig snälla, varför har jg fortfarande inte fått min mens med Prasteron?? Jag har använt den nu i exakt en månad men har fortfarande inte fått blödning...... Vad ska jag göra?? Ska jag fortsätta med dom eller ska jag avbryta???????

• Snövit81

Jag har ringt nu och väntar på återkoppling.. Jag återkommer så snart jag vet något.. Tack för snabb återkoppling..:))))

• Snövit81

Moonstar jag ringde till min gyn som jag går till och han snackar om att det kan dröja upp till 4 månader för mensen att komma... .... 
    Jag fattar inte, förstår inte varför jag ens gick till denna läkare, jag fick reda¨på att jag inte kunde bli gravid av sjukhuset, men den här läkaren hade hjälpt andra och de fick barn.. 
    Jag åt tabletter som hette femasekvens och nu prasteron sen när mensen kommer så blir det pergotime, och idag när jag ringde han så säger han att jag måste gå på återbesök hos han på torsdag så han kan ge mig ytterligare tabletter så mensen kan komma igång.. 

Jag fattar inte längre vad jag ska göra..........................  

• Snövit81

Jag förstår dig också, kan inte vara lätt att förstå det jag skrev men jag känner bara att jag vill ge upp.. Denna läkare har sin klinik i Stockholm/ innerstan.. Eftersom frikortet gäller där så är det en gyn mottagning fast en privat sådan.. Det känns som om vart jag än vänder mig så hjälper det inte.. Första tiden grät jag otroligt mycket, jag tänkte att jag är 30 men har hunnit ikapp klimakteriet.. Har inte ens ett barn.. Och nu har jag problemet att jag äter en massa tabletter för att få igång mina ägg.. Jag har blivit skickat till Huddinge s, för äggdonation men det kan ta hur långt tid som helst sa dom.. Provrör funkar inte för att jag har inte tillräckligt stora ägg, vad mer kan jag göra???

• Snövit81

Moonstar/Lilian jag har fått mitt slutliga besked.. Jag kan inte bli gravid, inte ens pergotime kan tydligen hjälpa.. Jag grät hela vägen hem från läkaren.....
    Jag ska åka till utomlands i slutet av månaden för att göra äggdonation... Så med andra ord så är allt slut för mig..

• Snövit81

Tack tjejer för er varma omtanke.. Vi får se nu vad som händer..

Emmaoper det finns en på Vasagatan i Stockholm och en annan i Hötorget.. De båda skev ut pergotime till mig och prasteron men har ingen nytta nu..
    Säg till om du vill ha deras nummer..

• Snövit81

Nej vännen, det ska undersökas först, min man har redan hittat kliniker som han ska ringa till idag, privata), då kanske jag inte behöver dra utomlands.. Men har du barn?? Hur har du det? Vart bor du?

• Snövit81

Vi bor i Stockholm och är gifta sedan tre år tillbaka.. Vi båda har heltidsjobb.. Är runt 30 år.. Nej anledningen till att jag frågade vart du bodde var mer för att se om man kunde träffas och prata.. Kanske lättare och bekvämare.. Men mina problem är inte alls som dina.. Den läkaren jg hittade i stan var den som gav mig en massa förhoppningar.. Han sa typ att detta var inte problem, st;Göran har inte rätt alla gånger osv.. Han sa även att pergotime, prasteron och spruta skulle hjälpa.. Men så vart det inte alls när han såg min journal från sjukhuset.. Då vart det helt andra puckar.. Han sa typ " men oj detta är ju helt hopplöst.." Idiot.. Men nu ska jag i slutet av månaden åka utomlands och vara hos släktingar ett tag.. Behöver komma bort från allt.. Jag slutade med prasteron igår och har nu börjat på femasekvens igen.. Men vi får se vad vi gör och hur vi gör.. Det enda jag känner nu är att det är skitjobbigt...

Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)