• Mickan80

    rädd för adhd - 5 åring

    känner att jag måste få skriva av mig.... är just nu en mycket svag mamma till en 5 åring som håller på att göra mig vansinnig!!
    Jag är numera allt som oftast en sur och arg mamma, vilket jag egentligen inte vill vara. Jag skriker åt honom fast jag vet att jag inte borde osv... Känner att jag behöver lite stöd/tankar/råd från er!
    Nu till hans beteende:
    Jag har ända sedan han föddes känt på mig att han inte är riktigt som alla andra (hans lillebror är till exempel mycket mer lätthanterlig och har alltid varit). 5 åringen har en otroligt stark vilja, ska alltid ha rätt, vill gärna bestämma i lekarna osv. Han är otroligt duktig på prata, kan skriva, bra på matematik och logiskt tänkande. Han är också mycket duktig på att hantera en boll - så motoriken tror jag inte det är något fel på.
    Det som stör mig mest är att han har otroligt lätt att flamsa, och när han är inne i ett flamsigt tillstånd går det inte att nå honom. Hur mycket jag än tjatar på att han ska sluta och ta det lite lugnare spelar det ingen roll. I  dessa situationer är han som i en annan värld. Det slutar med att jag får ta tag i honom, lyfta bort honom och säga till på skarpen. När man frågar varför han gör si och så, så kan han inte förklara - han svara ofta att "jag vet inte".
    I går var vi på knatteskutt med honom - vi hade pratat innan om att man ska sköta sig och göra som ledarna säger osv. Men icket... klarade inte av att vara fokuserad mellan aktiviteterna (han har betett sig klockrent de första 5 gångerna). Men igår var det inte alls bra. Vi sa till honom under tiden, men han lyssnade inte. Jag känner att jag blir galen!!! Varför kan han inte bete sig som de andra barnen. Alltid ska det vara något annorlunda med honom.
    På förskolan går det bra ibland och sämre ibland.. specialedagoger har varit inkopplade till och från ända sedan start. Nu har det varit lite lugnare ett tag men jag liksom känner att det är i antåg att det börjar bli jobbigt nu. Mer flams, mer koncentrationssvårigheter. Generellt är höst/vintern en sämre period för min pojke.
    Jag är orolig att han har ahdh.. kanske med inslag av någon annan diagnos. En del punkter stämmer på pricken och andra inte.
    Vad har ni för erfarenheter. Hur ska man klara av vardagen med alla dessa bråk, flams utbrott etc. Ska man skippa aktiviteter (typ knatteskutt) på helgerna för att inte utsättas för allt jobbigt som är förenat med det? Vi vill ju samtidigt att han ska intressera sig för någon sport...
    Känner mig som en usel mamma som alltid är sur och tjatar på att han ska sköta sig - utan resultat dessvärre.... Behöver lite stärkande ord!!!        

  • Svar på tråden rädd för adhd - 5 åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är alltid mycket svårt, för att inte säga omöjligt att endast på en beskrivning avgöra om vissa symtom som ett barn har är tillräckligt starka för att bilda grund för en diagnos .Det finns normalvarianter och sedan förstås ytterligheter av alla beteenden. Sedan är det också så att vissa beteenden är svårare att hantera för föräldrar.
    Det jag tycker att ni ska börja med är att försöka lägga ner era ambitioner om hur mycket aktiviteter er son ska delta i. Det är ju inte viktigt i sig och särskilt inte om han inte lyckas så bra med dem.
    Försök i stället att ge honom det som passar honom. Följ hans takt snarare än att försöka få honom att följa något ni tycker att han borde.
    En 5-åring behöver inte så mycket mer stimulans än den han får i förskola och hem.  Självklart kan han inte svara på varför han gör som han gör. Ni måste vara de som tolkar hans reaktioner och kanske lära er vad som triggar igång honom så att ni kan hjälpa honom att undvika sådana situationer.
    Å andra sidan tycker jag inte att det finns alltför stor anledning att vara orolig om han klarar 5 gånger för att sedan misslyckas vid ett tillfälle.
    Det ni ska försöka hjälpa honom till är att lyckas så ofta som möjligt med det han gör och anpassa utmaningarna efter den person han är.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden rädd för adhd - 5 åring