• Monnie

Symtom de första veckorna i IVF-graviditet..

Hej!

Jag och min man har försökt bli gravida i 6 år nu, vi lyckades själva efter 2 år men fick MF. Vi fick sedan hjälp via gyn som satte in oss på Pergotime och när detta inte heller fungerade efter nästan 2 år till så fick vi remiss till RMC i Malmö. Vårt första försök tog inte och vårt andra försök blev vi gravida men det visade vid vårt första ultraljud att fostret hade slutat att utvecklas så vi fick tabletter för att framkalla ett MF.

Nu är vi gravida på vårt tredje IVF-försök och jag är i vecka 3+3. I början var jag öm i magen och väldigt svullen, svårt att ha mina vanliga byxor som trycker för hårt. Nu sedan i onsdags känner jag inte så mycket mer, fortfarande lite svullen av och till och lite trött i ländryggen, kan ömma lite i magen ibland när jag vrider överkroppen. När man hållt på så här länge och haft MF så nojjar man så mkt och jag undrar hur andra känner/känt de här första veckorna. Själv är jag så rädd för att graviditeten ska ha avstannat igen och att vi ska få ett negativt besked när vi kommer in på vårt första ultraljud om 2 veckor. Man vill ju så gärna..

Hur har känner ni andra dessa första veckor el alla veckor? Hur har ni upplevt er IVF?

Tacksam för svar. Skulle vara så hjälpt av att höra från andra IVF:are.   /Fortfarande hoppfull..     

• Svar på tråden Symtom de första veckorna i IVF-graviditet..
  • gt98mbj

Mina symptom (som visserligen bara varit trötthet och ligament som ilar) har börjat i ca v8-9.
    Svullnaden i början beror säjert på biefekter efter hornonbehandling och äggplock.
    Stort lycka till nu. Hoppad detta är er guldklimp.

• Monnie

Antagligen har du rätt, men som sagt är man ju nojig. Längtar till vårt ultraljud om 2 veckor och kan antagligen vara lite lugnare om det är positiva besked och vi får se det lilla hjärtat slå. Tack för ditt stöd! Hoppas din graviditet går bra.

• A79

Jag hade en fruktansvärd mensvärk i början av ruvardagarna
    & mer mensvärk när mensen (skulle) ha kommit.
    Vart sjukskriven några dagar pga smärtan..
    Men det blev bra & sedan hade jag inga symptom alls & todde..el det känndes som vanligt..
    Att jag inte var gravid alltså, men det var jag & är fortfarande :)

Nu måste du nästan uppdatera om 2 veckor när du gjort ultraljud! :) spännande!! Lycka till!!    

• Monnie

Hej A79!

Tack för ditt svar. Lovar att uppdatera om 2 veckor. Längtar sååå!
     Skönt att höra att andra känner/känt (el inte känt ngt särskilt) som jag de här första veckorna. Det lugnar mig mkt.
    Vilken vecka är du i nu?

Tack igen! Lovar att uppdatera! Ta hand om er!    

• tomsfru

jag är gravid i vekca 28 efter ivf i falun, fjärde försöket lyckades för våran del (tredje slutade i mf i vecka 5-6) jag minns att jag var svullen och hade rätt ont i ländryggen och när ägget fäste nedtill i magen i början, runt vecka 3 -4 (2+-3+) och jag hade mf bara 2 mån innan så minns att jag var nervös..... så vet hur de känns men det är rätt normalt när man tar progesteronvagitorier Glad

• A79
    Monnie skrev 2012-10-28 15:07:07 följande:
    Hej A79!

Tack för ditt svar. Lovar att uppdatera om 2 veckor. Längtar sååå!
     Skönt att höra att andra känner/känt (el inte känt ngt särskilt) som jag de här första veckorna. Det lugnar mig mkt.
    Vilken vecka är du i nu?

Tack igen! Lovar att uppdatera! Ta hand om er!    

Nu är jag i vecka 32 Solig
    Ja det är väldigt olika verkar det som vilka symptom alla haft el inga symptom alls & det kan gå bra oavsettSkrattande

Förstår din oro dock, ska hålla alla tummar & tår för dej!!   
  • Lydisen

Jag är gravid i vecka 8 efter vårt första syskonförsök (FET) (har en son på 3 år som blev till på andra IVF-försöket 2009) och symtomen har kommit och gått. Nu har jag inte gått igenom något äggplock denna gången eftersom vi gjort en frysåterföring dvs fått insatt ett fryst/tinat embryo från tidigare behandlingar. Jag var helt säker på att mensen skulle komma innan testdagen, hadr molvärk men samtidigt spände brösten vilket iofs kunde ha varit en biverkan på Crinone gelen jag tar. Men vi fick ett tudligt plus innan testdagen och på testdagen var blodprovet förhöjt som vid graviditet. Sedan det positiva beskedt för snart 4 veckor sen har man nojjat ihjäl sig. Så länge du inte får blödningar så är chansen stor att pyret finns kvar där inne. Jag hoppas verkligen det vill stanna hos er denna gången! Håller alla tummar för er!

• Monnie

tomsfru:

Grattis!

Jag känner igen de symtom du nämner från vårt förra missfall. Jag var jättesvullen nästan hela tiden och så ont i ländryggen att jag knappt kunde gå. Sen är det ju så svårt för man vet egentligen inte hur det ska kännas eller vad som är bra att känna eller inte känna. Så skönt att kunna ha kontakt med andra som genomgår/genomgått samma sak.

Grattis igen! Glad för din skull! Glad       

• Monnie

Hej alla som varit nyfiken på min tråd och svarat mig! Glad

Jag lovade att höra av mig när jag gjort mitt ultraljud och det gjorde vi i dag. Vi fick se en liten böna med ett tickande hjärta och jag blev överlycklig!! För tillfället känns allt jättehärligt och fantastiskt! Jag hoppas så innerligt att vi får gå hela graviditeten denna gången och får behålla vårt efterlängtade barn. Nu har jag ställt in mig på steg 2 och det är när jag kommer till v12, 6 veckor dit.

Hoppas ni alla mår bra och ni som är gravida fortsätter in i mål. Glad

Tycker vi kan väl fortsätta höras och höra hur det går och hur graviditeterna fortlöper eller att få tips av er som genomgått IVF-beh..? Vad tycker ni?

Kram på er alla! /Lyckliga jag     

• Monnie
    A79 skrev 2012-10-28 15:00:08 följande:
    Jag hade en fruktansvärd mensvärk i början av ruvardagarna

& mer mensvärk när mensen (skulle) ha kommit.

Vart sjukskriven några dagar pga smärtan..

Men det blev bra & sedan hade jag inga symptom alls & todde..el det känndes som vanligt..

Att jag inte var gravid alltså, men det var jag & är fortfarande :)

Nu måste du nästan uppdatera om 2 veckor när du gjort ultraljud! :) spännande!! Lycka till!!    

Hej!

Har uppdaterat om ultraljudet men vet inte riktigt hur det funkar med att ni som skrivit i tråden får reda på det.

Hoppas allt går bra med dig o magen. Vi kan väl ha fortsatt kontakt o följa varann?

Sköt om er!
Svar på tråden Symtom de första veckorna i IVF-graviditet..