• engladprick

lockas av bugaboo cameleons smidiga hopfällning och vikt men...

lockas av bugaboo cameleons smidiga hopfällning och vikt men... har alltid varit inne på en klassisk emmaljunga/briovagn med fyra stora fasta hjul och klassisk sits (med fällbar rygg).

bugaboon har ju så man kan köpa två terränghjul så man får fyra fasta hjul (dock olika storlek fram och bak) och liggdelen ser ju rymlig och fin ut....
    men det är främst sittdelen jag inte är helt förtjust i.... (och lite priset)

vagn: chassi, sitt och liggdel inkl regnskydd och myggnät 7500:-
    www.jollyroom.se/bugaboo-cameleon-bas-orange.html

sufflett och "vindskydd"/lock till liggdelen 1250:-
    http://www.jollyroom.se/bugaboo-cameleon-topp-canvas-orange.html

http://www.jollyroom.se/bugaboo-cameleon-3-terranghjul.html
    terränghjul 930:- 

har jag då en komplett vagn? 9700:- (mot en emmaljunga/brio ca 6-8000
    passar suffletten både sitt och liggdelen? 

med åkpåse till tillkommer 1250:-
    http://www.jollyroom.se/bugaboo-akpase-2012-orange.html
    kan en vanlig åkpåse med hål för vanligt vagnsele passa?

så slutklämmen, vad tycker ni som haft denna vagn?
    för och nackdelar? hur var sittdelen?  
    hur mycket fäller man verkligen ihop vagnen? under biltransport? i hallen? hos bekanta?
    hur är vagnen vid långpromenader? hur mår barnet av att sitta länge (som vi en långpromenad och barnet somnar) i denna sittdel? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 23:28
    förstår det som att styret är svängbart, då kommer ju de mindre hjulen närmast den som kör vagnen. underlättar det på vintern med de stora hjulen fram? för man kan ju ändå vända sittdelen framåt eller bakåt ändå?

• Svar på tråden lockas av bugaboo cameleons smidiga hopfällning och vikt men...
  • Bling1975

Jag älskar verkligen min vagn, men det är ju för att den passar just mig perfekt.

Jag rör mig mycket inne i stan där det är små hissar och trångt mellan människor och saker i butiker. Att vagnen svänger på en femöring är fantastiskt när man ska ta sig in genom dörrar som ingen håller upp eller när man ska av och på bussar.

Min lilla tjej är en riktig vagnälskare så vi kör den faktiskt otroligt mycket inomhus, fasar för att hon är på väg att växa ur liggdelen.

Jag åker också väldigt mycket bil så jag fäller nog vagnen nästan varje dag. Den var även smidigt att ha med sig på resa då vi köpte en transportväska.

Man kan slå över styret om man kommer till en plats med sand, grus eller snö som blir trög med de små hjulen men oftast har man ju skötväskan på styret så är det bara en kortare sträcka (typ en uppfart med grus) är det lättare att dra baklänges.

Vi har vinterhjulen också och de kan nog vara bra på promenader utanför stan i vinter, men jag blir lite frustrerad på att den blir jobbig att köra när man är så van vid smidigheten.

Men hade jag kunnat välja om i dag hade det troligen blivit donkeyn istället. Dels för de större svängbara framhjulen och dels för det smidiga lastutrymmet. Det enda jag ogillar på min vagn är varukorgen, men den blir väl lite bättre med sittdelen.

Om du är osäker kanske en begagnad vagn är bättre, oftast kan du få igen större delen av pengarna då om du inser att den inte passar dig efter någon månad.

• engladprick

tack för ditt långa inlägg. :)

skulle vara kul om du ville skriva igen när du använt sittdelen ett taf :) 

• Wielkip

Jag har haft emmaljunga nitro och iCandy peach (just nu) Provkörde cammen i butik häromdagen och hatade den... Jätteplastig, pyttesmå hjul som studsar vid minsta lilla, hävkraften uppför trotoarer etc. Är värdelös och den tippar tydligen jäkligt lätt frammåt om man går ner från trotoarer med små hjulen först.

Ska byta icandyn mot emmaljunga ozone förövrigt. Inget slår emmaljunga! ;)

• Wielkip

Och just det, anledningen till att jag ska byta vagn är främst för att sittdelen på icandyn är liten och jag hade hoppats på att CAM hade haft större, men icke. Min 8 månaders skulle nog kunna haft den i Max ett år till.
    Hela vagnen känns plastig och ostabil i jämförelse med nitro/ozone och iCandy.

• Griffelfot

Hade cam till min son, nu är han snart fyra så nu använder vi inte vagn längre. Älskade, eller snarare älskar vagnen fortfarande. Har också vinterhjulen till och de användes första vintern, andra vintern vände vi styret istället eller drog vagnen efter oss om det blev knöligt underlag med snö, grus osv.

