• Linda1991

Göra barnet tvåspråkigt.

Hej! Är visserligen gravid för tillfället så detta behöver jag inte tänka på på närmare ett och ett halvt år. Men tanken slog mig just. Jag pratar bara svenska men min sambo/ pappan till barnet pratar flytande svenska samt estniska. Min sambo, även jag, vill gärna att barnet skall kunna båda språken flytande. Så hur gör man lättast ett barn tvåspråkigt? Någon som har erfarenhet av detta? Tack på förhand!

• Svar på tråden Göra barnet tvåspråkigt.
  • lillajag02

Det jag tror är att pappan då i ditt fall pratar "sitt" språk med barnet, du pratar ditt. Och att ni gemensamt pratar svenska? :)

Själv är ju jag hörselskadad och kommer därför prata teckenspråk samtidigt som jag pratar svenska med min bebis (gravid nu) och maken kommer bara prata svenska, ev engelska också...

• Binky

Min son (2år) är två språkig. Jag pratar svenska medans pappa pratar sitt språk. Sonen förstår båda språken men är lite sen att tala. Visst kommer det ord i båda språken, men han ligger lite efter. På BVC säger dem att det är pga detta och det är ingen fara. Vi läser mycket böcker i båda språk och pratar mycket helt enkelt. Inte svårt alls.

• Linda1991

Åh okej! :) Jag är bara rädd att barnet kommer bli superförvirrad och kanske blanda ihop språken. Själv kan jag ju ingen estniska, dock planerar jag att lära mig lite grunder. Så om barnet blandar ord blir det riktigt jobbigt för mig!

• Queenie70

Det de sa på BVC var att respektive förälder ska tala det språk som man "har i hjärtat" med sina barn. Sitt eget språk, har man alla nyanser i och är det man kan uttrycka sig bäst på. Då kommer tvåspråkigheten med automatik.

• Linda1991
    Binky skrev 2012-10-29 12:23:40 följande:
    Min son (2år) är två språkig. Jag pratar svenska medans pappa pratar sitt språk. Sonen förstår båda språken men är lite sen att tala. Visst kommer det ord i båda språken, men han ligger lite efter. På BVC säger dem att det är pga detta och det är ingen fara. Vi läser mycket böcker i båda språk och pratar mycket helt enkelt. Inte svårt alls.
    Förstår du båda språken? Kanske blir lättare om båda föräldrarna förstår men ändå försöker lära barnet båda. Är det bäst att introducera båda språken direkt från start eller vänta lite med estniskan då barnet inte kommer behöva estniskan alls i princip?
  • Queenie70
    Linda1991 skrev 2012-10-29 12:27:38 följande:
    Förstår du båda språken? Kanske blir lättare om båda föräldrarna förstår men ändå försöker lära barnet båda. Är det bäst att introducera båda språken direkt från start eller vänta lite med estniskan då barnet inte kommer behöva estniskan alls i princip?

Om båda språken ska bli barnets "egna" språk, snarare än ett tillvalsspråk så ska ni redan från början tala era respektive egna språk med barnet.
  • Linda1991

Ja det kanske är bäst! Jag får börja plugga på lite nu då så jag vet vad han säger till barnet haha ;D 

• Pomidor

Jag rekommenderar att du börjar lära dig lite av hans språk innan barnet kommer :)
     Men det ni MÅSTE komma ihåg är att lära barnet att skilja mellan dom 2 språkena så den inte blandar ihop dom och råkar använda estniska på dagis.

• merix

Har 3 barn och de pratar mest islänska men själv pratar jag svenska med dem.
    De förstår det mesta som jag säger men i bland kan de blanda lite och blir lite förvirrade (samma ord har olika meningar beroende på språk).

Började att prata svenska med dem redan när de var nyfödda bara så att det skulle vara naturligt för mig.

Senast när vi var hemma hos min familj tog det inte många dagar före mina barn pratade svenska och kunde komunicera med min familj utan att jag var med som tolk.

Rekomenderar att ni pratar ert eget modersmäl med barnet redan från början, för er själva och för barnets skull.

Svar på tråden Göra barnet tvåspråkigt.