• Mellanmjölkens land

Är det här en normal summa för en helt ny garderob?

I stort sett alla höst-vinter-vårkläder är nu inköpta. Eftersom dottern bytte till stl86 lagom tills dess att hon började dagis i augusti har det blivit en helt ny garderob med allt från underkläder till overaller.

Nu räknade jag ihop en ungefärlig slutsumma och hamnade på ca 5000.

För de pengarna har vi fått:
    skalkläder
    2 overaller
    täckbyxor+täckjacka (begagnat)
    tjocka, nästan vattentäta gympadojor
    fodrade gummistövlar
    vinterkängor
    mössor, vantar och halskragar
    underställ (begagnat)
    fleecekläder
    ullsockor
    vanliga innekläder (det mesta nytt men lite begagnat)
    pjamasar (både nya och begagnade)

Utöver vad vi har kan det bli nått enstaka plagg till (typ vantar eller sockor) men inte mycket.

Jag tycker vi har varit duktiga och handlat mycket på reor men det känns ändå som mycket pengar. Vi la inte ens i närheten av lika mycket pengar förra vintern men då var ju kraven på kläderna betydligt mindre Ni som är duktiga på sånt här, är det här en normal summa för en hel höst-vinter-vårgarderob?

• Svar på tråden Är det här en normal summa för en helt ny garderob?
  • fortsätt paddla

Jag tycker ni har handlat väldigt ekonomiskt.
    Snyggt jobbat:)
    Jag har tre barn och har verkligen inte handlat allt nytt, ändå vågar jag inte räkna på vad vi lagt ut.

• Muffins i magen

Det låter ju helt suveränt! Vi får mycket innekläder av äldre kusiner men köper alltid nya ytterkläder och det drar ju iväg...

• IsadorasMamma

Jag tänkte först att det var vansinnigt mycket pengar..
    Ända till jag räknade ut va jag/vi lagt på min dotter nu inför hösten.

Jeans
    Tröjor
    Underkläder
    Strumpor
    Regnställ
    Fodrade allväderstövlar
    Innegympaskor
    Jacka
    Vinterskor
    Fleeceställ

3500 - och då hade hon ändå mkt kvar i garderoben som passade & overallen
    sen förra året passar fortf. Jag kommer handlar, vantar - mössa & några koftor till
    för att vara rustad ett tag.

Ni verkar ha handlat ekonomiskt & fått mkt för pengarna.

• leiapp

Sådär mycket behöver man verkligen inte betala. Vi har lagt 1/5 och fått betydlgt mer för pengarna. Det handlar om att lära sig var man kan "kapa hörnen". Planerar man i god tid och håller utkik samt ber andra hålla utkik är det inga problem.

• Mellanmjölkens land

Ytterkläderna är vad jag verkligen har koll på och de hamnade på ca 3000, resten har jag bara uppskattat att de hamnat på 2000. Det är ytterkläderna vi har prioriterat och hon har "bra" märken på dem, kläderna under har man ju inte lika mycket krav på och där har det blivit en del kläder från t ex Ica Maxi. Sprider man ut summan över månaderna blir det ju bara drygt 500 per månad och det är ju inte så extremt men det känns ändå mycket.

• Mellanmjölkens land
    leiapp skrev 2012-10-27 15:15:11 följande:

Sådär mycket behöver man verkligen inte betala. Vi har lagt 1/5 och fått betydlgt mer för pengarna. Det handlar om att lära sig var man kan "kapa hörnen". Planerar man i god tid och håller utkik samt ber andra hålla utkik är det inga problem.

1000 och fått mer grejer? Wow, jag är imponerad! Bara vinterkängorna kostade 500 och då var de ändå nedsatta från 800... Ge gärna tips så man vet hur man ska göra till nästa år!
  • fortsätt paddla

Skalkläder: 1000 kr
    2st overaller: 2000kr
    Täckjack+ byxa ( begagnat) : 150 kr
    Gympaskor( höstskor) : 600 kr
    Fodrade gummistövlar: 250 kr
    Vinterkängor: 700 kr
    Mössa, vantar, halskrage: 350 kr
    Underställ ( begagnat): 40 kr
    Fleccekläder: 350 kr
    Ullsockar:70 kr
    Innekläder: 1500 kr
    Pyamas: 250 kr
    Räknar på ungefär 6800 kr. Och då är det inte dyra märken jag räknat på utan i mellanklass. Och inte mycket innekläder.
    Tycker ts gjort det riktigt bara.