En nackdel är att det är lite knöligt att komma åt varukorgen när liggdelen är på men man lär sig leva med det också. När sittdelen är på är det dock inga problem.

Smidig vagn att köra i trånga utrymmen, man slipper häva sig på styret för att svänga och kör istället lätt vagnen med en hand   Min son hade gott om plats i vagnen hela tiden den användes (drygt 3 år) och satt toppen i den ergonomiska sittdelen. Fördelen med sittdelen är att den kan användas ganska tidigt eftersom du kan vinkla sitsen (mellanläget) för att avlasta ryggen. Min son ville sitta rätt tidigt så vi bytte tidigt men hade då sonen halvsittande och han var helnöjd. Han han sovit toppen i vagnen med.

Det är samma sufflett till ligg o sittdel, många andra åkpåsar passar. Jag tycker buggas åkpåse passar bäst i sittdelen. Till liggdelen hade vi filtar och lodger wrapper istället. Vi har fällt vagnen till bilen och även om det är två moment så har det gått fort och smidigt.

Jag har älskat vagnen och sonen likaså så denna kommer vi definitivt ha även till syskon. Supersmidigt att flippa över styret när det behövs, enkelt att justera vinkel, enkelt att vända sittdelen under promenader vid behov. Den fyller gott o väl mina behov av en vagn

♥Elliot 10/11-08♥ Bloggar på griffelfot.blogg.se/
  • engladprick
    Griffelfot skrev 2012-10-29 14:27:44 följande:
    Hade cam till min son, nu är han snart fyra så nu använder vi inte vagn längre. Älskade, eller snarare älskar vagnen fortfarande. Har också vinterhjulen till och de användes första vintern, andra vintern vände vi styret istället eller drog vagnen efter oss om det blev knöligt underlag med snö, grus osv.

En nackdel är att det är lite knöligt att komma åt varukorgen när liggdelen är på men man lär sig leva med det också. När sittdelen är på är det dock inga problem.

Smidig vagn att köra i trånga utrymmen, man slipper häva sig på styret för att svänga och kör istället lätt vagnen med en hand   Min son hade gott om plats i vagnen hela tiden den användes (drygt 3 år) och satt toppen i den ergonomiska sittdelen. Fördelen med sittdelen är att den kan användas ganska tidigt eftersom du kan vinkla sitsen (mellanläget) för att avlasta ryggen. Min son ville sitta rätt tidigt så vi bytte tidigt men hade då sonen halvsittande och han var helnöjd. Han han sovit toppen i vagnen med.

Det är samma sufflett till ligg o sittdel, många andra åkpåsar passar. Jag tycker buggas åkpåse passar bäst i sittdelen. Till liggdelen hade vi filtar och lodger wrapper istället. Vi har fällt vagnen till bilen och även om det är två moment så har det gått fort och smidigt.

Jag har älskat vagnen och sonen likaså så denna kommer vi definitivt ha även till syskon. Supersmidigt att flippa över styret när det behövs, enkelt att justera vinkel, enkelt att vända sittdelen under promenader vid behov. Den fyller gott o väl mina behov av en vagn
    tack för ännu en som skriver ett långt inlägg! kul att höra positiva tankar om sittdelen (som jag var negativ mot innan...)

känns inte längre så dyr då man kan se den som även "renodlad sittvagn" då den väger så lite.
    annars köper man en kombi/duo i tex emmaljunga plus en enklare sittvagn tex brio sitty och så är man uppe i massa pengar ändå ;)

är en "lodger wrapper" själva locket på liggdelen?

vad är skilnden på cameleon och cameleon 3?
    såg att den på rea vara cameleon.... ej 3an....
  • mini75

JAg tycker att buggan är en fantastisk vagn men just hopfällningen är det som var sämst med den. Man måste ta isär den i två delar och den är bökig att fälla (jämfört med många andra vagnar, jag vet som har haft ca 10 olika vagnar..)
    Ska du åka mycket bil hade jag valt en vagn som man kan fälla i ett stycke.
    När man ska fälla buggan får man ju först ta av sitt/liggdelen och lägga den på marken (typ) för  jag ville ialla fall lägga chassit underst i bilen så att man inte smutsar ner ligg/sittelen. Problemet är du att den lätt blir smutsig när man måste lägga den ifrån sig på marken...

Rörigt skrivet men ja, du fattar...

Men som sagt annars en lätt, smidig, SNYGG och bra vagn!

• LiteniAugusti

Jag bytte från Mountain Buggy till Bugaboo Cam. 

Skranglig och svag, är mitt omdömme.
    En utmärkt cityvagn, om än lite låg, men hopplös i minsta lilla smågrus.

Enda fördelen är att mitt barn nu ser mig på vagnpromenaderna, till skillnad från MB som är framåtvänd.

Svar på tråden lockas av bugaboo cameleons smidiga hopfällning och vikt men...