Anonym (ensammamamman) skrev 2012-10-27 23:09:46 följande:
Skönt att höra att det finns fler...ansökte du själv om stödfamilj, eller hur gick du tillväga??
Det här med att det ska vara barnens behov som styr fick jag också höra när min bup-kontakt först ringde soc....men då vred han på det och sa att om föräldern inte orkar mer och är nära bristningsgränsen så måste ju ändå det också ses vara för barnens skull (fast förebyggande), även om det egentligen just här och nu handlar om förälderns ork och inte att barnen på något sätt far illa.
Ja, jag hoppas verkligen att mina barn känner att detta är något de vill. För det måste i detta fall vara något som de själva vill. Men jag har inte vågat ens tagit upp det i dagsläget med dem, de har kompisar vars familj fungerar som jourhem, så på det sättet vet jag lite om sånt här. Men i det fallet så handlar det mer om att de har barn på heltid i ex.3 månader pga missförhållanden hemma.
NJae..det var så att jag blev själv med barnen..och slet på rätt bra osv. Och så föreslog de den lösningen,bad mig fundera. För tillslut kasnke man går under..och då har ju barnen ingen liksom.
Nu ska den andre föräldern godkänna stödfamilj..det gjorde inte mitt ex,så det gick i stöpet iaf.