• Mellanmjölkens land
    fortsätt paddla skrev 2012-10-27 16:33:05 följande:
    Skalkläder: 1000 kr
    2st overaller: 2000kr
    Täckjack+ byxa ( begagnat) : 150 kr
    Gympaskor( höstskor) : 600 kr
    Fodrade gummistövlar: 250 kr
    Vinterkängor: 700 kr
    Mössa, vantar, halskrage: 350 kr
    Underställ ( begagnat): 40 kr
    Fleccekläder: 350 kr
    Ullsockar:70 kr
    Innekläder: 1500 kr
    Pyamas: 250 kr
    Räknar på ungefär 6800 kr. Och då är det inte dyra märken jag räknat på utan i mellanklass. Och inte mycket innekläder.
    Tycker ts gjort det riktigt bara.
    Största skillnaderna jag ser är att vi fick overall(north bend)+vinterskor(viking) för 850 i samband med ett 10årsjubileum och att gympadojorna kostade 100 på Lidl (nej vi räknade inte med någon kvalitet och blev väldigt positivt överraskade).  Annars har vi lagt ungefär lika mycket tror jag, lite mer på vissa saker och lite mindre på annat.
  • anyXX

Jag har två barn och det jag köpt i höst är Fodrade gummistövlar till dottern (sonen hade fr förra året) 20 kr på loppis Skaljacka till dottern didriksons 350kr Vinteroverall till dottern didriksons på rea 600 Vinterjackor till dottern på tradera didriksons 150kr Skalbyxor till sonen 20kr beg Gummistövlar till dottern nya 70kr Fleeceställ till sonen 20kr beg Vinterkängor till sonen Viking 200 på tradera Vinterkängor till dottern kavat 400 på rea Superfit höstskor till dottern 120kr på tradera 2par tights och en tunn tröja till dottern på lindex 150kr Tunna vantar till sonen 40kr Två vinteroveraller till sonen beg reima och didriksons 200 kr Termobyxor t dottern på loppis 20kr Under 2400 till två barn men då behövde vi inte allt som ni. Underställ och lite fleeceställ har vi kvar från förra året. en ärvd extraoverall till dottern rotAdes fram. Jag tror vi är väldigt ekonomiska, jag köper mycket utspritt över året när jag hittar saker på rea el loppis. Allt jag köpt är inte ens nödvändigt, men jag har ändå fått saker av bra kvalitet.

flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    anyXX skrev 2012-10-27 16:55:03 följande:
    Jag har två barn och det jag köpt i höst är Fodrade gummistövlar till dottern (sonen hade fr förra året) 20 kr på loppis Skaljacka till dottern didriksons 350kr Vinteroverall till dottern didriksons på rea 600 Vinterjackor till dottern på tradera didriksons 150kr Skalbyxor till sonen 20kr beg Gummistövlar till dottern nya 70kr Fleeceställ till sonen 20kr beg Vinterkängor till sonen Viking 200 på tradera Vinterkängor till dottern kavat 400 på rea Superfit höstskor till dottern 120kr på tradera 2par tights och en tunn tröja till dottern på lindex 150kr Tunna vantar till sonen 40kr Två vinteroveraller till sonen beg reima och didriksons 200 kr Termobyxor t dottern på loppis 20kr Under 2400 till två barn men då behövde vi inte allt som ni. Underställ och lite fleeceställ har vi kvar från förra året. en ärvd extraoverall till dottern rotAdes fram. Jag tror vi är väldigt ekonomiska, jag köper mycket utspritt över året när jag hittar saker på rea el loppis. Allt jag köpt är inte ens nödvändigt, men jag har ändå fått saker av bra kvalitet.
    flicka 2008 & pojke 2010

Oj ursäkta skriver på en iPad. Men som sagt 2400 för två barn. Skulle uppskatta att vi lägger 5000 för båda under ett år. Inte mer iaf.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Mammalouise

Tycker att det låter rimligt

• leiapp
    Mellanmjölkens land skrev 2012-10-27 16:22:16 följande:
    1000 och fått mer grejer? Wow, jag är imponerad! Bara vinterkängorna kostade 500 och då var de ändå nedsatta från 800... Ge gärna tips så man vet hur man ska göra till nästa år!

