• entjej

Mina barn har aldrig lekt med varandra sa en kompis- fyra år emellan...

Nu är dom hela fem och nio år...Hade själv önskat ca 2,5 år mellan barnen men min sambo har inte velat försöka. Ev. ändrar han sig nu men då blir det minst fyra år emellan om det lyckas. En stor anledning till att jag vill ha ett barn till är just samhörigheten jag settt hos mig och mina syskon och min systers barn. Men mellan dom är det bara drygt två år. Så blev deppig att höra detta. Kommer de inte leka med varandra...blir det som att ha två ensambarn?

• Svar på tråden Mina barn har aldrig lekt med varandra sa en kompis- fyra år emellan...
  • äralltupptaget

det är 5 år mellan mig och min syster och när vi var i våran sommarstuga lekte vi mycket med varandra, men hemma lekte jag mycket med barnen på samma gata/ dom som gick på samma dagis/skola osv.

Jag har då inte tagit "skada" eller känner att kontakten med min syrra blev sämre pga det ! Tvärtom, när jag blev runt 18 var hon 23-24 och då är man ju nästan "jämngammal" om du förstår hur jag menar.

• SailorGirl

Jag lekte jämt med mitt 4 år äldre syskon. Det beror ju på hur barnen är och hur man uppmuntrar dem, inte åldern. Själv vill jag INTE ha så kort tid som 2-2,5 mellan min dotter och ett ev. syskon. 3-4 känns lagom.

Kan förresten tillägga att jag och mitt 7 år äldre syskon också hittade på massor, men då var ju hen mer som en vuxen i mina ögon.

• äralltupptaget

jo.. glömde att skriva att jag har i vissa situationer tyckt att det har varit jättebra med en storasyster , tex när man läste på gymnasiet och behövde läxhjälp :)

• Duckan

Min bror är fem år äldre, vi lekte ej och hade en ganska trist relation under tonåren. Idag som vuxna umgås vi, men vi har inte den nära relationen som många av mina vänner har med sina syskon, åldersskillnad eller ej.
    Det betyder ju inte att det blir så för er ts.

• cosinus

4.5 år mellan mig och syrran. Vi valde aldrig varandra som lekkamrater och har lekt lite genom åren. Gå till badhuset och sånt har vi däremot kunnat göra men leknivåmässigt var vi på för olika nivå. Som vuxna funkar vi dock bra ihop.

• cosinus

Kan ju tillägga att bland mina egna barn leker de sällan där de skiljer 4 år. Däremot är de ofta hjälpsamma och gosigare med småsyskonen det är längre till än de jämnåriga. De bråkar också klart mindre om det är längre i ålder. Killarna i mitten som är 4 och 6 håller på att driva mig till vansinne med sitt retande. Men visst de leker ju också...

• Stratus

Mina barn är 4 och 8 nu, en pojke och en flicka, flickan är äldst. De har fantastiskt stor glädje av varandra!! De har lekt som tusan med varandra sedan start, även när Lillebror var riktigt liten. De tar hem jämnåriga vänner och leker, men trivs fortfarande med att leka med varandra. Sen ryker de ju ihop med jämna mellanrum som syskon gör mest, men vilka gör inte det? Oroa dig inte för åldersskillnaden, det är inte den som avgör om syskon gillar varandra eller inte. 

• Vit Lilja

Det skiljer fyra år mellan mig och min syster. Alldeles för mycket och vi var aldrig någonsin på samma nivå. Vi har inget utbyte av varandr, och så är det fortfarande

• Apotheosis

Det skiljer fyra och ett halvt år (och två dagar) mellan mig och min lillebror. Vi har varit bästa vänner och värsta fiender (som många andra syskon). Vi har lekt tillsammans och haft jättekul och vi har nästan slagit ihjäl varandra ibland. :) Han är den viktigaste personen i mitt liv, betyder jättemycket för mig och jag är jätteglad att jag har honom.

Det skiljer två år mellan min syster och min storebror och de har inte alls haft lika roligt tillsammans som jag och min bror. Det handlar nog mer om personkemi än om ålder. Trivs man med att umgås med varandra så umgås man med varandra oavsett åldersskillnad och oavsett om man är syskon eller inte. :) 

Det skiljer bara ett år mellan en av mina bästa vänner och hennes bror och de umgicks ALDRIG och hade inget som helst intresse av att umgås med varandra förrän de blev vuxna. 

Svar på tråden Mina barn har aldrig lekt med varandra sa en kompis- fyra år emellan...