• Makiiass

10dagar gammal bebis "krystar o grymtar"

Vår 10 dagar gamla dotter har sedan igår börjat krysta o pressa om nätterna.
    Hon har inte gjort det innan och har bajsat flera gånger om dagen men nu så bajsar hon kanske 1 gång om dagen.
    Min fru helammar så hon kan inte bli förstoppad...eller ?
    Någon som känner igen sig ?

Alla barn tycker om att åka polisbil...men det går över med åldern!
  • Svar på tråden 10dagar gammal bebis "krystar o grymtar"
  • Mary Jo

Nej,förstoppad blir ju inte helammade bebisar. Men om pruttarna luktar väldigt illa och hon verkar ha jobbigt i magen kan man ju misstänka att hon kanske är känslig mot nåt,tex mjölk. 
    Ge mag-massage (googla så får ni tips!) ,kanske minifom och vänd er till bvc om det inte blir bättre. Eller på en gång om ni är oroliga! 

Annars så låter dom mycket,speciellt när dom sover,knorrar och har sig. 

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • lövet2

Helt normalt. Amningen har kommit i gång, och babyn har fått andra avföringsvanor. Ljuden från babyn är också normala. Spädbarn är inte tysta när de sover, utan de grymtar, stönar och låter väldigt ansträngda i bland - fast de mår jättebra. Det ändrar sig när babyn blir äldre.

• Makiiass
    Mary Jo skrev 2012-10-27 23:50:21 följande:
    Nej,förstoppad blir ju inte helammade bebisar. Men om pruttarna luktar väldigt illa och hon verkar ha jobbigt i magen kan man ju misstänka att hon kanske är känslig mot nåt,tex mjölk. 
    Ge mag-massage (googla så får ni tips!) ,kanske minifom och vänd er till bvc om det inte blir bättre. Eller på en gång om ni är oroliga! 

Annars så låter dom mycket,speciellt när dom sover,knorrar och har sig. 

Okej =)
    Pruttarna luktar inte så mycket faktiskt men jag misstänker att hon har lite ont i magen.
    Har försökt med mag-massage och trycka upp benen mot magen men har inte hjälpt.
    Har frågat bvc om miniform och de bad oss undvika det så jag följer deras råd =)
    Vi tänkte avvakta till måndag o se om det har gått över annars blir det ett besök.
    Tack för svar =) 
  • Makiiass
    lövet2 skrev 2012-10-27 23:52:03 följande:
    Helt normalt. Amningen har kommit i gång, och babyn har fått andra avföringsvanor. Ljuden från babyn är också normala. Spädbarn är inte tysta när de sover, utan de grymtar, stönar och låter väldigt ansträngda i bland - fast de mår jättebra. Det ändrar sig när babyn blir äldre.
    Jag googlar massor o får olika svar haha.
    Men de flesta säger precis som du att det är helt normalt så vi får helt enkelt vänta o se.

• lövet2
    Makiiass skrev 2012-10-27 23:59:34 följande:
    Jag googlar massor o får olika svar haha.
    Men de flesta säger precis som du att det är helt normalt så vi får helt enkelt vänta o se.

Ett nyfött barn som mår bra, grymtar i sömnen. Ett nyfött barn som har ont är vaket och skriker.
  • Koppkaka
    Makiiass skrev 2012-10-27 23:56:45 följande:
    Okej =)
    Pruttarna luktar inte så mycket faktiskt men jag misstänker att hon har lite ont i magen.
    Har försökt med mag-massage och trycka upp benen mot magen men har inte hjälpt.
    Har frågat bvc om miniform och de bad oss undvika det så jag följer deras råd =)
    Vi tänkte avvakta till måndag o se om det har gått över annars blir det ett besök.
    Tack för svar =) 
    Får jag fråga varför BVC bad er undvika Minifom? Föredrar dom bebisar med gaser på tvären som har ont?
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Marina80

Fullt normalt som sagt. Min låter som en buffel ibland när han försöker få ut en fis. Ibland kan han också gråta till om det är en riktigt envis fis.

Brukar försvinna vid 3-5 månader. Ibland längre.

• kossi

Exakt så gjorde min dotter
    Ge minifom droppar innan amning.'
    Blev mkt bättre!

• Dimitra
    Koppkaka skrev 2012-10-28 00:21:58 följande:
    Får jag fråga varför BVC bad er undvika Minifom?
    Antagligen för att man inte bör trycka i en nyfödding parabener om det inte är nödvändigt. En bebis som har ett normalt sömnmönster behöver inte läkemedel för att sova "bättre"
    The Dimitra universe.
  • Mimmi77

Min äldsta var likadan! Skrek aldrig men pep, grymtade, stånkade och lät hela nätterna. Jag ammade var tredje timma för att man "skulle"
    men vid 6 veckor tänkte jag att nä nu får hon bara mat om hon skriker. Men hon gjorde aldrig det och då slutade ljuden och hon har sen dess sovit hel natten!!!

• Makiiass

Tack för alla svar :) Hon har bajsat lite nu men imorse så va bajset orange, är det normalt ?

Svar på tråden 10dagar gammal bebis "krystar o grymtar"