Fråga runt bland kompisar, hitta riktigt bra klädbytardagar (köpte t.ex. kavat defender för 60:-, pop overall för 40 , loppis. Sonens farmor är suverän på att hålla utkik efter sånt vi behöver. Begagnad kan vara skitsunkigt men det är det absolut inte alltid. Det är bara fördomsfullt att tro det. Vi har fått jättefina, mestadels märkeskläder för våra pengar. Det handlar om att veta var man ska leta! Köper man nytt gäller det om att kolla runt mycket, främst på nätet, och jämföra priser. Letar man efter något en viss period dyker det nästan alltid upp ett erbjudande på det. Tradera ger jag inte mycket för folk betalar löjliga summor för begagnade barnkläder.
  • FrustreradDelux

Låter rimligt! :)

Vi behöver bara betala hälften av allt eftersom de "bara" är mina bonusar! :) Men vi ligger nog på den summan med! :) handlade 2 par skor, ett regnställ, två halsdukar, två mössor, två fleecetröjor och ett gäng "magiska fingervantar" för 2500:-. Sen skulle vi köpa overaller. Kollade inte efter priset utan de fick peka på vilken de ville ha och det blev runt 1500:-.

Jag har inte orkat köra till Ullared detta året. Lite synd. :/

• Mellanmjölkens land
    leiapp skrev 2012-10-28 07:34:53 följande:

Fråga runt bland kompisar, hitta riktigt bra klädbytardagar (köpte t.ex. kavat defender för 60:-, pop overall för 40 , loppis. Sonens farmor är suverän på att hålla utkik efter sånt vi behöver. Begagnad kan vara skitsunkigt men det är det absolut inte alltid. Det är bara fördomsfullt att tro det. Vi har fått jättefina, mestadels märkeskläder för våra pengar. Det handlar om att veta var man ska leta! Köper man nytt gäller det om att kolla runt mycket, främst på nätet, och jämföra priser. Letar man efter något en viss period dyker det nästan alltid upp ett erbjudande på det. Tradera ger jag inte mycket för folk betalar löjliga summor för begagnade barnkläder.
    Skor vill vi ha nya så där är jag nöjd med vad vi kom undan med. Vi är bland de första som får barn i bekantskapskretsen så där är det svårt att ärva och på jobbet har de flesta äldre barn. Vi lägger heller inte ner någon enorm tid på att jaga erbjudanden utan har mest haft tur.
  • MajaVira
    leiapp skrev 2012-10-28 07:34:53 följande:

Skor ska man inte köpa begagnat, om de inte är i princip oanvända.
  • leiapp
    MajaVira skrev 2012-10-28 11:48:00 följande:
    Skor ska man inte köpa begagnat, om de inte är i princip oanvända.

Bebisen har stl 86 i kläder. Say no more.
  • Mellanmjölkens land
    leiapp skrev 2012-10-28 13:07:30 följande:

Bebisen har stl 86 i kläder. Say no more.
    Dottern har 86 och efter den här vintern räknar jag med att vinterkängorna är väl använda. Enligt henne är vagn nått för bebisar om hon inte är riktigt trött
  • leiapp
    Mellanmjölkens land skrev 2012-10-28 15:25:30 följande:
    Dottern har 86 och efter den här vintern räknar jag med att vinterkängorna är väl använda. Enligt henne är vagn nått för bebisar om hon inte är riktigt trött

Det är inga problem att köpa begagnade märkesskor man behöver bara kolla att sulan inte är snedsliten och så kan man byta ut innersulan.

Skorna jag köpte gick det inte ens att se på dem att de varit använda. Men som sagt såna kap gör man inte om man inte förbereder sig lite och håller ögonen öppna en tid.
Svar på tråden Är det här en normal summa för en helt ny garderob?