Den sämsta jultomteupplevelsen?
Detta har inte hänt mig, utan jag har fått det återberättat av min far.
En bekants bekant, vi kan kalla honom Ove, hade för några år sedan fått i uppdrag att agera jultomte åt större delen av sin bekantskapskrets.
Ove inhandlar en klassisk tomtemask, en sådan där i hårdplast, och ger sig på julaftons kväll ut på stadens gator för att påbörja sitt uppdrag.
"Jobbet" som tomte går till en början som en dans på rosor. Ove välkomnas varmt i varje hem han kommer till och får inte bara glädjas åt hur barnens ögon tindrar när han drar fram alla fina paket ur sin säck, utan han får sig även en liten godbit och en julsup hos nästan varenda familj.
När vår tomte Ove börjar närma sig det sista hemmet har han fått såpass många julsupar att han nu är ordentligt på örat.
Raglandes tar han sig ändå upp i den sista trappen i det sista höghuset och ringer på dörren.
I hallen står två små barn i åldrarna 3 och 5, ivrigt småhoppandes av extas. Tänka sig att tomten äntligen har kommit!
Vid denna tidpunkt går något dock väldigt fel för vår käre Ove.
I samma ögonblick som han stiger över tröskeln protesterar hela hans system mot all den alkohol han har dragit i sig under kvällen och han viker sig dubbel över hallmattan och spyr. INUTI masken!
Eftersom tomtemasken är hård så finns det ingen annanstans för spyorna att ta vägen än ut genom håligheterna. Ur maskens ögon och mun sprutar det akvavit, glögg, halvsmälta pepparkakor, nötter och annat gott medan Ove ger ifrån sig högljudda hulkanden.
Från barnens synvinkel ser det alltså ut som om tomtefar smälter från insidan.
De gallskriker och springer iväg medan Ove säckar ihop på golvet.
Ove fick inte vara tomte nästa år.
Sanningshalten i denna historia kan givetvis diskuteras. Vem blir till exempel så full att han spyr av några ynka supar? Och håller verkligen en tomtemask för sådana våldsamheter?
Nåja, det får man ta med en nypa salt. Jag skrattade i alla fall så att jag grinade när jag hörde det här.
Den jag verkligen vill diskutera/läsa i den här tråden är: Har ni råkat ut för en riktigt dålig jultomte? Berätta!
Hur gamla var ni? Varför var upplevelsen hemsk? Var ni rädda flera jular efteråt eller släppte ni det ganska snabbt?