• ebbaolivia

Gravid två veckor efter abort?

Hejsan!

Jag har en fundering som rör graviditetshormoner och luriga graviditetstest. Den 9 oktober (18 dagar sen) gjorde jag en medicinsk abort på sjukhus. Direkt efteråt gjorde jag ett vaginalt ultraljud som bekräftade att jag inte längre var gravid. Efter aborten blödde jag i cirka en vecka, och hade sedan flytningar några dagar efter. 

De senaste 8 dagarna har jag gjort tre graviditetstest (ja, jag vet, låter lite nojjig/ivrig/spänd) och de har visat olika resultat. Mitt första var positivt, vilket inte är så konstigt eftersom det där hcg-hormonet finns kvar i kroppen en tid efter aborten. NU TILL DET KONSTIGA!

Det andra testet som jag tog för fem dagar sedan var negativt, och idag när jag gjorde ett till test var det positivt. 

Vad kan det betyda? 

Kanske ingenting alls. Men huvudet är ju bra på att fantisera vilt.

Tacksam för respons!! 

• Svar på tråden Gravid två veckor efter abort?
  • ebbaolivia

Ja, eller? Känns lite för otroligt.... Jag har hört att det tar några dagar eller upp till en vecka innan det går att läsa en graviditet utifrån ett test. 

Hm, men då har du säkert ägglossning alltså? Kroppen kanske repar sig snabbare efter ett naturligt missfall än ett   framtvingat (abort).

• ebbaolivia
    Finis skrev 2012-10-27 13:43:59 följande:
    Får man fråga varför du gjorde abort om ni försöker bli gravida men ändå kör ned avbrutet?
    Beslutet att göra en abort togs inte i ett helt ja, friskt/nyktert tillstånd, eller vad man ska kalla det. Var vid tillfället sjuk och behandlades för en annan sjukdom som jag tillfrisknat från.

Anledningen till att vi haft avbrutet samlag är för att vi har varit osäkra på om sperman kan orsaka en infektion (iom att man får en sår i livmodern efter en abort). På vårdguiden kunde de inte ge nåt bra svar... 
  • lindalinaa

Varför använder ni inte kondom för att undviks att någonting från killen hamnar i dig, trots avbrutet så händer de ju faktiskt...
    Sen undrar ja varför man har sex så tidigt efter en abort då man ska vänta ca tre veckor innan man har samlag igen?

• ebbaolivia
    lindalinaa skrev 2012-10-27 14:00:45 följande:
    Varför använder ni inte kondom för att undviks att någonting från killen hamnar i dig, trots avbrutet så händer de ju faktiskt...
    Sen undrar ja varför man har sex så tidigt efter en abort då man ska vänta ca tre veckor innan man har samlag igen?
    Din första fråga finns det ett svar på längre upp. 

Svaret på din andra: För att vi vill det. Och för att bm på sjukhuset sa "om ni vill ha sex månaden efter aborten bör ni använda kondom". Hon förklarade dock aldrig varför, så vi tog för givet att det var för att en graviditet inte skulle uppstå igen. Att en infektion kan uppstå fick jag läsa mig till på egen hand.
  • Queenie70
    ebbaolivia skrev 2012-10-27 13:13:28 följande:
    Ja, precis. Glömde lägga till det, hehe. Jag har haft avbrutet samlag sen dess vid ett tiotal tillfällen. 

Stickorna jag använder är av den billigare varianten, som jag beställt i 10-pack från Testlagret.

Funkade när jag blev gravid första gången i alla fall.. Är det möjligt att min kropp redan haft ägglossning så kort tid efter? Det är 18 dagar sen jag gjorde den.

Tack! 

Du har just gjort en abort men fortsätter att ha oskyddade samlag? Får jag föreslå en sterilisering? Vissa gener ska helt enkelt inte föras vidare.
  • ebbaolivia
    Queenie70 skrev 2012-10-27 14:35:40 följande:

Du har just gjort en abort men fortsätter att ha oskyddade samlag? Får jag föreslå en sterilisering? Vissa gener ska helt enkelt inte föras vidare.
    Lilla du, läs mina svar innan du uttalar dig. Anledningarna till en abort kan vara flera, och att jag inte är lämplig att skaffa barn för att jag har oskyddat samlag? OMG. Du fascinerar mig.

