• Anonym

Umgängesstöd under övernattning?

Finns det? Skulle jag kunna lämna barnet till ug-föräldern tillsammans med en övervakare? Jag har barnet på heltid och behöver lite avlastning men kan tyvärr inte lämna ensam till ug.

• Svar på tråden Umgängesstöd under övernattning?
  • Anonym

Vad innebär stödfamilj och var hittar man det?

• Anonym

Det kan finnas omständigheter som gör att umgeängesföräldern inte är lämplig att umgås ensam med barnet Alla föräldrar är inte automatsikt lämpliga för att dom får barn

• Anonym

Erbjuds inte för barn under 3 år..

• Anonym

Jag förstår att du vill ha avlastning men umgängets avsikt är inte avlastning för boföräldern, tyvärr. Om du ska få genom nåt sånt bör du i så fall lägga upp ett förslag på att för barnets skull öka umgänget till att gälla även övernattningar för att stärka deras relation. Ett sånt argument skulle kunna fungera.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-28 11:18:06 följande:
    Erbjuds inte för barn under 3 år..
    Man kan få avlastning även för mindre barn.

Varför är den andra föräldern inte kapabel att ta hand om sitt barn på egen hand?

Finns ingen mor- eller farförälder eller annan släkt som kan avlasta?
  • Anonym

Utökat umgänge löser tyvärr inte problemet. Jag tänker inte gå in på detaljer. Ni får helt enkelt lita på det jag säger, utan närmare information. Jag ska ringa imorgon och kolla upp stödfamilj. Släkt finns men de bor inte i samma stad och har fullt upp i sina liv. De avlastar någon timme ibland men det är jobbigt att aldrig få en helt vanlig ledig dag eller kväll. Vi har ett välordnat liv och vi har inga problem, jag vill bara få vara något annat än bara mamma någon enstaka gång. Jag tror inte att vi blir prioriterade för stöd tyvärr.. Känns som att man ska ha problem för det?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-28 14:30:41 följande:
    Utökat umgänge löser tyvärr inte problemet. Jag tänker inte gå in på detaljer. Ni får helt enkelt lita på det jag säger, utan närmare information. Jag ska ringa imorgon och kolla upp stödfamilj. Släkt finns men de bor inte i samma stad och har fullt upp i sina liv. De avlastar någon timme ibland men det är jobbigt att aldrig få en helt vanlig ledig dag eller kväll. Vi har ett välordnat liv och vi har inga problem, jag vill bara få vara något annat än bara mamma någon enstaka gång. Jag tror inte att vi blir prioriterade för stöd tyvärr.. Känns som att man ska ha problem för det?
    Så varför frågade du om kontaktperson under umgänge?Obestämd

Alla har rätt att ansöka om kontaktfamilj. Det är skälen som avgör om man får det eller inte. Att man saknar nätverk är en bra anledning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-28 15:17:47 följande:
    Så varför frågade du om kontaktperson under umgänge? Alla har rätt att ansöka om kontaktfamilj. Det är skälen som avgör om man får det eller inte. Att man saknar nätverk är en bra anledning.

Vad menar du?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-28 17:03:04 följande:

Vad menar du?
    I trådstarten frågade du om man kan få kontaktperson vid umgänge med övernattning och nu skriver du att utökat umgänge inte är en lösning. Hur ska du ha det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-29 08:25:54 följande:
    I trådstarten frågade du om man kan få kontaktperson vid umgänge med övernattning och nu skriver du att utökat umgänge inte är en lösning. Hur ska du ha det?
    Det blir utökat med kontaktperson men det blir inte utökat för att lösa något slags problem med att umgänget inte fungerar. Men det är inte det bästa för barnet något av alternativen så jag lägger ner den här önskan. Vi har det bra och får helt enkelt inse att det inte finns en annan förälder att luta sig mot.
Svar på tråden Umgängesstöd under övernattning?