• Anonym (...)

Vill flytta utomlands - hur gör vi med bonusen??

Jag och min man är sugna på att flytta utomlands något år, kanske tom mindre beroende på hur det fungerar. Vi har en gemensam son på 4 år och sedan har min man en dotter på 8 år. Den optimala lösningen är ju att vi alla fyra åker och att både vår gemensamma och bonusen får börja dagis/skola i det land vi väljer. Vi kommer troligen att välja ett engelsk språkigt land då det blir lättare för alla. Jag kommer förmodligen att vara typ hemmafru i början eller kanske studera så att man är hemma när barnen slutar för dagen, allt för att de ska komma in i det. Alternativt om jag måste jobba att kanske mormor följer med och tar hem barnen efter skolans slut,

Enda problemet vi känner är hur vi ska lösa detta :) Min man vill ju inte lämna bonusen hemma om vi andra åker iväg och det förstår jag, det hade inte jag heller gjort. I nuläget är bonusen hos oss varannan vecka och hos sin mamma varannan vecka. Någon som har något förslag hur man kan övertala mamman att låta bonusen följa med oss? Vi vill ju inte göra någon illa och om det absolut inte fungerar får vi väl skippa det till bonusen är så stor att hon kan välja själv, typ tonåren... Men vi anser att det hade varit en bra möjlighet för barnen, och oss.

Det jag har hört är dock att det är enklast medan barnen är mindre, alltså innan tonåren, för att lättare komma in i gemenskapen...

• Svar på tråden Vill flytta utomlands - hur gör vi med bonusen??
  • Toppen9

Hur har ni tänkt er med umgänget mellan bonusen och hennes mamma om ni tar henne med? Eller med pappan om hon stannar hos mamman?

• viseversa

Så nu struntar i bonusens rätt till både mamma och pappa eller rätt till sin mamma om hon följer med er? Är pappas vilja viktigare? Jag hade ALDRIG släppt iväg mitt barn ett år om jag var mamma. varför skulle hon gå med på det?

• hellokill3r

Hade aldrig gått med på det som förälder, barnet har rätt till båda sina föräldrar och detta är sjukt ego.

• viseversa
    hellokill3r skrev 2012-10-29 09:42:10 följande:
    Hade aldrig gått med på det som förälder, barnet har rätt till båda sina föräldrar och detta är sjukt ego.
    Exakt har ts och hennes familj gjort valet att flytta utomlands så får dom ta konsekvenserna av detta också. Mao att pappa förlorar en hel del kontakt med sitt barn. mamman ska INTE behöva ta ansvar för deras val och "gå med på" att lämna ifrån sig dottern ett år bara för att pappan och hans fru vill flytta. 
  • hellokill3r
    viseversa skrev 2012-10-29 09:44:35 följande:
    Exakt har ts och hennes familj gjort valet att flytta utomlands så får dom ta konsekvenserna av detta också. Mao att pappa förlorar en hel del kontakt med sitt barn. mamman ska INTE behöva ta ansvar för deras val och "gå med på" att lämna ifrån sig dottern ett år bara för att pappan och hans fru vill flytta. 

Håller med.
  • Anonym

Kära nån... Varför i hela världen skulle barnet må bäst av att förlora den vardagliga kontakten med sin mamma? Skulle du kunna tänka dig att låta ditt barn flytta utomlands med pappan och du stannar i Sverige? Eller skulle det "inte vara bra för barnet"?

• Anonym

Man vet ju aldrig, kanske mamman tycker att det är världens chans att dottern får bo utomlands ett år?

• lindaha

Jag kan absolut se många fördelar med att bo utomlands ett år, barnen får en bra erfarenhet och får lära sig ett nytt språk och deras kultur.

Men 1år är ändå lång tid för ett barn att vara ifrån sin ena förälder! Ni kanske skulle kunna lösa det genom att låta barnet flyga hem 1 gång i månaden över en långhelg, men det är förstås en ekonomisk fråga.  

• Anonym (...)

Jag var bara intresserad av förslag att lägga fram till det mamman. Jag skrev även att om det inte funkar med någon bra lösning så får vi skjuta på det till bonusen själv kan välja vad hon vill. Mamman har varit villig att låta bonusen följa med oss 6 mån-1 år innan när det var aktuellt tidigare men då valde vi ändå att strunta i det då det inte var något engelsk språkigt land och att det hade blivit för jobbigt för bonusen. Då var inte vår gemensamma utkommen. Självklart får vi åka hem över loven så att bonusen får vara hos sin mamma då i så fall. Jag är själv mamma och förstår bonusens mamma, vill hon absolut inte så får det vara. Jag tänker även på fördelarna bonusen med kan få ut av det...

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2012-10-29 09:48:15 följande:
    Jag var bara intresserad av förslag att lägga fram till det mamman. Jag skrev även att om det inte funkar med någon bra lösning så får vi skjuta på det till bonusen själv kan välja vad hon vill. Mamman har varit villig att låta bonusen följa med oss 6 mån-1 år innan när det var aktuellt tidigare men då valde vi ändå att strunta i det då det inte var något engelsk språkigt land och att det hade blivit för jobbigt för bonusen. Då var inte vår gemensamma utkommen. Självklart får vi åka hem över loven så att bonusen får vara hos sin mamma då i så fall. Jag är själv mamma och förstår bonusens mamma, vill hon absolut inte så får det vara. Jag tänker även på fördelarna bonusen med kan få ut av det...
    Så ni är beredda att vänta tills hon fyllt 16? Eller vad menar du?

Svar på tråden Vill flytta utomlands - hur gör vi med bonusen??