• moonstar88

Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)

Hejsan alla:)! Tänkte att jag skulle försöka starta upp en tråd. Här skulle vi kunna diskutera om hur prasteron (dhea) förhoppningsvis ska hjälpa oss på traven för att bli gravid. Har kan vi diskutera fördelar/nackdelar vi upplever med medicinen. Biverkningar vi upplever med mera. Hoppas på att tråden kan hjälpa både mig och många andra då denna metod är ganska ny och relativt outforskad.

• Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)
  • moonstar88

Jag skulle då kunna börja. Jag har alldeles nyligen fått prasteron utskrivet av läkare på ivf klinijen i Falun. Detta på grund utav att antalet befruktade ägg borde varit bättre så därför provar vi nu detta. Eftersom detta verkar vara väldigt special så måste den blandas efter beställning och just nu väntar jag bara på ett sms från apoteket så jag vet att jag kan hämta dom. Jag ska ta 25mg 3 gånger dagligen i ca 3 månader och runt sista månaden börjar vi en nu stimulering.

• moonstar88

Puffar! Finns det inte några alls som använder sig utav denna metod som också kan dela med sig?

• moonstar88

Puff puff puff!!!
    Ingen alls???
    Hmm.... man kanske får anta att det nästan bara är jag då som är intresserad utav att veta hur prasteron kan påverka våra ägg..... 

• moonstar88

Puffar en gång till! Jag är förvånad om inte en enda person tar denna medicin just nu för framtida ivf.

• moonstar88
    Bambi2 skrev 2012-11-30 17:33:31 följande:
    Hej! Alla som äter Dhea verkar hålla till i en tråd som heter "Tips om Dhea". (Vet inte hur man länkar men skriv in dhea i sökfältet så borde det komma upp) Där finns det mycket info, fr.a. om man börjar läsa igenom alla kommentarer sedan trådstarten ;) Lycka till!

Jag har kollat in den tråden innan och som du säger så finns det mycket info där, jag har även ställt några frågor till dom som är med och skriver där. Jag får dock den känslan att många i den tråden just nu inte tar prasteron (DHEA) eller snart ska genomgå IVF. Så därför tänkte jag starta denna tråd så vi som håller på just nu kan hjälpa varandra på vägen. Tack så mycket för tipset ändå:). Vill ju även kunna gämföra med andra före och efter prasteron. Hoppas ni förstår mig rätt.
  • moonstar88
    Lillstoran skrev 2012-12-13 06:57:49 följande:
    Falukliniken är mig veterligen den enda klinik som skriver ut DHEA om du gör IVF. Det heter då Prasteron.

Joo jag vet ju det:). Har själv fått der utskrivet därifrån (läs ovan). Har ätit det i drygt 1 månad nu.
  • moonstar88
    Aria skrev 2012-12-29 16:30:23 följande:
    vad är det för något...berätta det ni vet

Menar du om biverkningar så blev jag de första veckorna väldigt pigg men det försvan efter tre veckor ungefär. Sen blir jag mer uppsvälld innan mens än innan.

Snövit: min mens kom till och med två dagar tidigare än innan.

Jag har ätit prasteron i ca två månader nu och ska i början på februari börja på med sprayen och senare menopur:). Så snart är vi i gång igen!

Jag känner mig faktiskt väldigt possitiv inför detta dörsök:)!
  • moonstar88
    Aria skrev 2012-12-29 20:26:34 följande:
    nej jag menar varför får man det? alltså från första början vad är syftet

Jahaa du menar så:). Anledningen till att man kan få det utskrivet av läkare är för de personer som äggena är i lite sämmre skick och behöver boostas upp. Som till exempel för mig som har fått ut ganska bra antal med ägg, första gången 4 st och andra gången 18(!) men tyvärr inte så många som blivit befruktade och/eller utvecklats som de ska. Dock så är majoriteten som jag förstått det ca 35+ på de kvinnor som äter det. Och det är Falun som jag går hoss som har skrivit ut det till mig trotts min ringa ålder (24 år). Det var jag som frågade dem om prasteron kunde vara ett allternativ för mig och de tyckte att jag kunde få prova det genom denna vehandlingen för att se om det blev någon förbättring:). Hoppas hoppas!!!
  • moonstar88
    Lillstoran skrev 2012-12-30 10:09:09 följande:
    Det stämmer som du säger! Med din ringa ålder är dina chanser utomordentligt goda att lyckas ändå. Man bör ta ett DHEA prov, testeron med mera innan man startar. Men det har Falun säkerligen koll på om de skrivit ut.

Joo men eftersom det bara blev ett ägg första gången och två halv bra andra gången av 18 ägg är det enligt läkarna något problem med mina ägg också. Falun sa att det inte behöver ta något blodprov utan vi testar praseron denna gång för att se om det blir någon positiv ändring:).
Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)