Men ditt svar är ändå upplyftande på så sätt att jag inser att mina problem inte är i klass med dina :) 
    Hejdå. 
  • lindalinaa

Jag hittar faktiskt inget svar på varför ni inte vill använda kondom.. Om bm har sagt att ni bör använda kondom så kanske ni borde göra det?
    Att anledningen skulle vara att du kan bli gravid om ni inte använder skydd bör ju vara också efter en månad...

• dixie81

Det kan ta lång tid för hormonerna att gå ner till noll efter både mf och abort så i dit fall tror jag inte det betyder något med positiva test så snart efter aborten. Självklart tycker jag du borde kolla upp det om nån vecka om testen fortsätter visa posit detivt och ffa om dom blir starkare. det låter väldigt osannolikt att du resan skulle hunnit få äl och få positiva test. Att ni ska ha kondom skulle jag gissa beror på den ökade infektionsrisken en oskyddad penis skulle innebära, inte sperman i sig. Jag måste dock säga att jag är oroligt fascinerad att du velat/orkat/haft lust med sex "ett 10-tal ggr" på 18 dagar varav den senare halvan med typ blödningar :S

• Loriyana
    ebbaolivia skrev 2012-10-27 13:49:36 följande:
    Beslutet att göra en abort togs inte i ett helt ja, friskt/nyktert tillstånd, eller vad man ska kalla det. Var vid tillfället sjuk och behandlades för en annan sjukdom som jag tillfrisknat från.

Anledningen till att vi haft avbrutet samlag är för att vi har varit osäkra på om sperman kan orsaka en infektion (iom att man får en sår i livmodern efter en abort). På vårdguiden kunde de inte ge nåt bra svar... 

Va? Menar du att de lät dig abortera trots att du inte var vid ditt fulla sinnes bruk?
  • Finis

Men hur gamla är ni? Du gjorde abort för 2 veckor sen för att du var sjuk, men nu är du tydligen frisk och ska då börja skaffa barn igen? Ni vet att ni inte får ha sex inom 3 veckor efter abort och fått rekommendationer att i så fall använda kondom men det skiter ni i för ni TROR att det är för att ni inte ska bli gravida...? Det beror på att du inte skall få en infektion och bli infertil och det är inte spermierna som är "smutsiga" vilket ni verkar tro...

Tycker ni skall vänta med att skaffa barn faktiskt. Vet inte riktigt vad ni håller på med... Låter väldigt konstigt.

• Queenie70
    ebbaolivia skrev 2012-10-27 14:55:31 följande:
    Lilla du, läs mina svar innan du uttalar dig. Anledningarna till en abort kan vara flera, och att jag inte är lämplig att skaffa barn för att jag har oskyddat samlag? OMG. Du fascinerar mig.

Men ditt svar är ändå upplyftande på så sätt att jag inser att mina problem inte är i klass med dina :) 

Hejdå. 

Tja, jag må kanske ha problem, men knappast så allvarliga att jag tagit nåt fyllebeslut till abort, för att sedan aktivt försöka bli gravid med hjälp av avbrutet samlag. Känns inte riktigt som du/ni är i nåt som helst läge att vara mogna till att bli föräldrar.
  • Karriis

Vad är det för sjukdom som gör att man måste göra abort trots att man är frisk ett par dagar efteråt? Jag hänger inte med

• CML

Man kan få utslag på graviditetstest vid äl, min kompis fick det. Kan kanske tillägga att de oxå var av de billigare slagen., köp ett test på apoteket så behöver du inte tänka på det sen.

• Baryk
    ebbaolivia skrev 2012-10-27 13:49:36 följande:

Men, det är ju inte sperman som ger en infektion i så fall, det är ju själva samlaget utan kondom som kan ge infektioner. Avbrutet samlag är ju inte alls som att använda kondom...
Svar på tråden Gravid två veckor efter abort?