• Anonym (TS)

Inget blöjbyte på förskolan mellan 9-15?

Vår dotter går på förskola mellan 9-15 varje dag och har så gjort sen i mitten av augusti. Vi har olika blöjor hemma/på förskolan (de vill ej ha up&go) så vi har stenkoll på om blöjan blivit bytt eller inte.

I fredags var det fjärde gången hon kom hem med morgonblöjan helt full. Det har aldrig vart bajs i men kiss i blöjan i över 6 timmar är ingen höjdare det heller. En av gångerna har de ursäktat sig med ett "Vi har inte hunnit byta på alla ännu", de andra gångerna har de inte sagt något alls. De verkar byta enligt löpandebandprincipen (inget fel i det) efter mellanmålet som äts kl 14.

Är det inte lite sällan de byter även de gånger hon inte kommit hem i samma blöja? Ett paket "dagisblöjor" räcker i evigheter, vi är inne på andra paketet sen i augusti!

• Svar på tråden Inget blöjbyte på förskolan mellan 9-15?
  • Pappach

Hej! Om det är som du säger, att dom bara byter kl 14 är det alldeles för sent. Jag jobbar på förskola och vi byter blöjor ca 10.45 efter att vi varit ute. Sen byter vi igen vid 14-tiden när dom kommer upp från vilan. Naturligtvis byter vi blöjorna andra tider med när vi känner att det behövs. :)

• amiofo

På de olika ställen jag varit så byter vi ju inte på alla samtidigt men blöjan kollas innan vi går ut, innan el efter lunch och när de kommer upp från vilan. Är det kiss så byter vi. (bajs känner man ju oftast och då byter vi självklart. och ser man att en blöja är kissig vid annat tillfälle så byts den ju.

Men alla 9-14 timmars brukar ju få en ny blöja under dagen.

• Orkide

Jag skulle inte tycka att det var okej. Prata med förskolechefen om det inte hjälper att prata med pedagogerna på avdelningen.

• Anonym

Fattar inte denna inställning att inte byta blöja som verkar finnas bland förskolepersonal! Min brorsdotter har en förskollärarmamma och kissar dessutom mycket. Närhelst man träffar henne så luktar ungen pink och blöjan är tung av kiss. Röd är hon i snippan också. Men Nää, den är inte full än!

• Anna J01

Verkligen inte ok!! Jag hade blivit rasande.

På dotterns förskola byter dom 1 gång efter 10 (innan lunch) och en gång efter vilan ca 14.
    Ibland hinner dom inte med alla innan 15 men är dottern inte bytt så säger dom alltid till.
    Det är dom fasta bytena. (Mellan 9-15 i alla fall)
    Sen byts det alltid vid behov.

• Marren38

Fullständigt oacceptabelt! Flytta fram positionerna och se till att det blir en förändring INNAN hon får eksem.

• jimbo

Verkar som väldigt många förskolor inte byter blöjor nu för det är många trådar om det nu !
    Det är inte så att dom pottränar ?

• amiofo
    amiofo skrev 2012-10-28 07:00:24 följande:
    Men alla 9-14 timmars brukar ju få en ny blöja under dagen.

en del får fler beror ju på hur ofta de kissar och en del barn kissar ju på pottan då blir det ju inte lika många byten. Sen behöver den ju inte vara full för att bytas men vi byter inte en torr blöja bara för bytandets skull.
  • Helle333
    Anonym (TS) skrev 2012-10-28 06:51:40 följande:
    Vår dotter går på förskola mellan 9-15 varje dag och har så gjort sen i mitten av augusti. Vi har olika blöjor hemma/på förskolan (de vill ej ha up&go) så vi har stenkoll på om blöjan blivit bytt eller inte.

I fredags var det fjärde gången hon kom hem med morgonblöjan helt full. Det har aldrig vart bajs i men kiss i blöjan i över 6 timmar är ingen höjdare det heller. En av gångerna har de ursäktat sig med ett "Vi har inte hunnit byta på alla ännu", de andra gångerna har de inte sagt något alls. De verkar byta enligt löpandebandprincipen (inget fel i det) efter mellanmålet som äts kl 14.

Är det inte lite sällan de byter även de gånger hon inte kommit hem i samma blöja? Ett paket "dagisblöjor" räcker i evigheter, vi är inne på andra paketet sen i augusti!

Det är inte okej: Hade mitt barn gått dör hade hon konstant haft en sårigt röd rumpa och snippa då hon är jättekänslig i hyn där. Men mitt barn har dagmamma och jag har förklarat för dem hur viktigt det är att honb lir bytt på och smord varje gång hon får ny blöja. Min mamma jobbar på småbarnsavdelning på dagis och de byter när det behöver bytas.
  • izgo

Jimbo, pott tränar de borde de få ny blöja efter pottan.,

Ts: jag byter blöja såfort sonen kissat el bajsat.. Elr max efter 2timmar..

• Sweno

Inte ok. Min dotter får ny blöja när de kommer in på förmiddagen och efter vilan.

• jimbo

Om blöjan är torr o dom har up and go varför ska det då bytas när dom varit på pottan ?

• Alvii

Men har dom ingen anteckningstavla där man markerar varje barn det blivit bytt på under dagen och inte??

• Anonym (TS)

Hon är knappt 2 år så hon pottränas inte på förskolan.

Jag vet inte om de har någon tavla där de skriver upp blöjbyten men jag kan med säkerhet säga att de byter (på åtminstone henne då) max 1 gång per dag och det är efter mellanmålet.

Jag ska ta upp det med dem igen direkt imorgon!

• Mamma till 3 M

på vårat dagis ursäktar dom sig om inte blöjan hunnit bytas efter barnen vaknat (vilket dom gör vid ca 13:30) o vi hämtar 14.. men då har dom  bytt kl 11 innan lunch.. o jag tycker absolut INTE de är ok att inte byta alls.

• Anonym

På vårt dagis (1-2årsavdelning) sätts barnen på pottan före maten och efter vilan. Är blöjan blöt så byts den då. Bajsblöjor byts vid behov. Vi har valt att använda Huggies på dagis eftersom de har byxblöjor som är återförslutningsbara precis som tejpblöjor. Eftersom vår dotter är på god väg mot att bli torr känns det som en bra kompromiss eftersom de tidigare fått slänga torra blöjor eftersom tejpen inte funkade längre.

• Stina31

Det är väl klart de ska byta blöja under denna tid. Jag jobbar med 2-åringar vi byter vid 11 och när barnen vaknat vid 13.30. Sedan byter vi även vid behov, vilket borde vara självklart på förskolor.

• sommar2001

Det låter inte alls bra. Är inte för att byta blöjan bara för att men heldre det än inte alls.
    När dottern hade blöja bytte de blöjorna på dagis innan de går ut på fm vid 9:30, runt lunch 11:30-12:30 beroende på behov samt efter mellis kl 14:00 samt vid behov.

Du ska självklart ta upp detta med personalen.

• sucksuck

Vår yngsta får stora problem med sår pga att de byter blöja för sällan på förskolan. Trots att vi flera gånger påtalat att hon får problem om inte blöjan byts ofta, samt smörjs med salva, blir det värre och värre för varje dag som går under veckorna. Helgerna ägnar vi åt att smörja och smörja för att hon ska vara så bra som möjligt när måndagen kommer och det är dags för förskola. Jag tycker det är misskötsel att de inte kan byta blöjor under dagen! Men hur går man vidare? De ska ju gå där ett antal år!

Svar på tråden Inget blöjbyte på förskolan mellan 9-15?