• Anonym

Jag vill förändra mitt liv!

Sitter här i min sunkiga hyresrätt och funderar över mitt liv. En rad idiotiska omständigheter har lett till att mitt liv är långt ifrån det liv jag VILL ha. Jag vill ha ett lyckligt äktenskap, ett fint hus, ett stimulerande och roligt jobb, ekonomi till att kunna leva och spara; en buffert på banken och jag vill kunna unna mina barn saker och upplevelser. Jag är snart 35 år gammal och känner hur livet rinner ifrån mig!!

Just nu är jag bitter. Önskar att jag hade valt annorlunda i livet. Att jag tagit vara på möjligheterna. Jag är avundsjuk på "alla andra" som har "allting", dessa lyckade människor, och jag önskar så helhjärtat att jag var en av dem.

Men här sitter jag. Just i dag känner jag mig misslyckad. Det känns som att mina ansträngningar aldrig kommer ge resultat och att jag aldrig kommer få det liv jag vill ha. Vi är de sista i bekantskapskretsen som bor i hyres, de andra köpte hus för flera år sedan. Det är utlandsresor, shoppingtrippar i London, och miniweekends på hotell. Jag känner mig utanför och underlägsen. För min familj är höjdpunkten McDonalds och shopping blir det bara på HM-rean. De är medelklass och vi är väl mest WT.

Jag ville nog inget med den här tråden. Ville nog bara få ur mig all frustration jag känner över mitt liv. Jag har skapat det själv vilket jag vet, och jag tänker kämpa för att förändra det!
    Ska bara ta mig ur bitterheten och kasta offerkoftan.

• Svar på tråden Jag vill förändra mitt liv!
  • Anonym (en lycklig)

ja, tyck synd om dig idag (om det hjälper dig) och så kan du ta tag i dig imorgon. jag har hört din klagan, ok.

• Anonym (Mia)

Härligt att du tänker förbättra din situation! Den tanken är ju steg 1. Vad är din plan? Vill du berätta? :)

• KaIi

vad kan du förändra till det bättre ekonomiskt?

Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516. Bf 20130105.
  • oliven91

Du har redan kommit en bra bit på vägen när du erkänt att du inte är nöjd! Jag brukar göra så här: skriv ned alla saker som du VILL förändra och saker som du inte är nöjd med. På så sätt får du en bättre bild av din livssituation och vad du ska göra! Kämpa!

• Gung Ho

Läs 'Strålmannen' av Anders Södergård så får du lite perspektiv på det viktiga i livet.

• Anonym

Jag är tio år efter "alla andra" just nu ch det är några år kvar tills jag är ikapp. Nu är jag snart klar med min utbildning och ska börja söka jobb. Jag har öppnat ett sparkonto och SKA få ihop till kontantinsats, vilket kommer ta några år. Barnen kommer hinna bli stora och det som grämer mig mest är väl att de inte kommer få den uppväxt våra vänners barn har, i hus med stabila ekonomier och utlandsresor.

Jag tycker väl inte synd om mig, men just nu tycker jag lite synd om mina barn och jag kan erkänna att jag är avundsjuk.

Jag önskar att jag hade studerat när jag var tjugo, väntat med att skaffa barn (ångrar dem inte men hade velat ge dem ett bättre liv) och att jag hade blivit kär i en man med framtidsdriv. Jag har kämpat i motvind med en man som tycker att det är onödigt att betala räkningar eller jobba och som tycker att det är jättebra att handla saker på avbetalning, i mitt namn såklart. Jag tyckte också att avbetalning var bra, så för några år sedan såg min ekonomi ut som ett skräckexempel från Lyxfällan. Det har jag lyckats få bukt med. Nu är det bara resten kvar. Men det känns ibland som att livet rinner ifrån mig, jag är snart 35.

• MaryArden

Vilken insats du gjort! Det är inte alla som lyckas sanera en lyxfällan-ekonomi, speciellt inte själva. 

Jag tycker du ska sätta dig ned och försöka skissa upp hur erat liv hade varit idag om du inte hade gjort det. Så kan du klappa dig själv på axeln över att du faktiskt redan har kommit en väldigt lång bit på vägen mot ditt mål.

• Anonym

Var inte bitter .. efter regn kommer solsken Solig
    Det finns en  risk att din bekantskapskrets  som du känner att du släppat efter har 
    kört lite solsidanrace på krita och rullat lån.

Tror du kör om dom i en snar framtid Flört 

• Anonym (Mia)

Bra jobbat! Tycker du är jätteduktig! Mitt tips är att sluta jämföra dig med andra. Jag vet att det är svårt, för jag gör också det. Men "alla andra" lever inte övre medelsvenssonliv som man kan tro ibland. Medianlönen i Sverige är ju cirka 25 000 kronor, det är alltså vad de allra flesta tjänar, och det är ju inte ofantligt mycket pengar.

Vi väntar också in bättre tider här. Har också utbildat oss efter att barnen kom, bor i en (visserligen mycket fin) hyresrätt och väntar på mer pengar. Jag har utbildning och jobbar och tjänar rätt bra (medianlönen, hehe) men min man har 2,5 år kvar. Det är skönt att sträva mot ett mål, samtidigt som man blir avis på "alla andra" som redan har köpt den där villan medan barnen är små, åker på semester hela tiden, och så vidare.

Du är inte ensam TS! Och du gör ett jättebra jobb. Jag hoppas du kommer uppfylla dina drömmar och firar med champagne när du väl gör det! Skål

• Anonym (ingen har allt)

Jag kan känna igen mig i dina tankar. Tänker ofta att alla andra är så lyckade. Men jag har insett att tillsammans verkar alla lyckade, men tittar man på folk en och en så är det sällan så.

Jag har många av dom sakerna du vill ha. Väntade med barn tills över 30 år och utbildade mig istället. Vääääldigt mycket utbildning har jag. Jag har hus, bil, hund, en man med driv och ambitioner och tillsammans drar vi in över 50 000 kr efter skatt när vi båda jobbar. Men... jag har en tidsbegränsad anställning som tar slut efter jul, då är jag arbetslös. Min man har skadat sig i en arbetsplatsolycka och kan inte jobba alls och har smärtor som han knappt kan leva med i väntan på operation. Vi har alltså två små barn, en sjuk och en arbetslös om några månader. Låter det som drömmen? Nä, precis, det kan se ut som att folk har allt, men det har dom sällan.

Jag tror att man måste försöka titta på sin egen situation utan att jämföra sig med andra. Är man inte nöjd ska man göra något åt det. Men man får faktiskt vara nöjd även om man inte har det "som alla andra"  

Svar på tråden Jag vill förändra mitt liv!